Bob Philipps - Blodsförbundet del 4

<< Tillbaka


APG 3:25 I är själva barn av profeterna och delaktiga i det förbund som Gud slöt med era fäder, när han sade till Abraham: 'Och i din säd ska alla släkter på jorden vara välsignade.

Idag kan du höra ordet välsignelse nämnas lite varstans i olika kyrkor, men sanningen är den att Gud vill välsigna oss mer än någon predikant eller pastor eller lärare eller profet ens kan säga eller tänka. För som det står vad intet öra hört vad intet öga sett och vad ingen tanke kunnat tänka. Så stor är den välsignelse som Gud verkligen vill skall komma över ditt o mitt liv.

Apg 3:26 För er först och främst har Gud låtit sin tjänare uppstå, och han har sänt honom för att välsigna er, när I, en och var, omvänder er från er ondska.

Ser du varför Jesus kom? Jo för att välsigna dig o mig – men glöm inte vad det står här på Grekiska = Genom att vända varenda en av er bort från er ondska. Och vi lärde oss tidigare vad ondska var jo jag skrev att det var varenda väg som inte är enligt gränserna för Guds ord. Eftersom det nu handlar om ett förbund så är det ingenting som vi kan göra för att förtjäna Guds välsignelse är det klart? Guds del i avtalet är välsignelsen och han vill välsigna dig o mig och för att han skall kunna göra det så måste vi vandra inom förbundets gränser. Det som förbund handlar om med Gud är egentligen att allt som är hans är också ditt och Gud vill leva sitt eget eviga liv igenom ditt o mitt liv o det är välsignelsen.Han vill välsigna dig redan innan du börjar att be honom om det. Nu säger han i detta bibelställe att det enda sättet han skall kunna göra det på är att få oss att vända oss bort från våra onda vägar (det är omvändelse)

Och när du omvänder dig så omvänder du dig ifrån att leva för dig själv till att leva för Gud och det är ju förbundstanken eller hur? När sann omvändelse sker så kommer välsignelserna i 5 Mos 28 att komma över ditt liv. Välsignelserna kommer inte att komma över dig om han inte lyckas omvända dig. För han måste ha ditt hjärta om han skall kunna välsigna dig o mig. Det finns så mycket i vårt hjärta som står emot välsignelsen och omvändelsen från Gud. Saker som Avgudar Lustar Maktbegär Girighet mm och om vi hänger oss åt dessa saker så är vi inte i förbundet med Gud och han kan inte välsigna oss. För du vandrar i synd och Gud kan inte välsigna dig oavsett vad någon trosfrisk predikant lovar.

Sef 1:1 Detta är HERRENS ord som kom till Sefanja, son till Kusi, son till Gedalja, son till Amarja, son till Hiskia, i Josias, Amons sons, Juda konungs, tid. 2 Jag skall rycka bort och förgöra allt vad på jorden är, säger HERREN 3 jag skall förgöra människor och djur, jag skall förgöra fåglarna under himmelen och fiskarna i havet, det vacklande riket jämte de ogudaktiga människorna; ja, människorna skall jag utrota från jorden, säger HERREN. 4 Jag skall uträcka min hand mot Juda och mot Jerusalems alla invånare och utrota från denna plats Baals sista kvarleva,avgudaprofeternas namn jämte prästerna.

Jag säger er en sak det kommer att bli 2 kvarlevor en som tillhör Baal och en som tillhör Jesus Kristus. Om vi inte gör någonting åt Lusten Girigheten och de köttsliga egoistiska ambitionerna inom oss i våra hjärtan så kommer vi att vara Baals kvarleva. Nu så kommer han att precisera vad Baals sista kvarleva gör

Sef 1:5 dem som på taken tillbe himmelens härskara och dem som tillbedja HERREN och svärja vid honom och svärja vid Malkam 6 dem som har vikit bort ifrån HERREN, och dem som aldrig har sökt HERREN eller frågat efter honom.

Vad är himlens härskara? Jo det är mörkrets rike Läs Apg 7 Kan du tänka dig att det står att det inte var till mig som ni frambar offer under de 40 år som ni vandrade i öknen. Tänk på det lite 40 år och de trodde att de tjänade Gud med sina offer – men Gud säger inte ett enda offer offrade ni till mig för era hjärtan var inte med i offren. Precis samma sak kommer att drabba de många Herre Herre sägarna i Mt 7 De här mänskorna trodde till den sista minuten att de var på väg in i Kanaan men de föll i öknen. Du måste bara läsa Apg 7 för att förstå hur de tillbad mörkret

Act 7:39 Men våra fäder ville inte bli honom lydiga, (AGAPE) utan stötte bort honom (SANNINGEN) och vände sig med sina hjärtan mot Egypten 40 och sa till Aron: Gör oss gudar, som kunna gå framför oss ty vi vet inte vad som har vederfarits denne Moses, som förde oss ut ur Egyptens land. 41 Och de gjorde i de dagarna en kalv och bar sedan fram offer åt avguden och gladde sig över sina händers verk. 42 Då vände Gud sig bort och prisgav dem till att dyrka himmelens härskara, såsom det är skrivet i Profeternas bok: 'Framburen I väl åt mig slaktoffer och spisoffer under de fyrtio åren i öknen, I av Israels hus?

Kalven är en bild formad av guld i öronen på huvudet – det är en bild av Guds ord säger Jerry Potter – Laglöshet AVON = Ta Guds ord forma det till någonting som passar mig (Hes 28:15 Satans fall)

2 Tess 2 säger oss att någonting precis liknande kommer att ske! Och Gud kommer också då att prisgiva. Ser du mönstret i Rom 12:1 – Formas inte efter världen.

Baals kvarleva är de som lever i laglöshet (Mt 7) de som tillber sina egna händers verk. Det finns ännu mera av BAALS kvarleva

Sef 1:5 De som tillber HERREN och svärja vid honom och svärja vid Malkam. Ordet Malkam betyder – Deras konung och om du säger Herre Herre – Men har en annan KUNG o den kungen heter självisk ambition lusta girighet mm Sep 1:6 dem som har vikit bort ifrån HERREN, och dem som aldrig har sökt HERREN eller frågat efter honom. 7 Var stilla inför Herren, HERREN! Ty HERRENS dag är nära HERREN har tillrett ett slaktoffer han har invigt sina gäster. Det slakt offret är JESUS och du måste komma till honom helhjärtad Sef 1:8 Och det skall ske på HERRENS slaktoffers dag att jag skall hemsöka furstarna och konungasönerna och alla som kläda sig i utländska kläder 9 Jag skall på den dagen hemsöka alla som hoppa över tröskeln dem som fylla sin herres hus med våld och svek.

Att kläda sig i utländska kläder – vad betyder det ? Jo du har ju fått hans rättfärdighets klädnad på dig. Men om du tillhör Baals kvarleva och med din mun säger Herre men i ditt hjärta ej är med så kommer du att klä dig med en främmande klädnad. Undersök ditt hjärta nu när var senaste gången som Anden överbevisade dig i ditt hjärta om något som inte är Kristuslikt. Inte många rannsakar sig längre eller sörjer man tycker tom att det är gammaldags.

Ord 21:27 De ogudaktigas offer är en styggelse mycket mer när det frambärs i skändligt uppsåt. Pro 21:27 The sacrifice2077 of the wicked7563 is abomination:8441 how much more,637, 3588 when he bringeth935 it with a wicked mind?2154 Kolla nu vers 1

Ord 21:1 Konungars hjärtan är i HERRENS hand såsom vattenbäckar: han leder dem varthelst han vill. Ord 21:2 Var man tycker sin väg vara den rätta, men HERREN är den som prövar hjärtan.

Det är precis det som är problemet eller hur? Men vad är Herrens väg? HJÄRTAT Gud är inte ett dugg intresserad av vad du tycker är rätt han ser till hjärtat och dömer det efter sitt eget ord.

Ord 21:27 The sacrifice2077 of the wicked7563 is abomination:8441

Mal 1:6 En son skall hedra sin fader och en tjänare sin herre. Om nu jag är fader, var är då den heder, som skulle visas mig? Och om jag är en herre, var är då den fruktan, som man skulle har för mig? så säger HERREN Sebaot till er, I präster, som föraktar mitt namn. Nu frågar I: Varmed har vi då visat förakt för ditt namn?

De var så blinda att när Gud talade med dem – Så var de fortfarande så övertygade om att deras väg var rätt. Så varenda gång som Gud kom med korrigering så sa man – du kan väl inte ändå mena mig Gud för man var så övertygade om att de var på rätt väg.

Mal 1:8 När i för fram ett offerdjur, som är blint, då räknar I sånt inte för ont när I för fram ett som är lytt eller svagt, då räknar I ej heller sånt för ont. Kom med något sådant till din ståthållare, så får du se, om han tar gunstigt emot dig och blir dig bevågen, säger HERREN Sebaot. 9 Bönfall alltså nu inför Gud, att han må bli oss nådig. Kan han väl vara er bevågen, då I har begått sådant? säger HERREN Sebaot 10 Ack att bland er funnes någon som ville stänga tempeldörrarna, så att I inte längre förgäves upptänd er eld på mitt altare! Jag har inte behag till er, säger HERREN Sebaot, och till offergåvor av er hand har jag inte lust.

Mal 1:7 Ye offer5066 polluted1351 bread3899 upon5921 mine altar 4196 and ye say,559 Wherein4100 have we polluted1351 thee? In that ye say,559 The table7979 of the LORD3068 is contemptible.959

De hade föraktat Herrens bord och blandat ordet med världen. Är det inte exakt det som Rom 12:1-2 handlar om? Vet du att precis detta sker idag jag har haft mänskor i den här undervisningen som suttit och tittat på sina klockor och önskat att det här var slut de vet innerst inne att det är sanningen men de förkastar den. Och det är så stora varningar i 2 Tess 2 Om att förkasta den sanning som man vet.

I Gt så var det så att för att försoning skulle kunna ske så var de tvungna att komma med ett offer men det fick inte vara vilket som helst offer – det måste vara ett offer som Gud visar. Och Gud sa att det offer som man skulle offra skulle vara utan fläck eller lyte. Gud han har nu sänt ett offer till oss utan en enda fläck ett felfritt lamm nämligen Jesus. Men i min bibel så kan du läsa om 2 bröder vid namn Kain och Abel Det står att Gud förkastade Kains offer – Förresten vet du vad Kains namn betyder? Om du får reda på det så förstår vi lite mer av vad det egentligen var som han offrade för man skulle faktiskt kunna säga att han kom i sitt eget namn. Kain kommer av en Hebreisk rot som betyder. Gain = Egen vinning Erect= Uppbyggare Establish =Grundläggare Så när Kain kommer till Gud i bön så kommer han i sitt eget NAMN. Och i ändens tid så skall det komma sådana som trätt in på Kains väg (tankesätt)

Med andra ord Satan som ett rytande lejon var berett att sluka Kain. Gott i sinnet = Ett tankesätt som är innanför gränserna för Guds ord. Du kan inte begära att Gud skall kunna välsigna dig när ditt hjärta är knutet till denna världen och fullt av själviska ambitioner. Om vi inte kan skilja det som är GOTT ifrån det som är ONT så är det mycket allvarligt för det va en prästs uppgift i GT och det är vår i NT. Så Abel kom i Ande och Sanning det offret tog Gud emot.

Kan du se vilket offer nu som Gud tar emot? Man skulle kunna säga han tar emot det som är precis motsatsen till Kains namn. Jesus är Grunden Jesus är Uppbyggaren Jesus skall ha all ära. Sa vi inte nu att det är Gud som väger hjärtats motiv? Ps 51 Är en Psalm som David skrev efter han begått otukt och mord.

Psa 51:1 För sångmästaren; en psalm av David, (51:2) när profeten Natan kom till honom, då han hade gått in till Bat-Seba. (51:3) Gud, var mig nådig efter din godhet, utplåna mina överträdelser efter din stora barmhärtighet. Psa 51:2 (51:4) Två mig väl från min missgärning, och rena mig från synd. Psa 51:3 (51:5) Ty jag känner mina överträdelser, och min synd är alltid inför mig. Det här låter väl inte som om han försöker att dölja sina synder för Gud eller hur? Psa 51:4(51:6) Mot dig allena har jag syndat och gjort vad ont är i dina ögon på det att du må finnas rättfärdig i dina ord och rättvis i dina domar. David säger: jag ser det klart nu jag har handlat ont och det är utanför gränserna för ditt ord och nu kommer jag till dig för jag vet att det här kommer att döma mig jag vill göra din vilja med mitt liv låt det inte sluta här o Gud.

Se nu vers 7 Psa 51:7 (51:9) Skära mig med isop, så att jag varder ren två mig, så att jag blir vitare än snö. Psa 51:8 (51:10) Låt mig förnimma fröjd och glädje, låt de ben som du har krossat få fröjda sig. Psa 51:9 (51:11) Vänd bort ditt ansikte från mina synder, och utplåna alla mina missgärningar. Psa 51:10 (51:12) Skapa (BARA) i mig, Gud, ett rent hjärta, och giv mig på nytt en frimodig ande Psa 51:11 (51:13) Förkasta mig inte från ditt ansikte, och tag inte din helige Ande ifrån mig.

David säger här: Gud Jag har syndat och jag vet att du bara har behag till sanning i hjärtegrunden (KRISTUS) så nu kommer jag till dig och ber om din nåd och barmhärtighet RENA MITT HJÄRTA O GUD. Psa 51:12 (51:14) Låt mig åter få fröjdas över din frälsning, och uppehåll mig med villighetens ande. Psa 51:14 (51:16) Rädda mig undan blodstider, Gud, du min frälsnings Gud, så skall min tunga jubla över din rättfärdighet. Deliver5337 me from bloodguiltiness,4480 Psa 51:15 (51:17) Herre, upplåt mina läppar, så att min mun kan förkunna ditt lov. Psa 51:16 (51:18) Ty du har inte behag till offer, eljest skulle jag giva dig sådana till brännoffer har du inte lust. Psa 51:17 (51:19) Det offer som behagar Gud är en förkrossad ande ett förkrossat och bedrövat hjärta skall du, Gud, inte förakta.

Det finns idag en massa kristna som försöker behaga Gud igenom offer och goda gärningar men de kommer aldrig fram på den vägen. De vill ha ett rent samvete för de känner sig fördömda och inte fria inför Gud. Det är ju Kains väg att genom religiös aktivitet försöka att behaga Gud. Du kan tillbringa hur mycket tid som helst i Bibeln eller i Bönekammaren eller Bygga hur goda religiösa verk som helst men finns inte sanningen i hjärtegrunden så är det lönlöst. Om du känner dig fördömd ofta så stanna upp och tänk efter – Försöker jag på något sätt att bära fram ett offer på något sätt för att försöka blidka Gud? Är det så kasta offret lägg av med det och lägg dig själv på Golgata i Jesus namn. Förstår vi egentligen vilken frihetssymbol korset verkligen är. Den som förstår vad Jesus verkligen har gjort han kommer att fullkomligt älska Golgata kors.

Psa 51:16 (51:18) Ty du har inte behag till offer, eljest skulle jag ge dig sådana till brännoffer har du inte lust. Psa 51:17 (51:19) Det offer som behagar Gud är en förkrossad ande ett förkrossat och bedrövat hjärta skall du, Gud, inte förakta. a broken7665 and a contrite1794 heart,382

Ett förkrossat hjärta är ett hjärta som hela tiden lever i omvändelse ett hjärta som är villigt att låta Gud styra i sin riktning. Roten till det Hebreiska ordet betyder – Disabled = Handikappat (se Mefiboset - Jakob) Vet du vad som kännetecknar en handikappad människa? Jo han har inte möjlighet att göra det han gjorde förut. Alltså ett förkrossat hjärta det är ett hjärta som hel och hållet förlorat kraften och möjligheten att göra det som det gjorde förut. Det är det enda hjärta som Gud vill ha. Och göra sitt förbund med för ett sådant hjärta har inte möjligheten – att grundlägga något själv – och sedan bygga upp något själv – och sedan ta ära av det själv. (Kain) Det var vid det 3 steget som Kain blev vred – hans offer blidkade inte Gud han fick inte någon ära alls. Det finns egentligen ingen klarare bild på vad laglöshet egentligen är - AVON på Hebreiska än KAINS namn. Laglöshet AVON är ta någonting från Gud forma eller förvrida det så att det passar mina egoistiska behov.

Det är ett förkrossat hjärta som Gud möter med barmhärtighet och åter för in i nåden. Ett förkrossat hjärta kan inte stå i uppror mot Gud det böjer sig på alla områden. När du får ett sådant hjärta så kommer du inte längre att ha en massa kamp mot synden – för att Förbunds Guden kommer och möter dig just där.

Jes 61:1 Herrens, HERRENS Ande är över mig, ty HERREN har smort mig till att förkunna glädjens budskap för de ödmjuka han har sänt mig till att läka dem som har ett förkrossat hjärta, till att predika frihet för de fångna och förlossning för de bundna

Psa 34:18 (34:19) HERREN är nära dem som har ett förkrossat hjärta och frälser dem som har en bedrövad ande.

När du har ett förkrossat hjärta så är Herren nära och det ordet innebär att han är nära för att understödja och ge kraft och sitt beskydd – då kommer han att strida mot dina fiender. (Fil 4:4-7 handlar egentligen om precis samma sak.) Vi går till Apg 13 och jag kommer nog att komma tillbaka till detta skriftställe mer än en gång. Det finns de som på ett särskilt sätt hela tiden talar om och gör det till en stor lärosats att jag är i Kristus och där finns det inga som helst förbannelser och det måste man ju faktiskt hålla med om. Men vi måste också förstå helheten och det är att om du inte fortsätter att komma till Jesus med ett förkrossat (HANDIKAPPAT) hjärta för det är ingen en gångs grej det här utan en daglig vandring.

Och du vandrar så att du när du märker at anden visar dig något i ditt liv som inte stämmer med Guds ord och du inte gör dig av med det och omvänder dig i hjärtat och börjar att följa honom vidare. Då min vän är du välsignad och befriad från förbannelsen. Men om du kommer i dig själv utan att ha ett förkrossat hjärta och fullt av KAINS namn då kommer du att lämna Kristus och vandra rakt in i förbannelse istället. Men du kommer inte att märka det och fortfarande så kommer du att säga Herre Herre. Men det kommer att bli dina egna händers verk som du kommer att tillbe. Fråga: Är det här vi skall läsa nu i det nya eller gamla förbundet? Det är i NT eller hur?

Act 13:38 Så må I nu veta, mena bröder, att genom honom syndernas förlåtelse förkunnas för er 39 och att i honom var och en som tror blir rättfärdig och friad ifrån allt det varifrån I inte under Moses' lag kunde bli friade Vem talar han till? Bröder! Okej om det nu är så att inga förbannelser kan komma över dem som är i Kristus. Varför i hela friden skulle han då fortsätta och säga vers 40? Act 13:40 Se därför till, att över er inte må komma det som är sagt hos profeterna: 41 Se här, I föraktare, och förundra er, och bli till intet; ty en gärning utför jag i era dagar, en gärning som I alls inte skulle tro, om den förtäljdes för er.

Ni är fria från allt som lagen inte kunde fria er ifrån I KRISTUS men han varnar dem egentligen för att om ni inte SER UPP så kommer ni att komma utanför honom utan att ni märker det och förbannelse kommer att träffa er som profeterna har talat om skall ske. Var Hesekiel en profet? Är inte han en av dem som vi skulle se till så att det de sa inte skulle komma över oss? Det måste ju menas i sammanhanget att det profeterna säger i GT måste även ha en dubbel bild som även gäller Ny testamentlig tid eller hur? Svaret måste bli Ja på den frågan eller hur!

Eze 33:10 Och du, människobarn säg till Israels hus I säger så: Våra överträdelser och synder tynga på oss och vi försmäkta genom dem. Hur kunna vi då bliva vid liv? 11 Men svara dem: Så sant jag lever, säger Herren, HERREN, jag har ingen lust till den ogudaktiges död, utan fastmer därtill att den ogudaktige vänder om från sin väg och får leva. Så vänd då om, ja, vänd om från era onda vägar ty inte vill I väl dö, I av Israels hus?

Kom ihåg vad ondska var – det som är utanför gränserna för Herrens ord. Det måste ju innebära att man inte längre kunde urskilja vad som var ont eller gott eller hur? Vad är det för något som gör det egentligen?

Heb 4:11 Så låt oss nu med all flit sträva efter att få komma in i den vilan, för att ingen må, såsom de, falla och bli ett varnande exempel på ohörsamhet. 12 Ty Guds ord är levande och kraftigt och skarpare än något tveeggat svärd, och tränger igenom, så att det åtskiljer själ och ande, märg och ben och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar. 13 Intet skapat är fördolt för honom, utan allt ligger blottat och uppenbart för hans ögon och inför honom skola vi göra räkenskap.

Det var ju Profeternas Uppgift – Pro – före + Phos = Lysa. Det var tex Johannes döparens uppgift. Han ropade ju i öknen gör Herrens väg rak! Hes 33 igen ordet LUST här är vad Herren vill göra Vi läste ju i Apg 3:26 vad han har lust till att göra och det är att välsigna oss igenom att omvända var enda en av oss från ondska. Eze 33:12 Men du, människobarn, säg till dina landsmän: Den rättfärdiges rättfärdighet skall inte rädda honom, när han begår överträdelser och den ogudaktige skall inte komma på fall genom sin ogudaktighet, när han vänder om från sin ogudaktighet, lika litet som den rättfärdige skall kunna leva genom sin rättfärdighet, när han syndar. Lyssna nu för Herren säger så här. Jag är inte ett dugg intresserad av hur rättfärdig och ren du HAR VARIT det är IDAG DET GÄLLER. Inte heller bryr jag mig om vad det är för synd du gjort om det så är det djupaste djupaste snuskigaste vidrigaste syndahål du varit i igår. Men DET ÄR IDAG som du skall komma till mig med hela ditt hjärta för att jag skall kunna ge det liv. Jag skall beskriva litet för dig vad jag upplever vi har gjort i kyrkan – vi har satt våra ögon på syndaren och berättat för honom att herren förlåter dina synder om du kommer till honom och omvänder dig. Men den till synes rättfärdige i kyrkan som sitter där med sina i gångna tider fina upplevelser han får aldrig någonsin höra att när den mannen eller kvinnan begår en synd och inte omvänder sig från sina ONDA VÄGAR (utanför Guds ords uppsatta gränser). Så kommer inte hans rättfärdighet som han en gång har haft att fria honom utan i sin synd skall han dö. (Skiljas från Guds välsignande influens) Kom ihåg vad det stod i

Act 13:38 Så må I nu veta mena bröder, att genom honom syndernas förlåtelse förkunnas för er Act 13:39 och att i honom var och en som tror blir rättfärdig och friad ifrån allt det varifrån I inte under Mose lag kunde bli friade. Vem talar han till? Bröder! Okej om det nu är så att inga förbannelser kan komma över dem som är i Kristus. Varför i hela friden skulle han då fortsätta och säga vers 40? Act 13:40 Se därför till, att över er inte må komma det som är sagt hos profeterna: 41 Se här, I föraktare, och förundra er, och bli till intet ty en gärning utför jag i era dagar, en gärning som I alls inte skulle tro, om den förtäljdes för er.

Sen fortsätter Hesekiel

Eze 33:13 Om jag säger till den rättfärdige att han skall få leva, och han sedan i förlitande på sin rättfärdighet gör vad orätt är (5766 avel) så skall intet ihågkommas av all hans rättfärdighet, utan genom det orätta (5766 avel) som han gör skall han dö. 14 Och om jag säger till den ogudaktige: "Du måste dö", och han sedan vänder om från sin synd och övar rätt och rättfärdighet,

Kan du se här vad som händer med Guds löften när vi lever i laglöshet? 5766 avel. För att du skall förstå hur allvarligt detta ord är så se på Hes 28 Satans fall

Eze 28:15 Thou859 wast perfect8549 in thy ways1870 from the day4480, 3117 that thou wast created,1254 till5704 iniquity5766 was found4672 in thee. Laglöshet (Avon) blev grundat I dig. Satan är Laglöshetens fader.

Joh 8:44 I har djävulen till er fader (GRUNDLÄGGARE) och vad er fader (GRUNDLÄGGARE) har begär till, det vill i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han inte, ty sanning finnes inte i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader.

Vet du vad Satan har begär till? Att fostra fram flera Kains (han var av den onde) hans namn bet – Grundläggare – Uppbyggare – Ta egen ära. Du ser samma sak i Babel – Grundlägga – Uppbygga – Göra oss ett namn Här finns ordet som var upphov till Satans fall och betyder laglöshet – det är samma ord I NT som beskrivs som ANOMIA och får oss bort från Guds löften Över våra liv. (se Kains namn ovan) Han har gjort allting som han kan för att du skall kunna vandra I HONOM han har gett det offer vi aldrig kan offra.

Han tom förser dig med hans nåd som gör att du får kraft och blir skicklig att vandra med honom i det förbundet så att du kan göra sådant som du egentligen inte förmår att göra. Det är han som lever sitt eget liv igenom ditt liv för du själv kan inte göra det. Jag vet att det finns några här ikväll som inte alls har tagit emot de ord jag har talat och era hjärtan är oroliga men jag säger er att jag har inte alls fördömt någon det är inte det jag är här för utan jag lyser bara upp vägen och det är det ljuset som bekymrar för det är det ljuset som dömer inte jag. När Guds ord får tränga in i samvetet och hjärtat så kommer omvändelsen och när omvändelsen kommer så börjar man att se allvaret i att leka kristendom för den leken kommer att kosta många mänskors död.

Har du hört vad jag sagt? Hur är ditt hjärta idag? Jag frågar inte hur det var igår eller för 10 år sedan för det är hjärtats kondition idag som är det avgörande. För den rättfärdighet som du hade kommer att dö i den synden. Det går inte på något sätt att försöka blidka Gud med offer –

Lev inte med fördömelse över ditt liv för det kommer inte att föra dig till GUD. Det enda som Gud är villigt att ta emot är ett förkrossat hjärta. Mina älskade det spelar ingen roll hur hårt du än tycker att ditt hjärta blivit om du ber ärligt till Gud i Jesus namn att han skall mjuka upp det så kommer han att göra det för han älskar dig så mycket. Kom bara till honom och säg: Jag ser att jag inte är där Herre men det är ditt som jag vill!