David Wilkerson: Gör dig redo för slutet på allting

Gör dig redo för alltings slut – Predikan David Wilkerson Finns på Times Square Church – Hemsida 8 Augusti 2008. http://www.tscnyc.org/ Predikans orginaltitel är: Getting Ready for the End of All Things Här är ett sammandrag av predikan på svenska.

1 Petr 4:7-8 Slutet på allting är nära. Var därför förståndiga och nyktra, så att ni kan be. Framför allt skall ni älska varandra innerligt, ty kärleken överskyler många synder.

Petrus vet från Herren att hans liv snart ska avslutas här på jorden. Han ger sina sista ord till församlingen. Han säger att slutet snart kommer för allting. Om det var nära då, är det så mycket närmare idag för oss som lever i slutet på de sista dagarna. Han talar om vad Gud säger och vad han förväntar sig av oss. Hur vi ska bli trygga och förberedda för den sista tiden. Han säger inget om ekonomi, om att förlora hus eller mark. Inget om var du ska sätta in dina pengar. Inget om besparingar. Petrus säger: Först av allt, var förståndiga och nyktra (eng. sober). Grips inte av panik. Det är hans första råd. Andra rådet: Gå in i bön. Du undrar varför du är förvirrad, varför du är i kaos, får panik och inte är förståndig och nykter i den tid som är. Han säger att desto mer det mörknar och blir natt, desto mer skulle du vandra i nykterhet, vila och frid i den heliga Ande.

Han säger detta till församlingen då och till kommande församlingar. Det kommer svåra och hårda tider. Petrus beskriver att bespottare och de som hånar ska komma. Det kommer de som predikar villfarelser i kyrkorna. Det kommer predikanter som är giriga och materialistiska. Han beskriver allt detta som kommer men säger, grips inte av panik! Lev i frid! Gå in i bön! Vänner det är dit jag går. Varje gång fruktan vill resa sig i min ande, varje gång en nyhetsrapport känns överväldigande – då går jag till Herren. Jag går ner på knä. Och det är svaret för alla problem av stress. Jag såg igår i tidningen att över hela Wall Street har man en timme med yoga.

Många av företagsledarna håller på med yoga. De försöker bli av med sin stress. Vi har en Frälsare. Vi har ett löfte. Vi kan tala om hur man hanterar stress. Vi har ett litet rum vi går in till. Det kallas ”kammaren” (secret closet). Tala om det för världen. Här är en värld som ser in i kristaller…yoga, kinesiska mantra, som inte ens de själva förstår betydelsen av. Tala om för dem att du har en kammare dit du går. De kommer att säga att du är galen, dum. De skulle säga ”vad vet du om yoga?”. Du kan säga: ”vad vet du om min kammare?

Jag känner en som tar bort all min stress! Kungars Kung – honom möter jag där!” I vers 8 säger Petrus om något av det viktigaste för att överleva ändens tid. Det här måste du ta itu med. Framför allt ha kärlek till dina bröder och systrar. Om du ska få se Guds verk måste du ha denna kärlek till dina syskon där olika raser inte är hinder. Här har vi mer än 100 nationaliteter och den här kyrkan är attackerad på grund av det… Petrus säger att detta är det som utgår, att det finns kärlek. En kyrka som byggs upp i kärlek (Guds).

Denna kärlek överskyler många synder. Om du vill vara redo för vad Gud kommer att göra – det sena regnet av den helige Ande. Men om det ska kunna ske måste dessa hinder tas itu med i Kristi kropp. Vi kan inte förlåta dem som syndar emot Gud. Vi kan inte överskyla de synderna. Men Petrus säger att Gud kan inte verka där det finns oförrätter, förtal, oförlåtelse hos dem som blivit sårade. Vi måste förlåta och skyla de synder som gjorts emot oss. Annars hindrar det Guds verk.

Var säker på att du inte har något som hindrar den helige Andes flöde. Det kommer något underbart och jag vill inte vara utanför. Jag kan inte gå omkring med bitterhet i hjärtat för jag vet vad som händer. Jag förlorar Andens smörjelse. Då har jag stötestenar i mitt liv. Du ska kunna sitta här idag och gå igenom i minnet om det finns någon som du måste förlåta. Petrus såg något komma och ville tala om hur de skulle vara beredda. Han talar inte om det lekamliga. Gud vet vad vi behöver.

Petrus visste vad det var att vara fattig. Vid ett tillfälle hade han bara det som kom ut ur fiskens mun (Matt 17:27). Han hade bara en klädnad, ett par skor. Han hade prövat Guds trofasthet så det var inget problem för honom. Han kunde inte ens föreställa sig kristna som inte trodde att Herren förser. Nej, detta är vad ni ska fokusera på. Skriften säger att vi till och med ska älska vår fiende.

Inte ens Jesus gav råd om det fysiska. Enda gången var när han talade om att Jerusalem skulle omringas och att de då skulle fly.Han säger att vi inte ska oroa oss eller tänka på morgondagen. Varken Jesus, Paulus, Petrus talar om det. De har prövat Guds trofasthet, de vet att han tar hand om dem! Du har också gjort det! Du vet att han aldrig hittills har svikit dig! Han tar hand om dig ekonomiskt. Du har tak över ditt huvud, mat på bordet och han ska hjälpa dig igenom allt. Ett regn kommer.

Joel 2:23 Och fröjda er, ni Sions barn, var glada i HERREN, er Gud; ty han ger er höstregn, i rätt tid, han som också förr sände ned över er regn, både höst och vår. Bibeln talar om två regn. Det kommer ingen skörd utan det sena regnet. Det tidiga regnet kom på våren och vattnade säden, bladen och gräset. Men före skörden, den slutliga kornskörden, måste ett annat regn komma.

De kallas det sena regnet (letter rain). För en del år sedan fanns det en rörelse inom pingströrelsen som kallade sig Letter Rain. Jag känner inte till alla omständigheter men det sägs att de gick in i villfarelser. (Lakeland tex ) Men de hade en sanning, något från Guds hjärta och jag tror att han kommer att upprätta den till sin församling. Det tidiga regnet kom på Pingst i den övre salen. Det var regnet som vattnade ordets utsäde. Som vattnade budskapet om Jesus Kristus så att det började växa och spridas. Men nu i de sista dagarna när världen skakar och mörker övertäcker jorden, finns det inte en chans att Jesus skulle komma utan ett sista regn innan. Det står: Bed om regn. Vi ska be om det sena regnet.

Sak 10:1 Bed HERREN om regn i vårregnets tid. HERREN gör åskmolnen, skurar av regn ger han människorna, gröda på marken åt var och en.

Fältet ska skördas. Jesus sa att fälten vitnar till skörd. Satan vet vad det står i Skriften. Han vet att det ska bli en stor utgjutelse av den helige Ande innan skörden. Han kommer emot Kristi kyrka – han såg vad som hände vid Pingsten, han vet om den helige Andes kraft. Det finns ingen möjlighet att Herren ska ta ut sin församling från denna världen haltande, trasig, full av fruktan och modlös i sinnet.

Han kommer inte låta islam ta över skörden. Skörden är hans! När jag har studerat Skriften och bett blir jag övertygad om att det kommer en större, vidare andeutgjutelse än på pingsten.Tidigare i pingströrelsen hade man vad som kallades att vänta på Herren. I övre salen väntade man på Herren. Men de vara inte bara där och väntade för Gud gjorde något där. Det är det Petrus menar. Det måste finnas förlåtelse. Petrus måste bli förlåten för han hade skadat Kristi kropp. Han hade sårat dem allihop. Det måste finnas ett tillräckligt flöde av kärlek i den övre salen. Gud tog itu med saker. Petrus skulle inte ha kunnat ta emot smörjelsen av den helige Ande och predikat senare annars.

Jakob och Johannes som trodde att de var bättre än de andra lärjungarna och hade denna stolthet. De satt där och de måste bli renade. De måste också få förlåtelse från de andra Jesu lärjungarna/Kristi kropp. Deras synder måste överskylas! Det kunde inte finnas något i deras hjärtan som anklagade…”vem har gjort dig till ledare…Inget talade emot Petrus (pingstdagen) för han var trygg i Guds hus nu, förlåten. De var fria för de hade förlåtit, älskade varandra och hade överskylt (synden).

Den helige Ande kommer bara till dem som är förberedda. De som var i övre salen var förberedda! Jag tror fortfarande att det finns ett väntande på Herren. Att vara i hans närhet och låta Herren ta itu med saker i våra liv så att vi kan få denna kärlek och kraft att förlåta och överskyla. Det krävs ännu mer kraft att överskyla efter att någon har sårat dig djupt. Herren vill utgjuta sin Ande och frälsa många. Men först kommer han att rena sin församling. Inte med käpp och piska i sin hand utan i förkrosselse och ett ödmjukt ord. Ett passionerat kallelserop: låt inget få hindra Guds härlighet som kommer. Låt inget få hindra den helige Andes verk i din familj.

Låt dig inte vara ett hinder för Gud och det han vill göra. Om du har syndat så låt det renas i Jesu blod. Hans blod har aldrig förlorat sin kraft! Korset är inte värdelöst! Se på alla dessa år sedan det första regnet, det tidiga regnet. Skulle Gud undanhålla, när vi behöver den helige Ande som mest, för att dagligen överleva, för att vara hans vittne när allt skakar och mörkret är över oss – den helige Ande kommer för att uppenbara Kristus! Han kommer för att gräva djupt i vår ande för att göra oss till redskap. Redskap för Jesu rättfärdighet. Hallelluja! Det Sakarja säger är: vakna upp kyrka! Den helige Ande kommer att falla över nationer.

Så många människor känner sig hjälplösa. Bed om att din tro förökas, att du tror på hans ord. Haggai står inför ett modlöst folk. De kommer ihåg härligheten i det gamla templet. Nu gör Gud ett nytt verk och det ser så ynkligt ut mot det som var förr. De gråter och profeten Haggai ser att de ser på det Gud gör nu. En del av dem levde då och i sin ungdom såg de härligheten av templet. Vilket stort verk Gud gjorde då. Du hör mycket om det hur Gud verkade i väckelser förr. Den härlighet som var då och alla underbara möten vi hade då.

Människor blev frälsta och vi höll på halva nätterna…Tack Gud för den tiden! Haggai såg dessa människor uppgivna nu. Han påminde om hur det var då och frågade dem, ”hur ser ni det nu om ni jämför? Som ingenting?” En del av oss kommer ihåg det som hände förr och hur underbart det var. Haggai: Ser det inte ut som intet? Vi har inte härligheten och vi har överväldigats av mörkret, av fruktan för djävulen, av de militäriska homosexuella, av lagar som stiftas som vi inte samtycker med eller frågat efter eller röstat för. Vi överväldigas av allt som satan gör omkring oss, av mörkret, av om vi missat vår nådatid. Överväldigade av fruktan och tvivel. Det var det som hade hänt folket. De ansåg att detta var som intet, Gud gör inget. Det är inget som händer.

Hag 2:6 …och min Ande är mitt ibland er. Frukta inte! ”Min Ande verkar fortfarande!” Så vänder sig Haggai till folket och säger: ”Härligheten hos detta hus ska bli större än det förra. Det sena regnet kommer att vara större än det första.

Så lyft heliga händer för regnet kommer och Guds Ande verkar. Jag tänker inte bli nedtryckt. Nådens tid är inte slut. Väckelsen har bara börjat för regnet skall falla.

Upp 14:14-15 Och jag såg, och se: ett vitt moln, och på molnet satt en som Liknade Människosonen. På sitt huvud hade han en krona av guld och i sin hand en skarp skära. Och en annan ängel kom ut från templet och ropade med hög röst till honom som satt på molnet: "Räck ut din skära och skörda! Skördetiden har kommit, ty jordens gröda är mogen."

Jesus är inte överraskad av mörkret! Han kommer med en guldkrona på sitt huvud och en lie i sin hand – skördetid. Ser ni vad det är Petrus säger? Låt allt som hindrar tas bort för härligheten kommer. Vet du vad härligheten är? Det är den manifesterade härligheten av Jesus Kristus.

Vi kommer att lära känna Jesus som vi aldrig gjort förut. Människor kommer att vara öppna för evangeliet. Han kommer att smälta ned hårda hjärtan och föra andra genom vedermöda där de inte har någon annan att vända sig till än Gud. Vi ska vara redo med ett budskap av hopp och inte av förtvivlan. (Inbjudan till dem som har en rot av bitterhet i sitt hjärta som Gud måste få ta bort. Du måste ödmjuka dig inför honom).

Vi är fria och blir befriade i kraft av Herren ord. Bed och sprid ordet! Herren kommer att stänga av alla så kallade väckelser som föder köttet! Det ska allt falla ihop. De kommer inte att ha råd med det längre. Pengarna kommer att sina. Denna väckelsen kommer att vara äkta.

Det kommer inte att vara några stjärnor eller upphöjda predikante eller evangelist. Det kommer att vara vanliga människor, som du och jag. Det kommer att vara människor och pastorer som ställer sig åt sidan och låter den helige Ande göra sitt verk. Underbart! Det kommer att regna! Tro det! Översatt från Engelskan 5/7- 08