Bob Philipps - Blodsförbundet 5

<< Tillbaka


Vi talar om förbund och det hjärta som sluter förbund med Gud och jag råder er till att noga följa den här serien.

Jag talar nu om det förbund som Gud slöt med Jesus och som vi är medarvingar till i Kristus. Jag har sagt förut att vi skall titta lite grann på fridsförbundet.Vi skall titta lite på relationen mellan GT o NT så du kan förstå varför han gav GT och NT.

Om du läser Heb 8 + Heb 9 så kommer du att se att det handlar om 2 förbund. Vi finner massor av förbund i bibeln, med David med Noa med Abraham. Men det finns egentligen bara 2 förbund som är omnämnt i bibeln o jag tror att det kommer att klarna i kväll.

 Det är lagens förbund och så är det hjärtats förbund och varför Gud gav lagens förbund det hoppas jag att vi kommer att se här idag. Det finns idag så mycket olika spekulationer om de här 2 förbunden och hur de relaterar till varandra. Du kan alltså läsa löftena i GT och de gäller för dig för de blev skrivna för ett speciellt syfte. Gud har alltid varit intresserad av att få vårt hjärta.

Jesus uppfyllde det Abrahamska förbundet och Gud handlar alltid med mänskor på den grunden och på det sätt som han handlade med Abraham.

I vår tidsålder så tror vi att det är så här med GT att om du lyder lagen blir du välsignad om du bryter lagen blir du förbannad. Och i NT så kommer det en förändring – Vi tror att om du lyder Gud så blir du välsignad men om du inte gör det så kommer ingen förbannelse över oss – eller hur tror vi inte så?

Jag skall säga det med en gång det är inte sant, jag skall visa er sen i ordet att det inte är så för samma principer gäller ännu idag. Men det finns en likhet mellan GT och NT och det är att GUD inte tog bort ordet lydnad som ett krav för välsignelse i NT. Gud han kräver lydnad fortfarande. Men det finns en stor skillnad i NT så ger han själv det som behövs för att lyda honom och göra hans vilja och det är det som är NÅD.

Det första förbundet kunde inte ge liv ej heller rättfärdighet men i nya förbundet ger Gud allting söm är möjligt för att kunna vandra inför honom i rättfärdighet + att kunna vandra i förutberedda gärningar och det sker igenom Anden som ger oss kraft att göra det.

Det här bli ganska tydliggjort för oss om vi läser Titusbrevet Kapitel 2 för i det kapitlet så krävs lydnad. Jag har sagt det mänga ggr förut men nu kommer det igen NÅD är inte bara oförtjänt förlåtelse utan det är Guds kraft i förbundet att göra allting som han kräver av oss eller som han kallar oss till att göra. Så fort han kallar dig in i någonting så finns där nåd för uppgiften.

Men nåd i NT är ingenting som säger okej du hade en upplevelse där borta och nu kan du vandra i den här nåden och göra precis vad du tycker.

Tit 2:11 Ty Guds nåd har uppenbarats till frälsning för alla människor 12 den fostrar oss till att avsäga oss all ogudaktighet och alla världsliga begärelser, och till att leva tuktigt och rättfärdigt och gudfruktigt i den tidsålder som nu är


Då måste jag fråga er en sak kan det vara så att GUDS NÅD kräver lydnad för att fungera? Därför är det så här det börjar med nåd och det måste också sluta med nåd. Du hade inte någon tro från början så du får tro av Gud. Om du agerar på den tron som du fick av Gud i början så kommer både nåden och tron att växa i ditt liv.

 
Titus Kap 3 lägg märke till att han nu kommer att beskriva någon som opererar under nådens kraft.


Tit 3:3 Vi var ju själva förut oförståndiga, ohörsamma och vilsefarande, vi var trälar under allahanda begärelser och lustar, vi levde i ondska och avund, vi var värda att avskys, och vi hatade varandra.

Låt mig ställa en fråga om ni VAR någonting betyder det då att i inte är det längre? Alltså det beskriver att man nu blivit någonting som man inte var förut. Så om ni lever i NT så kan ni säga att – Jag var en gång dåraktig – Jag var en gång olydig mm. Men nu är jag det inte längre.

Tit 3:4 Men när Guds, vår Frälsares, godhet och kärlek till människorna uppenbarades, 5 då frälste han oss, inte på grund av rättfärdighetsgärningar som vi hade gjort, utan efter sin barmhärtighet, genom ett bad till ny födelse och förnyelse i helig ande 6 som han rikligen utgöt över oss genom Jesus Kristus, vår Frälsare, 7 för att vi, rättfärdiggjorda genom hans nåd, skulle, såsom vårt hopp är, få evigt liv till arvedel.

Jag läser det här för er för att jag vill visa skillnaden av lagen i GT och Nåden o livet i NT. De här bibelverserna säger helt klart att vår frälsning inte är baserat på någonting som vi gör eller hur? Bara en sak gäller och det är att ta emot Jesus som Herre då får du hans rättfärdighet som en fri gåva.

Då frälste han oss, inte på grund av rättfärdighetsgärningar som vi hade gjort, utan efter sin barmhärtighet, genom ett bad till ny födelse och förnyelse i Helig Ande, (Det är så vi blir frälsta)

I 1 Mos 15 så är det någonting som kommer att ske i Abrahams liv men tills nu är han inte Abraham utan Abram.

1 Mos  15:1 En tid härefter kom HERRENS ord i en syn till Abram han sa: "Frukta inte, Abram, jag är din sköld, din lön skall bli mycket stor.

Det är den i särklass mest använda frasen i hela bibeln – det är inte orden som är mest använda utan frasen.

2 Men Abram sade: "Herre, HERRE, vad vill du då giva mig? Jag går ju barnlös bort, och arvinge till mitt hus blir en man från Damaskus, Elieser. 3 Och Abram sa ytterligare: "Mig har du inte givit någon livsfrukt; en av mitt husfolk skall bliva min arvinge. 4 Men se, HERRENS ord kom till honom; han sade: Nej, denne skall inte bli din arvinge, utan en som utgår från ditt eget liv skall bli din arvinge. 5 Och han förde honom ut och sade: Skåda upp till himlen och räkna stjärnorna, om du kan räkna dem. Och han sade till honom: Så skall din säd bli. 6 Och han trodde på HERREN och han räknade honom det till rättfärdighet.

Det här låter ju som om det har hamnat fel eller hur? Det är ju en NT fras.

Är det Abraham räknat till rättfärdighet för några gärningar som han har gjort? Abraham litade på Guds löften och han fick rättfärdighet som en fri gåva (nåd) men det är ju inte föränn i NT som nåden kommer eller? Det är precis så här som Gud egentligen vill handla med var och en av sitt folk.

7 Och han sade till honom: "Jag är HERREN, som har fört dig ut från det kaldeiska Ur för att ge dig detta land till besittning. 8 Han svarade: Herre, HERRE, varav skall jag veta att jag skall besitta det?

Om du läser nått i bibeln som Gud har lovat då undrar kanske du också hur skall jag kunna få det här? Hur skall det bli en verklighet i mitt liv? nAbraham du kan veta det igenom ett förbund!

9 Då sade han till honom: "Tag åt mig en treårig kviga, en treårig get och en treårig vädur, därtill en turturduva och en ung duva. 10 Och han tog åt honom alla dessa djur och styckade dem mitt itu och lade styckena mitt emot varandra; dock styckade han inte fåglarna.

Det Hebreiska ordet för förbund Berit betyder rätt och slätt att hugga stycka.

Jag har redan beskrivit hur man gjorde förbund på den här tiden, man hade djur som man högg mitt itu och lade styckena på var sida mitt emot varandra. Sedan gick man igenom dessa stycken som en åtta och man möttes sedan i mitten. Gud själv använder det här när han talar till Israel.

När de möttes i mitten så skulle man läsa upp alla välsignelserna i förbundet och alla förbannelserna i förbundet om en person bröt förbundet.Du förstår ett förbund handlar om en överenskommelse som båda parter säger sitt jag till och som är bindande. Om jag tar ett banklån i banken och inte fyller min del kommer jag snart under en dom eller hur? Precis samma sak gäller för min motpart om han inte uppfyller vad han lovar. Den här överenskommelsen sker i mitten av åttan när de vandrar mellanstyckena. Och så här sa man då – de tittade upp till himlen och sa herre  Gud ske det med mig som de här styckena om jag sviker detta förbund.

Tänk er nu för innan ni svarar på min fråga – men hur många av er skulle våga gå in i ett sådant förbund med Gud? För i ett sådant förbund så finns det absolut ingen nåd eller barmhärtighet eller förmildrande omständigheter. Du måste alltså vara lika lojal mot Gud som han är mot dig. Om du inte är det så kommer döden att komma över dig vid den första olydnaden.

När man förstår Guds helighet så är det ingen som vill gå in i det förbundet med Gud. Men någonting underbart händer nu. Se v 11

11 Och rovfåglarna slog ned på de döda kropparna, men Abram drev bort dem. 12 När nu solen var nära att gå ned och en tung sömn hade fallit på Abram, se, då kom en förskräckelse över honom och ett stort mörker.

17 Då nu solen hade gått ned och det hade blivit alldeles mörkt, syntes en rykande ugn med flammande låga, som for fram mellan styckena. n18 På den dagen slöt HERREN ett förbund med Abram och sade: Åt din säd skall jag ge detta land, från Egyptens flod ända till den stora floden, till floden Frat:

Lägg märke till vad som egentligen sker här- Abram gick ju inte mellan styckena eller hur? Nej men det var en annan som gick mellan styckena istället för Abram - rykande ugn med flammande låga.

Låt mig nu läsa något för er för att visa vem det egentligen var som gick emellan styckena istället för Abram.

Upp 1:13 och mitt i bland ljusstakarna någon som liknade en människoson, klädd i en fotsid klädnad och omgjordad kring bröstet med ett gyllene bälte. 14 Hans huvud och hår var vitt såsom vit ull, såsom snö, och hans ögon var som eldslågor.
15 Hans fötter liknade glänsande malm, när den har blivit glödgad i en ugn. Och hans röst var såsom bruset av stora vatten.16 I sin högra hand hade han sju stjärnor, och från hans mun utgick ett skarpt tveeggat svärd, och hans ansikte var såsom solen, när den skiner i sin fulla kraft.17 När jag såg honom, föll jag ned för hans fötter, såsom hade jag varit död. Men han lade sin högra hand på mig och sade: Frukta inte. Jag är den förste och den siste 18 och den levande jag var död, men se, jag lever i evigheternas evigheter och jag har nycklarna till döden och dödsriket.

Jag frågar nu igen – vem var det som gick emellan styckena istället för Abraham? Jo Jesus Kristus själv var det som gick mellan styckena.

Nu går vi till 1 Mos 17 – Låt oss se om vi kan förstå det här? Det är därför Gud aldrig säger att det är vårt förbund med honom. Därför står det alltid MITT FÖRBUND säger GUD. När nu folket bryter förbundet så säger han ni har brutit MITT FÖRBUND. Och när det gäller att gå in i förbundet så säger han gå in i MITT FÖRBUND.

För förbundet är emellan Gud fadern och Gud sonen. Jag sa förut att den som går in i ett förbund med Gud själv måste vara precis lika trofast som GUD själv. Då kanske du förstår varför Jesus använder ett sådant språk som: Jag gör alltid det som är behagligt för min fader i himlen. Jag gör inget annat än det jag ser fadern göra.

Den vandringen som de gick mellan styckena kallas för dödens vandring – för här slutar du upp att leva för dig själv utan från och med nu så lever du för din förbundspartner. Levde Jesus för sig själv? Absolut inte! Levde Gud fader för sig själv? Absolut inte. Han levde för att sonen skulle bli förhärligad.

Det sätt du och jag går in i förbund är precis på samma sätt som Abraham går in i förbund på. Förbundet är emellan Gud fadern och Gud sonen. Jesus Kristus vandrade i total lydnad för fadern. För det är så då att du är inte frälst för några goda gärningar som du har gjort utan för att han levde ett sådant perfekt heligt liv så att det räcker för dig med. Gud fader låter dig också gå in i det förbundet som Abraham gick in i för Kristus gick emellan styckena för Abrahams skull. Och det gäller nu för alla mänskor som vill vandra i samma fotspår som Abraham gjorde.

Det är även en dödsvandring för dig om du vill gå in i det förbundet. Om vi tror att nåd är en upplevelse en gång men sedan kan vi leva precis som vi vill så kommer vi aldrig att förstå förbundet.

1 Mos 17:1 När Abram var nittionio år gammal uppenbarade sig HERREN för honom och sa till honom: Jag är Gud den Allsmäktige. Vandra inför mig och var ostrafflig. 2 Jag vill göra ett förbund mellan mig och dig, och jag skall föröka dig övermåttan.

Vad var det Gud krävde av Abraham? Vandra inför mig utan fläck

Gen 17:2 And I will make5414 my covenant1285 between996 me and thee, and will multiply7235 thee exceedingly.3966, 3966 Nu går vi iväg till Kolosserbrevet 1 och läser där. Jag använder ofta GT texter varför det då? Jo för GT förklarar NT. Det var precis så Paulus evangelium är uppbyggt som han fått från Herren i uppenbarelse.
Col 1:18 Och han är huvudet för kroppen, det är församlingen, han som är begynnelsen, den förstfödde ifrån de döda. Så skulle han i allt vara den främste.

Jag kan säga det till er men får han inte vara första platsen så är han inte Herre (Kyrie – som också betyder först rankad)

Abraham var tillsagt att vandra inför GUD HUR? JO som FULLKOMLIG! Herren Jesus Kristus vandrade emellan styckena istället för Abraham. Det jag vill visa er nu är att GT och NT börjar att komma samman.

19 Ty det behagade Gud att låta all fullhet ta sin boning i honom. Col 1:20 och att genom honom (JESUS)försona allt med sig, sedan han genom blodet på hans kors hade berett frid. Ja, genom honom skulle så ske med allt vad på jorden och i himmelen är. 21 Också åt er, som förut var bortkomna från honom och genom ert sinnelag hans fiender i det att I gjorden vad ont var, 22 också åt er har han nu skaffat försoning i hans jordiska kropp, genom hans död, för att kunna ställa er fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga -

 Så hur skall vi bli heliga? Du stannar i honom. Han är den som gör dig helig han är den som gör dig ostrafflig och fullkomlig. Det är otrolig men Gud lät Jesu gå emellan styckena istället för Abraham.

Nu skall du ta och läsa näst vers

Col 1:23 om I nämligen förblir i tron, väl grundade och fasta, utan att låta rubba er från det hopp som tillbjuds oss i evangelium, det evangelium som I har hört, och som blivit predikat bland allt skapat under himmelen, det vars tjänare jag, Paulus, har blivit.

 Alltså du är bara ostrafflig och helig och ren OM du fortsätter i tron och är väl grundad och fast och inte rubbar dig från evangeliets hopp.

  Är inte evangeliets hopp att vi skall bli förvandlade från det vi varit till Jesu avbild?

1Jn 3:2 Mina älskade, vi är nu Guds barn, och vad vi ska bli, det är ännu inte uppenbart. Men det veta vi, att när han en gång uppenbaras, ska vi bli honom lika ty då ska vi få se honom sådan han är. 3 Och var och en som har detta hopp till honom, han renar sig, likasom Han är ren.

Vad gör varenda en som har detta hopp? Jo renar sig!

Så här är det Jesus gick in i ett förbund med Gud istället för oss men vi har ett ansvar och det är att ta bort allting som inte är Kristuslikhet i våra liv. Så det spelar ingen roll vem du än är viken position du än har när Jesus kommer så skall du hålla på och rena dig om du har ett rätt hopp.

Låt oss nu se om det är på precis samma grund som han nu handlar med Abraham? En sak först Jesus behövde inte döpa sig eller hur men han identifierade sig helt med oss och gick in i dopet som betydde. Att från och med nu så är jag förpliktad att leva för en annan. Så när du döper dig i Jesu namn vad är din förpliktelse egentligen. Jo att säga nej till ditt egoistiska liv och börja leva helt för honom.

Så när Jesus börjar att gå emellan styckena så ser Gud också vår identifiering med honom. Namnet JHWH sällan uttalat men när Abraham ingick förbund med Gud så tog Herren de 2 mittersta bokstäverna och satte i Abrahams namn.

Så på det sättet sätter Herren sitt namn i vårt namn för att identifiera sig med oss. Det är därför det står i Upp att du skall få ett nytt namn.

Han gjorde precis samma sak med Sarah han tog 2 bokstäver också när han förvandlade henne. Där för skriver Johannes så här

1Jn 3:1 Se vilken kärlek Fadern har bevisat oss därmed att vi få kallas Guds barn, vilket vi också är. Därför känner världen oss inte, eftersom den inte har lärt känna honom.

1 Mos 17:1 När Abram var nittionio år gammal, uppenbarade sig HERREN för honom och sade till honom: Jag är Gud den Allsmäktige. Vandra inför mig och var ostrafflig. 2 Jag vill göra ett förbund mellan mig och dig, och jag skall föröka dig övermåttan. 4 Se, det förbund som jag å min sida gör med dig är detta, att du skall bli en fader till många folk. 5 Därför skall du inte mer heta Abram, utan Abraham skall vara ditt namn, ty jag skall låta dig bli en fader till många folk.

Gen 17:2 And I will make5414 my covenant1285 between996 me and thee, and will multiply7235 thee exceedingly.3966,


Han bara faller ner på sitt ansikte! Gud säger.

Gen 17:4 As for me,589 behold,2009 my covenant1285 is with854 thee, and thou shalt be1961 a father1 of many1995 nations.1471

Det här i vers 2 är ju precis som om Jesus utropar – Det är fullbordat! nDet står faktiskt som om förbundet ÄR REDAN UPPRÄTTAT! När det gäller mig säger Gud så är allting redan färdigt och klart! Stanna kvar där ni är nu för nu skall jag läsa någonting i bibeln för att understryka detta.

Gal 3:29 Hör I nu Kristus till, så är I därmed också Abrahams säd, arvingar enligt löftet.

Om ni är i Jesus så är ni alltså Abrahams säd- och så läste vi innan om Abraham när det gäller mig Abraham så är förbundet redan fullbordat.

Nu fortsätter vi till vers 9

9 Och Gud sade ytterligare till Abraham: Du åter skall hålla (SHAMAR) mitt förbund, du och din säd efter dig, från släkte till släkte. 10 Och detta är det förbund mellan mig och er och din säd efter dig, som I ska hålla allt mankön bland er skall omskäras 11 på er förhud ska I omskäras, och detta skall vara tecknet (OWT) till förbundet mellan mig och er.

Ordet SHAMAR betyder att man vaktar någonting som en mycket dyrbar skatt.

Det låter inte som en obligation men det är det givetvis men det låter också som en oerhörd skatt att vara i förbund med Herren själv. Gäller detta Abraham bara eller gäller det också hans säd? Han säd så vi kan då inte peka i hans ord och plocka ut precis det vi vill ha som någon Postorderkatalog.

Gen 17:9 Och Gud sade ytterligare till Abraham: Du åter skall hålla (SHAMAR) mitt förbund, du och din säd efter dig, från släkte till släkte.

  Låter inte det här precis som det vi läste i Kolosserbrevet 1 förut?

Col 1:21 Också åt er, som förut var bortkomna från honom och genom ert sinnelag hans fiender i det att I gjorden vad ont var, 22 också åt er har han nu skaffat försoning i hans jordiska kropp, genom hans död, för att kunna ställa er fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga 23 om I nämligen förblir i tron, väl grundade och fasta, utan att låta rubba er från det hopp som tillbjuds oss i evangelium, det evangelium som I har hört, och som blivit predikat bland allt skapat under himmelen, det vars tjänare jag, Paulus, har blivit.

Gud upprättade detta förbund för det var meningen att han skulle handla med alla mänskor så. Det var aldrig meningen att någon skulle vara under lagen. Har ni undrat varför han valde Abraham av alla? Jo för han såg något i honom.

Gen 22:1 En tid härefter hände sig att Gud satte Abraham på prov. Han sade till honom: "Abraham!" Han svarade: "Här är jag.

Gud testar allting som han skapar.

2 Då sade han: Tag din son Isak, din ende son, som du har kär, och gå bort till Moria land, och offra honom där såsom brännoffer, på ett berg som jag skall säga dig. 3 Bittida följande morgon lastade Abraham sin åsna och tog med sig två sina tjänare och sin son Isak och sedan han hade huggit sönder ved till brännoffer, bröt han upp och begav sig på väg till den plats som Gud hade sagt honom. 4 När nu Abraham på tredje dagen lyfte upp sina ögon och fick se platsen på avstånd,
5 sade han till sina tjänare: Stanna I här med åsnan jag och gossen vilja gå ditbort. När vi har tillbett, ska vi komma tillbaka till er.


Det var ett väldigt konstigt påstående för han visste ju att hans son skulle offras. Men Heb 11 ger oss lite ljus.

 
Heb 11:17 Genom tron var det som Abraham frambar Isak såsom offer, när han blev satt på prov ja, sin ende son frambar han såsom offer, han som hade mottagit löftena, 18 han till vilken det hade blivit sagt: Genom Isak är det som säd skall uppkallas efter dig. 19 Ty han tänkte på att Gud var mäktig att till och med uppväcka från de döda från de döda fick han honom också tillbaka, liknelsevis talat.

Det handlar om att Gud hade hela Abrahams hjärta – han var inte perfekt men han kom alltid till ljuset och det är det som räknas. En kristen är inte en som är perfekt och felfri utan en som gud har hela hjärtat och som kommer till ljuset och säger till Gud precis som det är.

1 Mos 22:9 När de nu hade kommit till den plats som Gud hade sagt Abraham, byggde han där ett altare och lade veden därpå, sedan band han sin son Isak och lade honom på altaret ovanpå veden.

Kan du tänka dig vilka kval som måste gått igenom Abrahams tankeliv.

10 Och Abraham räckte ut sin hand och tog kniven för att slakta sin son. 11 Då ropade HERRENS ängel till honom från himmelen och sade: "Abraham! Abraham!" Han svarade: "Här är jag." n12 Då sade han: Låt inte din hand komma vid gossen, och gör honom intet ty nu vet jag att du fruktar Gud, nu då du inte har undanhållit mig din ende son.

 

Vi skall lite senare i serien ta reda på vad detta egentligen betyder.