Hebreiska ordet 8085 SHEMA

I västerlandets hörande menas mer ett lyssnande. Medan det för en Jude innebär 3 saker och det är precis vad ordet för höra 8085 SHEMA på Hebreiska betyder.

Liknelsen om såningsmannen i Matt 13 + LUK 8 uppenbarar dessa 3 steg men även vad som gör att jag inte HÖR. Att komma till ett HÖRANDE är alltså en process.

Något du skall lägga märke till är att samma sak som hindrar HÖRANDET i hjärtat i liknelsen om såningsmannen, Beskrivs som människans väg i Jes 55. (På Hebreiska Jes 55:12 - Berg och Höjder (sprängas) och Tistlar och Törnen) Johannes döparen skulle förbereda Herrens väg! Så den vägen måste vara Guds Rike! Och såningsmannen handlar ju om ordet om riket!

Johannes döparens uppgift som profet var alltså att bereda Herrens väg (Jes 55)

Luk 1:76 Och du, barn, skall kallas den Högstes profet. Ty du skall gå (Gk: på hans väg) före (Gk: inför) Herren (Gk: ansikte = utan täckelse ) och bana väg för honom (konungen i Riket) 77 och ge hans folk kunskap om frälsning, att deras synder (Gk: missa vägen) är förlåtna 78 för vår Guds innerliga kärleks skull. I kraft av den skall en soluppgång från höjden besöka oss, 79 för att ljus skall skina över dem som sitter i mörker och dödsskugga och styra våra fötter in på fridens väg."

Det Johannes döparen skulle göra är precis vad alla sanna förkunnare skall göra i NT. Det är alltid Punkt (2) som måste attackeras i Andlig krigföring och ingenting annat. Innan hjärtat i såningsmannen kunde bära frukt så måste det in kunskap om Gud och en rensning av sten och tistlar och törnen.

Om du läser i 2 Kor 3 + 4 så ser du hur Paulus talar om:

Och Paulus han förstår att det just är Punkt 2 som måste attackeras och inga demoner över några städer. Han ropar och han ber att de skall få kunskap och förståelse i hjärtat. (Ljus) Ef 1:17-18

Det är kunskapen om Gud i hjärtat (Ljuset) som gör att man bär frukt = HÖR (8085 Shema) Se 1922 Epignosis >>

Judarnas egen bön Shema i 5 Mos 6:4-5 Tolkas faktiskt av Profeten Jesus i såningsmannen. Och hans tolkning av Lagen och Profeterna är det bäst att vi lyssnar till.

5 Mos 18:15 HERREN (JHWH) din Gud, skall låta uppstå åt dig en profet bland ditt folk, av dina bröder, en som är lik mig. Honom skall ni lyssna (8085 Shema) till.

Och Jesus själv säger till den Samaritiska kvinnan att han är Profeten - JHWH (Se >>)

5 Mos 6:4 Hör (8085 Shema) Israel! HERREN (JHWH) vår Gud, HERREN (JHWH) är en. (Echad) 5 Och du skall älska HERREN (JHWH) din Gud, av hela ditt hjärta och av hela din själ och av all din kraft.

Att HÖRA är att ÄLSKA och ordet här för älska är samma ord som används om AGAPE >> & >> i NT. Och ordet Agape betyder att underordna sig en konungs bud. Så Herren (JHWH) Jesu uttydning av såningsmannen är sanningen.

Gal 6:14 För min del vill jag aldrig berömma mig (att skina) av något annat än vår Herre Jesu Kristi kors, genom vilket världen är korsfäst för mig och jag för världen. 15 Det har ingen betydelse om man är omskuren eller oomskuren. Det som verkligen betyder något är en ny skapelse. 16 Frid och barmhärtighet över dem som följer denna regel (kanon = måttstav) ja, över Guds Israel.

Paulus menar här att Punkt 2 är borta ur mitt hjärta = Höjder och Berg och Tistlar och Törnen. Den upplevda verkligheten och kraften i vad Jesus gjorde på Golgata har befriat mig (Frälst)

Jag har fått ljus jag förstår korsets verklighet jag har omvänt mig och kastat täckelset.

1 kor 1:17 Ty Kristus har inte sänt mig för att döpa utan för att predika evangelium, och det inte med vishet och vältalighet, så att Kristi kors inte förlorar sin kraft. 18 Ty detta budskap om korset är en dårskap för dem som blir förtappade, men för oss som blir frälsta är det en Guds kraft. 19 Det står ju skrivet: Jag skall göra de visas visdom om intet, och de förståndigas förstånd skall jag slå ner.

Om vi blandar hans väg med vår väg precis som sker idag så kommer korsets kraft att rensa hjärtat att försvinna. Idag haltar vi på båda sidor Herren har visat Jakobsbrevet han kommer inte längre att tolerera detta.

Det står att Guldkalven är en väg! Och de hade övergivit Herrens väg!

Så i Guldkalven ligger det en blandning av Guds Ord och Människors väg. Guldkalven är Berg och Höjder och Tistlar och Törnen.

Och det kan faktiskt uttryckas i 4 punkter.

Guldet i öronen är enligt Jerry Potter en bild av Guds Ord (HÖRA)

Det här var alltså en annan bild på Jesus Kristus istället för den sanna bilden. På grekiska betyder ordet Anti-Krist "Istället för Kristus"