3056 LOGOS

 

Strongs = Det skrivna ordet – Det uttryckta ordet inklusive dess tankar.

 

Mark H. Graeser – Har uttryckt Logos på ett mycket bra sätt. Logos kommer från ordet Lego som betyder: Att tala ut

Men roten till Lego är leg som betyder: Att samla ihop och att arrangera.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Talade ord är det som uttrycker en persons inre osynliga tankar och det är ju precis det som Jesus undervisar oss om när han säger:

 

Mat 12:34 I huggormars avföda, hur skullen I kunna tala något gott, då I själva är onda? Vad hjärtat är fullt av, det talar ju munnen.

 

På samma sätt så uttrycker Guds ord – LOGOS – Guds uttryck vad som finns i hans hjärta – Därför inkluderar ordet Guds LOGOS också PLANEN och VISDOMEN hos Gud.

 

Och vi kan se det i Hebreeerbrevet

 

Heb 1:1 Sedan Gud fordom många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna,  2 har han nu, på det yttersta av denna tid, talat (LALEO) till oss genom sin Son, som han har insatt till arvinge av allt, genom vilken han också har skapat världen.

 

En betydelse ordet Laleo får är att uttrycka sina hjärtas tankar i ord. Och därför sa mycket riktigt Jesus så här.

 

Joh 7:16 Jesus svarade dem och sade: "Min lära är inte min, utan hans som har sänt mig. 17 Om någon vill göra hans vilja, så skall han förstå om denna lära är från Gud, eller om jag talar av mig själv.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Nu förstår vi mycket bättre varför Jesus kallas för ordet (Logos) och blev kött. Jesus fanns I Guds hjärta och det har alltid varit Guds plan hans visdom och syfte och när vi talar om bibeln som Guds Ord så uppenbaras även där Guds plan och syfte.

 

Joh 1:1 I begynnelsen var Ordet (LOGOS) och Ordet (LOGOS) var hos Gud, och Ordet (LOGOS) var Gud. 2 Detta var i begynnelsen hos Gud.

Betydelsen blir så här i skapelsen var LOGOS (Guds plan och syfte = SONEN)

 

Ordet var hos GUD = V W S The preposition πρός, which, with the accusative case, denotes motion towards, or direction, is also often used in the New Testament in the sense of with; and that not merely as being near or beside, but as a living union and communion;

 

Sonen (Logos) var alltså I en levande relation med Fadern

 

Ordet (LOGOS - JESUS KRISTUS) var GUD Sonen Jesus Kristus är alltså själv GUD

 

Joh 1:14 Och Ordet (LOGOS PLANEN) vart kött och tog sin boning ibland oss och vi såg hans härlighet, vi såg likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader och han var full av nåd och sanning.

 

När han kommer tillbaka i Upp 19 Så är det namn han har fått Guds Ord (LOGOS)(PLANEN)

När han nu kommer här så är Guds Rådslut Fullbordat och den 7:e basunen ljuder.

 

Eph 1:9 i det att han för oss har kungjort sin viljas hemlighet, enligt det beslut som han efter sitt behag hade fattat inom sig själv, 10 om en ordning som i tidernas fullbordan skulle komma till stånd, det beslutet att i Kristus sammanfatta allt som finnes i himmelen och på jorden.

 

Här ser vi Guds Logos (hans plan) att samla allting in under Kristi herravälde. (Guds rike)

Vi kan också se GUDS LOGOS i UPP 10

 

upp 10:5 Och ängeln, som jag såg stå på havet och på jorden, lyfte sin högra hand upp mot himmelen  6 och svor vid honom som lever i evigheternas evigheter, vid honom som har skapat himmelen och vad däri är och jorden och vad därpå är, och havet och vad däri är, och sade: Ingen tid skall mer ges, 7 utan i de dagar, då den sjunde ängelns röst hörs, när det sker att han stöter i sin basun, då är Guds hemliga rådslut fullbordat (GUDS LOGOS) i enlighet med det glada budskap som han har förkunnat för sina tjänare profeterna.

 

Då är vi framme vid UPP 19 Då GUDS LOGOS KOMMER

 

Upp 19:11 Och jag såg himmelen öppen och fick där se en vit häst

och mannen som satt på den heter "Trofast och sannfärdig", och han dömer och strider i rättfärdighet. 12 Hans ögon var såsom eldslågor, och på sitt huvud bar han många kronor och hade ett namn där skrivet, som ingen känner utom han själv. 13 Och han var klädd i en mantel som var doppad i blod och det namn han har fått är "Guds Ord". (GUDS LOGOS)14 Och honom följde, på vita hästar, de himmelska härskarorna, klädda i fint linne, vitt och rent.

 

Hoppas att du inser att det här ger inte något som helst utrymme för något hemligt uppryckande innan GUDS LOGOS kommer.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

www.elvorochjanne.se

Mail:  jan.ohlin@crossnet.se

 eller elvor.ohlin@crossnet.se