Guds hus på Sion

<< Tillbaka

JES 66:1 Så säger HERREN: Himlen är min tron och jorden min fotapall. Vad för ett hus kan ni bygga åt mig vad för en plats där jag kan vila? 2 Min hand har ju gjort allt detta så att det blev till säger HERREN. Jag skådar ner till den som är betryckt och har en förkrossad ande, och till den som fruktar mitt ord.

 

Han har redan byggt sitt hus på 6:e dagen. Heb 3:4 Varje hus är byggt av någon men Gud är den som har byggt allt. Att bygga hus är att få familj på Hebreiska. Det kan vi ju göra både på vårt sätt = ISMAEL (Kött) Och på Guds sätt = ISAK (Ande) Hebreerbrevet 3+ 4 talar ju om att gå in i hans vila och vila från sina gärningar precis som Gud från sina. Skådar ner = Strongs nr 5027: NABAT. Betyder att noga scanna av och undersöka.

Men det har också en intressant betydelse som ligger i att låta någon få skåda detta. Så vem får gå in i VILAN och SE att allting redan är förberett? Jo den som är betryckt = Fattig och Ödmjuk Den som är förkrossad = Slagen med Lamhet Den som fruktar för hans ord – Heb: Dabar = Hans vilja och hans plan. Detta hus eller familj är givetvis Guds Rike som han regerar över. Och vi kan se det i Jes 61 där det står att han förbinder det förkrossade hjärtat.

JES 61:1 Herrens HERRENS Ande är över mig ty HERREN har smort mig till att predika glädjens budskap för de ödmjuka. Han har sänt mig att förbinda dem som har ett förkrossat hjärta att ropa ut frihet för de fångna och befrielse för de bundna.

Ordet förbinda är strongs 2280 Chabash som betyder: Binda, Regera, Sadla. Kläda helt och hållet. Och Hela. De förkrossade är dem Herren skådar ner till och som får SE. Det är dessa som Herren regerar över i sitt rike. Det är dessa som är på SION och i det Himmelska Jerusalem.

Heb 12:22 Nej, ni har kommit till Sions berg och den levande Gudens stad det himmelska Jerusalem och till änglar i mångtusental 23 till en högtidsskara, en församling av förstfödda som har sina namn skrivna i himlen, till en domare som är allas Gud och till andarna hos de rättfärdiga som nått fullkomningen.

Det var Guds färdigbyggda familj eller hus som Abraham fick skåda.

Heb 11:9 I tron levde han som främling i det utlovade landet. Han bodde i tält tillsammans med Isak och Jakob som var medarvingar till samma löfte. 10 Ty han väntade på staden med de fasta grundvalarna den som Gud har format och skapat. 11 Genom tron fick också Sara kraft att bli mor för en avkomma fast hon var överårig. Hon litade på honom som hade gett löftet. 12 Därför fick också en enda man barn, talrika som stjärnorna på himlen och oräkneliga som sandkornen på havets strand detta trots att han var så gott som död. 13 I tron dog alla dessa utan att ha fått det som var utlovat. Men de såg det i fjärran och hälsade det och bekände sig vara gäster och främlingar på jorden. 14 De som talar så visar därmed att de söker ett hemland. 15 Om de hade menat det land som de gått ut ifrån, hade de tillfälle att vända tillbaka dit. 16 Men nu längtade de till ett bättre land det himmelska. Därför blygs inte Gud för att kallas deras Gud ty han har ställt i ordning en stad åt dem.

Guds hus eller familj är alltså det himmelska Jerusalem som Gud redan har skapat på den 6:e dagen. Dessa gamla trossyskon fick alltså skåda staden och de förstod att man inte kunde bygga något av värde på denna jorden. Nu när vi vet att SION handlar om de förkrossade som Gud regerar över så är det intressant att kolla upp lite ställen där SION står.

Psa 2:6 Det är jag som har insatt min konung på Sion mitt heliga berg.

Psa 9:11 (9:12) Lovsjung HERREN som bor i Sion förkunna hans gärningar bland folken.

Herren bor alltså bland sitt förkrossade folk och det är dessa som vaktar på vad han säger.

Joh 14:23 Jesus svarade: Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom.

Psa 65:1 För sångmästaren, en psalm av David, en sång. (65:2) Gud, dig lovar man i stillhet i Sion, till dig får man infria löften.

Psa 84:4 (84:5) Saliga är de som bor i ditt hus, de lovar dig ständigt. Sela. Psa 84:5 (84:6) Saliga är de människor som har sin styrka i dig de som har dina vägar i sitt hjärta. Psa 84:6 (84:7) När de vandrar genom tåredalen gör de den rik på källor, och höstregnet höljer den med välsignelser. Psa 84:7 (84:8) De går från kraft till kraft, de träder fram inför Gud på Sion.

Här får vi reda på att de är inre välsignade som bor på Sion i hans Hus. Det är de som har sin styrka i Herren. Det är de som har hans vägar i sitt hjärta

Psa 132:13 Ty HERREN har utvalt Sion där vill han ha sin boning. Psa 132:14 Detta är min viloplats till evig tid. Här skall jag bo och hit längtar jag. Psa 132:15 Sions förråd skall jag rikligt välsigna de fattiga skall jag mätta med bröd.

Titta gärna på bergspredikan i Mt 5 nu så förstår vi att Herren talar om att många följer honom men mycket få är förkrossade på insidan. Hela bergspredikan handlar om hur det folk är som får vara på hans heliga berg SION.

Psa 87:5 Om Sion skall det sägas: Var och en är född där. Och han den Högste håller det vid makt. (3559 Kun – Bygga upp) Psa 87:6 När HERREN upptecknar folken skall han räkna så: Dessa är födda där. Sela.

Det finns säker en massa fler bibelord om SION du kan studera eller om hans HUS. Nu kanske vi förstår att David i Psalm 23 menar det nya Jerusalem när han säger att han skall få bo i Herrens HUS evinnerligen.