Kunskapens träd och Babylonska skökans vin

<< Tillbaka

1 Mos 3:7 Då öppnades ögonen på dem båda, och de märkte att de var nakna. Och de fäste ihop fikonlöv och gjorde höftskynken åt sig.

Gud ville att de skulle göra sig ETT med honom genom att äta av (inspireras av) livets träd. Men i stället gjorde man sig ETT med Ormen Heb: Nachash: "Att skina" "Att viska" som är "Denna tidsålders Gud".

Adam och Eva var aldrig fullkomliga utan de ställdes inför ett val som bestod i 2 olika vägar. En väg är i bibeln Tankesätt + Handling.

Adam och Eva ställdes alltså inför ett vägval.

Rom 3:23 Talar om för oss att de valde fel väg.

Rom 3:23 Alla har syndat (266 Hamartano) och saknar (5302 Hustero - Fattas - missat ) härligheten (1391 Doxa) från Gud,

1 Petrus 1:8-11 beskriver en församling som inte missar målet utan är på väg att vinna livet mer och mer.

1Pet 1:8 Honom älskar (Agape >>) ni utan att ha sett honom, och fastän ni ännu inte ser honom, tror ni på honom och jublar över honom i obeskrivlig, himmelsk glädje, 9 då ni nu är på väg att vinna målet för er tro, era själars frälsning. 10 Det var denna frälsning som profeterna sökte och forskade efter, de som profeterade om den nåd som ni skulle få. 11 De undersökte vem eller vilken tid Kristi Ande i dem visade på, när han förutsade Kristi lidanden och den härlighet som skulle följa.

Det som beskrivs här ovan är någonting som övergår det mänskliga förståndet (Väg) det här är Guds Rike (Vägen)

Rom 14:17 Ty Guds rike består inte i mat och dryck utan i rättfärdighet och frid och glädje i den helige Ande.

1 Kor 4:20 Ty Guds rike består inte i ord utan i kraft.

ORMEN VILL HÅLLA OSS FAST I SJÄLENS INSPIRATION OCH GUD VILL ÖPPNA OSS FÖR ANDENS INSPIRATION.

Utan Guds ingripande i våra liv kan vi människor omöjligt lära känna skillnaden på de här inpulserna. Petrus var ena sekunden i Guds ljus och andra sekunden i mänsklig visdom (Inspiration)

Det Herren gör i Petrus liv måste han göra med varenda en av oss. Han måste visa oss vad som finns i vår egen själ som vi måste göra oss av med om vi ska bli frälsta. (De 5 punkterna)

Petrus var beredd att använda sig av Gud (Jesus) här för att nå sina mål precis som Judas.

SKÖKAN OCH HENNES BLANDADE BÄGARE SYMBOLISERAR KUNSKAPENS TRÄD OCH MÄNSKLIG VISDOM

När vi nu tittar närmare på skökan och tittar på hennes karaktär förstår vi snart att hon måste känneteckna någonting som är en kombinerad sköka. Precis som bruden är en kombinerad sammansatt enhet av människor.

Upp18:6 Ge henne lika för lika, ge henne dubbelt igen för vad hon har gjort. Blanda dubbelt åt henne i den bägare som hon har blandat. 7 Ge henne lika mycket plåga och sorg som hon har skaffat sig ära och lyx.(4763 Strenaio) Hon säger i sitt hjärta: Jag sitter som drottning, jag är inte änka och skall aldrig behöva känna någon sorg. 8 Därför skall hennes plågor komma på en enda dag: död och sorg och svält, och hon skall brännas upp i eld. Ty mäktig är Herren Gud, han som har dömt henne.

Ordet 4763 Strenaio betyder att samtidigt som hon blivit själisk rik.

Skökans blandade vin eller kunskapens träd på Gott - Ont gör oss alltså starka i vår egen själ och hårdhjärtade. Vi blir berusade men vi blir samtidigt i avsaknad av härligheten från Gud.

Upp 19:2 Ty rätta och rättfärdiga är hans domar; han har dömt den stora skökan, som fördärvade jorden (hjärtats jordmån) genom sin otukt, och han har utkrävt sina tjänares blod av hennes hand."

Hennes blandade vin (Lära) förstörde alltså Gk: "Jordmånen i hjärtat" (se 4763 Strenaio) Skökans undervisning orsakar alltså "Svält i Landet"

Ord 6:26 Ty för skökan måste du lämna din sista brödbit, och den gifta kvinnan vill fånga din dyrbara själ.

Predikaren 7:27 Och jag fann: Bittrare än döden är den kvinna vars hjärta är som snaror och nät, vars händer är som bojor. Den som är god inför Gud (god inför hans ansikte) undgår henne, men syndaren fångas av henne. (Detta stämmer exakt med Kain 1 Mos 4:4-8)

I 2 Kor kap 3 och 4 ser vi åter "utan täckelse" inför hans ansikte och med "täckelse" för ansiktet. Denna tidsålders gud sätter täckelset genom "skökans vin" som är falsk religion (blandning av gott - ont)

Jesu undervisning om att vinna hela världen men förlora sin själ blir levande i sammanhanget

Mat 16:24 Jesus sade till sina lärjungar: "Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig. 25 Den som vill bevara sitt liv (själ) skall mista det, men den som mister sitt liv (själ) för min skull, han skall vinna det. 26 Ty vad hjälper det en människa, om hon vinner hela världen men tar skada till sin själ? Eller vad kan en människa ge i utbyte mot sin själ?

Om vi tittar på Laodicea skall vi se samma sak.

Upp 3:17 Du säger: Jag är rik, jag har vunnit rikedom och behöver ingenting, och du vet inte att just du är eländig, beklagansvärd, fattig, blind och naken.

Laodicea är ett med skökan.

Filadelfia däremot var fattig i sig själv på gods men rik andligt.

HERRENS BÄGARE ELLER ONDA ANDARS BÄGARE

De laglösa i Mt 7 trodde de var andliga men "på den dagen" kommer det att bli uppenbart vilket bord vi har ätit av och vilken bägare vi druckit ur.

1Kor 10:21 Ni kan inte dricka både Herrens bägare och onda andars (1140 Daimonion) bägare. Ni kan inte ha del både i Herrens bord och i onda andars (1140 Daimonion) bord.

1Kor 10:16 Välsignelsens bägare som vi välsignar, är den inte gemenskap (Delaktighet) med Kristi blod? Brödet som vi bryter, är det inte gemenskap (Delaktighet) med Kristi kropp?

Korintierbrevet talar sedan om stridigheter och partier bland dem så att Herrens måltid kan hållas 1Kor 11:18-20

Att ta del av ond andars bord och dricka onda andars bägare innebär att vi gör oss till ett med skökan och de fallna änglarnas uppror mot Gud. Ordet som används i 1 Kor 10:21 är 1140 Daimonion. Och här kan du läsa vad det ordet innebär >>