Äkthet av Sven Reichmann

<< Tillbaka

Joh 8:30 När han sade detta, kom många till tro på honom. 31 Jesus sade till de judar som hade satt tro till honom: Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar 32 och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria. 33 De svarade honom: Vi är Abrahams barn och har aldrig varit slavar under någon. Hur kan du säga att vi skall bli fria?" 34 Jesus svarade: Amen, amen säger jag er: Var och en som gör synd är syndens slav. 35 Slaven bor inte kvar i huset för alltid, men sonen stannar där för alltid. 36 Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria. 37 Jag vet att ni är Abrahams barn, men ni vill döda mig därför att ni inte förstår mitt ord. 38 Jag talar vad jag har sett hos min Fader. Ni gör vad ni har hört av er fader. 39 De svarade honom: Vår fader är Abraham. Jesus sade: Om ni vore Abrahams barn, skulle ni göra Abrahams gärningar. 40 Men nu vill ni döda mig, en man som har sagt er sanningen, som jag har hört av Gud. Så handlade inte Abraham. 41 Ni gör er faders gärningar. De svarade: Vi är inte födda i äktenskapsbrott. Vi har bara en fader Gud. 42 Jesus svarade: Vore Gud er Fader, skulle ni älska mig, eftersom jag har utgått från Gud och kommer från honom. Jag har inte kommit av mig själv, utan han har sänt mig. 43 Varför förstår ni inte vad jag säger? Därför att ni inte kan lyssna till mitt ord. 44 Ni har djävulen till er fader. Och vad er fader har begär till, det vill ni göra. Han har varit en mördare från början och har aldrig stått på sanningens sida, eftersom sanning inte finns i honom. När han talar lögn, talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. 45 Men mig tror ni inte, därför att jag säger er sanningen. 46 Vem av er kan överbevisa mig om synd? Om jag talar sanning, varför tror ni mig inte? 47 Den som är av Gud lyssnar till Guds ord. Men ni lyssnar inte, därför att ni inte är av Gud.

 

Det Jesus säger här är att synd föregås av en lögn. Sanningen gör oss fria och lögnen binder. Sanningen leder till rättfärdighet. Lögnen leder till orättfärdighet. Djävulen är lögnens fader och det finns ingen sanning i honom. Djävulen kan inte göra vad som helst om han kunde det skulle ingen av oss vara här. Ofta tillskriver en del kristna djävulen mer makt än han verkligen har. Men djävulen har alltid den möjligheten att bedra oss. Och varje frestelse innehåller ju någon slags lögn.

Lögnen att du kommer att lyckas med detta och att du kommer att slippa undan. Det är alltid själva lögnen i frestelsen som banar väg för själva synden. Och innan vi syndar så ljuger vi ju också för oss själva. Jag vet att detta är en synd men jag kan göra det ändå för mig är det verkligen synd om. Har du tänkt så någon gång? Jag vet att detta är fel men så gör ju alla andra. Jag vet att detta är fel men affär är ju affär. Det är ju märkligt att man faktiskt kan ljuga att man tror sig själv.

Det här är ett problem som dyker upp i själavårds samtal därför att det finns människor som går väldigt långt på den här vägen. Synd föregås av en lögn och lögnen binder oss för vi kan inte bryta med lögnens makt innan vi erkänner att vi ljugit för oss själva. Sanningen gör oss alltså fria och lögnen binder oss.

Nu pekar Jesus ut att vår kärlek till sanningen är ju inte allt det vi tror. Jag talar sanning säger Jesus och därför tror ni mig inte. Sedan syndafallet så finns det en kollektiv lögn som vi alla lever med och är förblindade av och det är lögnen att vi kan skaffa oss en identitet med hjälp av våra gärningar. Att det är våra gärningar som bestämmer vem vi är. Det är ju vår identitet som avgör våra gärningar. En häst blir inte en Zebra för att vi målar den randig.

Du kan bara förändra det som ligger på ytan men allt innanför det kan du aldrig förändra. Du är den du är därför att du är utgången ur skaparens hand. Den lögn som är så självklar det är ändå en lögn. En lögn blir livsfarlig när den blir en självklarhet för den testar man aldrig. Rättfärdighet kan inte börja med rättfärdiga gärningar. Rättfärdigheten börjar med att Gud ger dig en ny identitet och han förklarar dig rättfärdig. Om du vågar ta emot detta så föds en så stor tacksamhet att ditt liv förvandlas på insidan.

Då kommer den nya identiteten att återspegla sig i rättfärdiga gärningar. Jesus sa: Jag talar sanning och därför tror ni mig inte. Sanningen handlar inte om att lära sig sanningen utantill så man kan rabbla den utan det handlar om att bli sann som människa och vara äkta och uppriktig. Att lägga av fikonlöven och sluta med alla hycklerier. Det är först när du kommer till dig själv och din egen ömklighet som du verkligen kan vara den du verkligen är.

2 Kor 3:4 En sådan tillit har vi till Gud genom Kristus, 5 inte så att vi av oss själva skulle kunna tänka ut något på egen hand, utan vår förmåga kommer från Gud. 6 Han har gjort oss dugliga till att vara tjänare åt ett nytt förbund, som inte är bokstavens utan Andens. Ty bokstaven dödar, men Anden ger liv. 7 Redan dödens ämbete, som med bokstäver var inristat på stenar, framträdde i sådan härlighet att Israels barn inte kunde se på Moses ansikte för dess strålglans, fast den glansen bleknade. 8 Hur mycket större härlighet skall då inte Andens ämbete ha? 9 Om redan fördömelsens ämbete trädde fram i härlighet, hur mycket mer överflödar då inte rättfärdighetens ämbete av härlighet. 10 Ja, det härliga är i detta fall utan härlighet på grund av den överväldigande härligheten. 11 Ty om det som bleknade framträdde i härlighet, så framträder det som består i ännu större härlighet. 12 Då vi har ett sådant hopp, går vi helt öppet till väga 13 och gör inte som Mose, han som hängde en slöja för sitt ansikte, för att Israels barn inte skulle se hur det som bleknade försvann. 14 Men deras sinnen blev förstockade. Än i dag finns samma slöja kvar när gamla förbundets skrifter föreläses, och den tas inte bort, först i Kristus försvinner den. 15 Ja, än i dag ligger en slöja kvar över deras hjärtan när Mose föreläses. 16 Men närhelst någon omvänder sig till Herren, tas slöjan bort. 17 Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet. 18 Och vi alla som med avtäckt ansikte skådar Herrens härlighet som i en spegel, vi förvandlas till en och samma bild, från härlighet till härlighet. Det sker genom Herren, Anden.

Sedan fortsätter Paulus i nästa kapitel.

2 Kor 4:1 Därför, då vi genom Guds barmhärtighet har denna tjänst, så tappar vi inte modet. 2 Vi har avsagt oss allt hemligt och skamligt och använder inga knep. Vi förfalskar inte Guds ord utan lägger öppet fram sanningen och anbefaller oss själva inför Gud åt varje människas samvete. 3 Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade. 4 Ty den här tidsålderns gud har förblindat de otroendes sinnen så att de inte ser ljuset som strålar ut från evangeliet om Kristi härlighet han som är Guds avbild. 5 Vi predikar inte oss själva, utan Jesus Kristus som Herren, och oss som era tjänare för Jesu skull.

 

Vi känner ju till den berättelsen om hur Mose kommer ner från berget och hans ansikte strålar av Herrens härlighet. Han har blivit berörd av härligheten från Gud och ändå kommer han ju bara ner med stentavlor. Stentavlor som dömer folk till döden när de syndar. Jag har ett ännu starkare budskap säger Paulus för jag kommer med ett budskap om nåd och uppståndelse från de döda.

Den tjänsten har en mycket större härlighet i sig än den som Mose stod i. Så säger Paulus när jag nu har detta hopp så kan jag uppträda med stor frimodighet och gör inte som Mose. Vad var det Mose gjorde då? Jo han dolde sitt ansikte. Varför då? Jo för folkets skull och han gjorde sig till det som vi brukar så ofta frestas till att göra. Nämligen att göra oss andligare än vi verkligen är. Han hängde en duk framför ansiktet för att dölja att glansen började blekna bort täckelsen var för att folk skulle tro att han alltid gick omkring och strålade ständigt och jämt bakom den där duken.

Mose gick alltså omkring och försökte att stråla mera än han verkligen gjorde. Nu säger Paulus tjänar jag i en ännu större härlighet än den Mose stod i. Va tänker vi det måste ju stråla som en stor halogenlampa eller nått eller som solen själv. Nej inte alls han behöver inte klä ut sig för han omges av en så stor härlighet att han kan vara precis den han är. Han behöver inget täckelse eller något annat utan han kan stå där och vara precis den enkla svaga och i andras ögon lite töntiga människa som jag är.

Jag kan vara detta för det är ju inte mig det här är frågan om utan det är Jesus Kristus. Han förkunnar inte sig själv utan Jesus Kristus. Han är Herre och Paulus är bara en tjänare för Jesu skull. (Agape) Det är detta som är Guds väg med oss därför att den här lögnen som hela mänskligheten trälar under och som vi människor så gärna vill ha. Vi tänker så här att med mina prestationer så kan jag skaffa mig en fin identitet. Vi kan skaffa oss en ny identitet genom massa olika utbud men vi kommer snabbt att märka att en sådan förvärvad identitet den löses upp på nolltid och du måste ständigt förvärva den på nytt igen. Och detta leder in i en fruktansvärd träldom och ångest för att din egen identitet har du nu tappat bort.

Du har kommit till det tillståndet att du vunnit hela världen men förlorade dig själv för det är precis det som sker. Vi tänker väl att det kan väl vara värt ett försök att vinna hela världen men det kommer inte att fungera alls. Du kan bara vara och bli den person som Gud redan från början har skapat dig till med din personlighet. Sanningen är faktiskt den att det handlar om att när Gud börjar att uppenbara sig för dig så skall du bli äkta som människa och skalas av och bli just den som Gud tänkt att du skall bli. Det märkliga med Gud är att han förklarar dig rättfärdig mitt i alla dina brister och svagheter. Och när det går upp för oss så gör det ju inte så mycket vad människor tycker om dig och hur du skall vara i deras ögon. Det ligger en otrolig vila i det här för om Gud är nöjd med dig och kallar dig rättfärdig mitt i din svaghet så varför är inte du nöjd utan vill sträva efter en annan identitet?

Joh 1:47 När Jesus såg Natanael komma sa han om honom: Se han är en verklig israelit. I honom finns inget svek.

Detta är sanningen han ser en människa som är äkta utan masker en sann Israelit. Ja vi minns väl hur det var med Jakob. Jakob klädde ut sig och lurade sin gamle far och blev välsignad.

1 Mos 27:34 När Esau hörde vad hans far berättade ropade han högt och bittert: Far välsigna också mig! 35 Men han svarade: Din bror kom med svek och tog din välsignelse. 36 Då sade Esau: Heter han inte Jakob! Och nu har han bedragit mig två gånger! Min förstfödslorätt har han tagit och nu har han också tagit min välsignelse. Och han frågade: Har du då ingen välsignelse kvar för mig?

Han heter ju Jakob och det kan översättas med ordet: Bedragare. Ja han lurar ju till sig välsignelsen med svek. Sen hamnar han hos Laban och där är det en svekkarusell utan dess like. Laban lurar Jakob och Jakob lurar Laban. Men till sist så blir Jakob Israel.

1 Mos 32:24 Och Jakob blev ensam kvar. Då brottades en man med honom ända till dess morgonrodnaden kom. 25 När han såg att han inte kunde övervinna Jakob, slog han honom på höftleden, så att höften gick ur led medan han brottades med honom. 26 Och han sade: Släpp mig ty morgonrodnaden har gått upp. Men Jakob svarade: Jag släpper dig inte förrän du välsignar mig. 27 Då sade han till honom: Vad är ditt namn? Han svarade: Jakob 28 Han sade: Du skall inte längre heta Jakob utan Israel, ty du har kämpat med Gud och med människor och segrat.

 

Han är fortfarande inställd på välsignelse den gode Jakob men nu gäller det inte längre att vinna den med hjälp av svek. Istället för att stjäla välsignelsen så ber han om den. Så får han det betyget av mannen han kämpat med att du har kämpat med Gud och med människor och vunnit seger. Vem har han då segrat över? Han har segrat över sig själv och det är den största seger du kan vinna. Den största segern i ditt liv är segern över dig själv. Watchman Nee säger. Varje människa kommer förr eller senare underfull med att det finns bara en människa som kan hindra hans tjänst för Gud och det är han själv.

Jakob vinner en seger och blir välsignad och han blir då en sann Israelit. (Se Apg 3:25-26 – Abrahams välsignelse är att bli vänd bort från ondska) När nu Jesus säger till Natanael att han är en sann Israelit så återspeglar han detta som hänt med Jakob. Herren tillsäger Jakob ett nytt namn och en ny identitet och därmed börjar ett nytt liv. Det handlar alltså om en identitet som inte Jakob kan förvärva sig och precis samma sak gäller för dig och mig också.

Detta ser ju ut som ett hot för en som är karriärsugen men detta är en oändlig glädje och vila för en som har misslyckats i livet. För det finns bara en enda identitet och det är den Gud skapat dig till att bli på den 6:e dagen och den har du kvar och du kan få den igen av Gud.

Joh 8:42 Jesus svarade: Vore Gud er Fader skulle ni älska mig eftersom jag har utgått från Gud och kommer från honom. Jag har inte kommit av mig själv utan han har sänt mig.

Om vi skulle ha sagt detta så skulle vi ha sagt detta på ett annat sätt. Om Gud skall bli er far så måste ni älska mig. Detta och detta måste ni göra för att Gud ska bli er far så tänker människan. Du kan inte med gärningar förvärva en identitet utan han säger om Gud vore er far så skulle ni älska (Agape) mig. (Detta kräver en pånyttfödelse från Gud med ett nytt namn) Men eftersom ni nu inte älska mig så kan han ju inte vara er far. Identiteten först och gärningarna sedan.

Joh 8:47 Den som är av Gud lyssnar till Guds ord. (Rådslut och plan) Men ni lyssnar inte därför att ni inte är av Gud. (Har Gud till fader) Här är samma sak igen. Jesus säger inte. Ni måste lyssna till mig annars kan ni inte få Gud till er fader. Jesus säger: Ni kan inte ha Gud till er fader eftersom ni inte lyssnar till mig.

Ohlins: Fader = Heb: AV = Grundläggare till ett hus eller en familj. Son = Heb: BEN = Grunden och uppbyggaren av ett familjenamn. Kan du gissa vad detta familjenamn är? Jo Israel och består av dem som är utan svek. Läs Jes 66 Huset som är byggt redan är Israel.

Det innebär att allting måste börja hos Gud själv och inte i människans gärningar utan det som Gud bestämt redan och uttalat över ditt och mitt liv. Du skall bli det Gud redan bestämt redan från början. Joh 8:46 Vem av er kan överbevisa mig om synd? Om jag talar sanning, varför tror ni mig inte? Hur ska man veta att han talar sanning? Jesus säger att han inte har syndat så därför lever jag i sanning. Och eftersom synd föregås av lögn. Vi har som kristna tappat bort sanningsfrågan i vår tro.

Du kan få höra att det är nog ändå samma Gud som alla ber till så vi kan bunta ihop alla religionerna. Vi har för länge sedan slutat upp med att verkligen studera vad som verkligen är sant. Och nu kommer vetenskapsmän och New Agare och säger att det finns ingen absolut sanning men det gör det och du kan veta vad som är sant. Det som gör dig äkta det är sant. Det som befriar dig från lögnens väsende är sanning. Det som gör människan sann som människa det måste vara sanning. Det som gör att du inte behöver klä ut dig och sätta en mask för ditt ansikte det är sanning. Det som Paulus sa: När jag nu har detta hopp så gör jag inte som Mose som satte ett täckelse för sitt ansikte.

Ohlins: Just detta beskrivs i 2 Kor 3+4 som otro. Och just otro gör att vi inte kommer in i den vila som nämns i Heb 3+4 när vi slutar upp att göra gärningar för att bli den person som Gud skapat oss till. Babel är byggt av konstgjorda stenar formade av människor för att bli ett hus som skall nå till himlen. Det verkar stämma oerhört bra in på de moderna församlingsbyggena med sina visioner och coachningar. Där blir du aldrig den sten som Gud tänkt att du skall bli utan din personlighet går evigt förlorad. Du försöker vinna världen men förlorar din själ. Att bli helad i bibeln måste vara att bli sann och bli den människa gud har skapat oss till från början. Du skall inte behöva hänga en duk för ditt ansikte för att du skall kunna ställa dig precis som du är inför alla med alla dina fel o brister och då kommer du att märka hur Guds kraft kommer att vara med dig.

Ohlins: Påskens osyrade fest skall firas först och allt hyckleri måste rensas ut först efter detta kommer pingsten med dess kraft. Där var de samlade i ett accord står det. Det innebär att alla var sig själva. Det är den enheten som Gud eftersträvar och ingen annan.

2 Kor 4:2 Vi har avsagt oss allt hemligt och skamligt och använder inga knep. Vi förfalskar inte Guds ord (Rådslut och Plan) utan lägger öppet fram sanningen (Budskapet som befriar) och anbefaller oss själva inför Gud åt varje människas samvete.

(Att bedöma det han säger) Det handlar inte om att människan skall bedöma vad han säger utan att de skall bedöma honom som människa. De skall upptäcka att hos Paulus finns inget hyckleri som hos de falska apostlarna. När man förstår detta så måste man även begripa att Paulus förmedlar ett sanningens budskap. Därför kan vi veta vad som är sant och det här är viktigt att vi förstår.

Joh 3:1 Bland fariseerna fanns en man som hette Nikodemus, en av judarnas rådsherrar. 2 Han kom till Jesus om natten och sade: Rabbi, vi vet att det är från Gud du har kommit som lärare, ty ingen kan göra sådana tecken som du gör, om inte Gud är med honom. 3 Jesus svarade: Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.

Länge tyckte jag att det här var en konstig konversation. Här kommer Nikodemus och säger några få positiva ord till Jesus om hans gärning. Jesus ser ju ut att svara honom på nått helt annat. Du måste bli född på nytt för att se Guds rike. Men genom åren så har det klarnat för mig att de här sakerna hör liksom ihop. Det Jesus säger är att eftersom du kan se att jag är från Gud så måste du vara född på nytt. Det betyder att sanningen på något sätt måste ha tagit sin boning i dig. Att bli född på nytt är ju att bli fylld med sanningens Ande. Det är bara då man kan bli en sann människa och kunna se vad som är sant. Man får även en förmåga att känna igen vad som är äkta hos en människa.

Joh 16:13 Men när han kommer, sanningens Ande, då skall han föra er in i hela sanningen. Ty han skall inte tala av sig själv, utan allt det han hör skall han tala, och han skall förkunna för er vad som kommer att ske. 14 Han skall förhärliga mig, ty av det som är mitt skall han ta och förkunna för er. 15 Allt vad Fadern har är mitt. Därför sade jag att han skall ta av det som är mitt och förkunna för er.

Att bli fylld med Anden är att få ett helt nytt förhållande till sanningen. Jesus som är sanningen fyller oss alltså med sanningens Ande. I första hand därför att du själv skall kunna vara och bli äkta med de brister och svagheter vi ändå har som människor. Men du skall få kraft och frimodighet att inte sätta på dig masker. Att sätta på sig en mask har med stolthet att göra att sätta på sig en mask har med människans stolthet att göra. Jesus sa ju till fariseerna i

Joh 5:44 Hur skall ni kunna tro ni som tar emot ära av varandra och inte söker den ära som kommer från den ende Guden?

Äkthet och Ödmjukhet hör ihop. Ödmjukhet är inte alls att gå omkring och säga att man är så dålig. Ödmjukhet är att vara den man är.

Mat 11:28 Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila. 29 Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. 30 Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.

Du kommer in i vilan om du accepterar att du är den du är och vågar att vara den du är. Att våga lägga ner täckelsen. Mt 6 Visar oss att Hycklare inte har någon lön i himlen. Tänk vad uteblivna bönesvar det finns här. Det som inte är äkta är inget värt inför Gud. Ohlins: Bara de förkrossade ser Gud till och det är de som har lagt ner alla masker och vågar vara dem Gud har skapat dem till. De behöver inte bygga upp någonting utan de behöver bara vara inför Gud.

Mat 6:19 Samla inte skatter på jorden, där rost och mal förstör och där tjuvar bryter sig in och stjäl. 20 Samla er skatter i himlen, där varken rost eller mal förstör och där inga tjuvar bryter sig in och stjäl. 21 Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara. 22 Ögat är kroppens ljus. Om ditt öga är friskt, får hela din kropp ljus. 23 Men är ditt öga sjukt, ligger hela din kropp i mörker. Om nu ljuset i dig är mörker, hur djupt är då inte mörkret! 24 Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han då att hata den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den ene och se ner på den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon.

 

Här ger Jesus lite olika bilder – Samla skatter på Jorden – Samla skatter i himlen. Du kan inte tjäna Gud samtidigt som du tjänar mammon Sen talar han om ögat och säger att om ditt öga är ogrumlat får hela din kropp ljus. I grekiskan står det att om ditt öga är enkelt. Med andra ord har vi 2 saker i sikte eller har vi en sak i sikte. Siktar vi in oss både på Gud och på att bli ärade av människor? Då är mitt öga inte enkelt utan dubbelt. Då är det grumlat.

Ohlins: Ordet för öga på Hebreiska Ayin - betyder också brunn eller fontän. När ögat blir grumlat blir det mörkt i hela mitt liv.

Ohlins: Så att leva i mörkret behöver inte betyda att man är mördare eller något annat otäckt utan att man har 2 drivkrafter på en gång. Man vill tjäna Gud samtidigt som man vill ha äran av människor. Kunskapens träd var ju gott och ont på en gång.

Detta visar ju hur oerhört viktigt det är att vi blir äkta och uppriktiga som människor. Det är långt mer dyrbarare för Gud än de tjänster vi gör för honom. För tjänster kan han göra själv både bättre och fortare. Det han vill det är att föra dig och mig bort från alla utklädningsövningar allt skådespeleri till ett växande mått av äkthet både inför honom och inför varandra. Men så vill ju den naturliga själsliga människan inte ha det nej.

Jes 30:15 Ty så säger Herren HERREN, Israels Helige: Om ni vänder om och är stilla skall ni bli frälsta. Genom stillhet och förtröstan blir ni starka. Men ni vill inte. 16 Ni säger: Nej, på hästar tänker vi fly. Därför skall ni också fly. "På snabba hästar tänker vi ge oss av." Därför skall också era förföljare vara snabba. 17 Tusen skall fly för en enda mans hot, och för fem mäns hot skall ni alla fly, till dess det som är kvar av er är som en ensam stång på toppen av ett berg, som ett baner på en kulle. 18 Därför väntar HERREN på att få visa er nåd, därför är han upphöjd för att visa er barmhärtighet. Ty HERREN är en domens Gud. Saliga är alla som väntar på honom.

O nya hästar och vagnar Yes nu kan man äntligen bli nått. Tänk vad nya influenser som drar fram i våra kristna sammanhang som handlar om att du kan bli nått. Vi skall lära upp dig till en andlig krigare. Så kan du bli en stor ledare i andlighet och kunna erövra och driva demonerna på flykten. Ja kom hit till vår bibelskola i 3 år så skall vi lova detta. Du kommer att komma ut med diplom på att du är en stor andejägare. Du har sedan klätt dig i en ny identitet för att du har suttit på skolbänken.

Och du har sedan också påverkats till att klä dig i en helt ny personlighet. Vi är så inne i det här tänkandet så inge reagerar längre. Vi kan inte på något sätt ta oss en ny identitet. Du kan inte utbilda dig till profet.

Joh 3:27 Johannes svarade: Ingen människa kan ta emot något utan att det ges henne från himlen.

Det är mycket bättre att vara den man är än att ta sig någonting som man inte är. Vi frågar oss ofta varför händer det så lite i svensk kristenhet? En del av svaret ligger att vi slussar in generation efter generation av ungdomar i bibelskolor där man verkligen skall lära sig att stå på. Och de kommer ut därifrån med en våldsam ambitionsnivå och de skall nu flytta på alla berg som de ser. Så har man gått in i en ny identitet och tagit sig en kallelse innan Gud gav den. Inte före det att de gått in i väggen ett par gånger och är alldeles mörbultade och förvirrade så sätter de sig ner.

Och ofta blir de sittande. Vi bränner ut åldersklass efter åldersklass av ungdomar vi jagar iväg dem på hästar. Och Gud sitter och väntar och han väntar på att vad som är kvar av oss blir som en ensam stång på berget. Vi är så inställda på att vi med våra planer och gärningar kan förvärva en kallelse och att vi kan förvärva en ny identitet. Vi är så inställda på detta med gärningarna först och identiteten sedan.

Du kan bara vara dig själv och gå in i det som Gud har bara för dig. Detta är mycket större radikalitet och omfattar så mycket mer i livet och vi behöver få upptäcka detta. Vi har med oss så mycket av syndafallet med vår inbördes jämförelse och förakt och tävlan. Det skapar så mycket splittringar när vi skall utnämna varandra till nya tjänster och nya prestationer och identiteter.

Vi är mycket mer intresserade av att det sker saker än om människor är äkta eller blir äkta och jag tror att det här är en stor del i varför det går så trögt. Ibland kan människor komma in och sitta på sista bänk och känna att det inte är äkta och så går de. Men vi som har vant oss vi ser inte att vi inte är äkta men de som kommer utifrån märker det oftast. Jag tror att om vi varvar ner och inte försöker göra oss eller kyrkan bättre än vi är så tror jag att många sökare kommer att bli finnare.