Andlig klarsyn av Sven Reichmann

<< Tillbaka

 

Mat 7:15 Akta er för de falska profeterna, som kommer till er klädda som får men i sitt inre är rovlystna vargar.16 På deras frukt skall ni känna igen dem. Inte plockar man väl vindruvor från törnbuskar eller fikon från tistlar? 17 Så bär varje gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär dålig frukt. 18 Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett dåligt träd bära god frukt. 19 Ett träd som inte bär god frukt blir nerhugget och kastat i elden. 20 Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt. 21 Inte skall var och en som säger Herre, Herre till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja. 22 Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? 23 Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!

 

Jesus varnar oss alltså för de falska profeterna här i bestämd form, På ett annat ställe säger Jesus förförelse måste komma. Men ve dem genom vilken förförelsen kommer. Det är inte frågan om det kommer att komma falska profeter eller ej för de måste komma. Det gäller alltså att kunna skilja det falska från det äkta.

Vi frågar oss när kommer de falska profeterna? Ja bibeln säger att de kommer lite då och då men att de kommer att öka drastiskt i antal mot tidens slut. För bibeln säger att när tiden rinner mot sitt slut så skall Guds folk samla åt sig lärare hoptals som skall klia dem i öronen säger Paulus.

Mat 24:11 Många falska profeter skall träda fram och bedra många.

Mat 24:23 Om någon då säger till er: Se här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte. 24 Ty falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda. 25 Jag har nu sagt er detta i förväg.

Jag går inte på det här tänker du? Jag hoppas du inte gör det men har du tänkt på en sak och det är hur ofta tänker vi tankar som någon annan redan har sagt. På 70 talet så såg alla så kloka och förnuftiga ut och så citerade de Marx och låtsades att de tänkt ut det själva.

 Vi går tillbaks igen till Matt 7. De falska profeterna kommer förklädda till får. Deras yttre ser ut att vara okej de ser ut som får och de låter som får och de luktar som får. De rör sig som får. Inget för ögonen som varnar en att det är nått tokigt på gång. Det som är falskt sitter inte på utsidan utan det sitter på insidan. Vad är det som är falskt med den falske profeten? Jo det är hans drivkraft.

Det som driver honom att säga och göra det han säger och gör. I sitt inre är de rovlystna vargar. Hur skall man då kunna känna igen de här? Efter ett tag då den falske profeten har fått hållas då kan man börja se vad han smittar sin omgivning med. Därför om man står och förkunnar som jag gör nu så talar man ord information och jag andas faktiskt på er och påverkar er. Och ni kommer att smittas av det som får mig att gå upp och stå här för min drivkraft kommer att överföras på er i längden.

Kanske har jag en hemlig ambition att bli störst bäst och vackrast i Guds församling. Att bli den hyllade profeten och samla en stor skara hängivna lyssnare och beundrare inför mina fötter. Ja jag kan ju faktiskt behålla det inom mig och dölja det för er. Men man kan ändå inte hålla en sådan avsikt hemlig för att den smittar av sig på er.

Min andlighet min ande det som driver mig kommer medan jag talar att beröra er ande. Ni kommer att höra vad jag säger men ni kommer också att bli berörda av det som finns djupt inne i mig.  Om jag nu smittar ner er med låt oss säga någon sorts berömmelse sjuka. När ni sedan kommer hem så kommer jag att ha väckt någonting till liv hos er. Som sedan kanske kommer att blomma ut med full styrka. När allt senare blommar ut så kan vi se vad som drev den eller den förkunnaren. Vi antar att vi startar en stor bibelskola någonstans i Sverige.

Dit kommer många människor från församlingar i Sverige. Så visar det sig att när de kommer hem till sina hemförsamlingar att de föraktar allting som sker i den hemförsamlingen. Vad har de då fått lära sig på den bibelskolan? Jo kanske mycket saker som var bra sant och riktigt ur bibeln. Bra undervisning. Men de blev också smittade av det som drev lärarna på denna bibelskola för av frukten känner man trädet.

Kung David beskriver det här lite i den 32:a Psalmen.

Psa 32:1 Av David en sång. Säll är den vilkens överträdelse är förlåten, vilkens synd är överskyld. 2 Säll är den människa som HERREN inte tillräknar missgärning och i vilkens ande inte är något svek.

I 1917 års översättning så står det om Saulus från Tarsus att han andades mordlust. Vi kan andas något väldigt destruktivt samtidigt som vi säger någonting som är väldigt bra sant och riktigt.

Man kan förnimma med sin ande att någonting är fel hos den här personen. Det är i det osynliga andliga som man kan uppleva och känna detta. Därför kallar också bibeln det här för andebedömning. Många missförstår andebedömning och tror att det är lika med demonjakt. Att det döljer sig demoner i varje buske. Och de är fullt upptagna med att hålla reda på alla dessa demoner och det tror jag inte alls är vår uppgift. Men det är vår uppgift att lära känna vilken ande som driver en person att säga det han säger och göra det han gör. Vi måste alltså ställa oss frågan för vems skull säger personen nu detta och för vems skull gör nu den här personen det han gör.

Av frukten känner man trädet och det skall ju vara Andens frukt (AGAPE) Det vi gör för Jesu skull som tillslut växer fram i ett sammanhang där Gudstjänst och församlingsliv präglas av sanna profeter och inte falska profeter.

Ohlins: Det kan vi se i Ef 4 där det står att församlingen skall byggas upp i Agape. Så när äkta tjänster får verka där skall man gå från att göra saker för sin egen skull (Kött) till att göra saker för Jesu skull (Ande – Agape)

Gal 5:22 Andens frukt (sing) åter är kärlek (Agape) glädje, frid, tålamod, mildhet, godhet, trofasthet, 23 saktmod, återhållsamhet. Mot sådant är inte lagen. 24 Och de som höra Kristus Jesus till har korsfäst sitt kött tillika med dess lustar och begärelser. 25 Om vi nu ha liv genom ande, så låt oss också vandra i ande. 26 Låt oss inte söka fåfänglig ära, i det att vi utmana varandra och avundas varandra.

Glöm nu inte att Andens frukt är alltsammans på en enda gång och inte massa olika frukter. Man kan studsa omkring och vara glad i köttet också och då märker man tillslut att all självbehärskning försvinner ut igenom fönstret.Sen finns det ju självbehärskningssamfundet de som går med raka ryggar och tänker om jag inget säger så har jag inget sagt. O ja självbehärskning är det som gäller men man har tappat glädjen.

Där det är rent så skall vi se att Andens frukt växer fram i sin fullhet och det är viktigt. Ibland så pläderas det bland Guds folk om att införa sådant som bibeln säger att vi inte skall införa. Och man gör faktiskt det med att hänvisa till kärleken. Men då är ju ödmjukheten inför Gud borta. Där det är rent där finns Andens frukt i dess fullhet.

Om vi går tillbaka till bibeltexten igen så skall vi ta och titta på en annan viktig punkt i sammanhanget. Det är den att under o tecken betyder ingenting när vi nu talar om det här.Det finns en växande fara idag bland Guds folk och det är att man ser mellan fingrarna på orenhet bara för att det sker under o tecken i ett sammanhang. Antikrist och falske profeten och de här killarna de kommer att göra under o tecken så det bara brakar om det. Vad är tecken ett tecken på? Det är inget tecken på att förkunnaren är okej. Vilket vi ofta tror.

Tecknet är ju sedan det har prövats ett bevis på det rike vi väntar på. Jesus säger ju flera gånger att om de inte tror på vad jag säger så kunde de ju i alla fall tro för gärningarnas skull. Javisst säger vi där har vi ju det att tecknet är ju ett tecken på att han är okej. Då måste det väl också vara samma sak med oss? Vem har sagt att det bara är det mirakulösa i hans underverk som liksom bevisar att han är messias?

Det kanske var så tydligt och klart att han gjorde det i Agape? När han helade människor.

Mar 6:31 Då sade han till dem: Kom nu I med mig bort till en öde trakt, där vi få vara allena, och vila er något litet. Ty de fick inte ens tid att äta så många var de som kom och gick

Så här var det för Jesus nästan jämt. Och han var villig att leva ett sådant själv uttömmande liv. Om ni inte tror vad jag säger så tro för gäringarnas skull. Javisst inte bara för gärningarnas skull ja gärningarnas kvalitét.

Av frukten känner man trädet. Jag tror att Jesus har en speciell baktanke när han säger så. Därför att hela historien börjar ju med 2 träd. Vi måste fråga oss vad symboliserar dessa 2 träd egentligen i Eden? Livets träd och kunskapens träd vad ger de för frukt? Jag tror att det vi plockar på de här 2 träden är det vi kallar för tro. Vi människor fungerar nämligen så här att för att vi skall få en handlingskraft så måste vi ha en tro.

Det räcker ju att någon känd finansman säger att han tror inte på en speciell aktie så blir det en reaktion. Folk börjar då att tro att den här aktien kommer att tappa värdet. Eller tvärtom då får man plötsligt en väldig handlingskraft och tro på bättre tider. Människan måste ha en tro på framtiden för att kunna fatta ett enda beslut och kunna ha drivkraft att göra något. Tro inte att tro är ett religiöst begrepp bara. Utan det som är en människas tro det är skelettet i hennes personlighet och varelse. Det är tron som ger henne handlingskraft och trygghet.

Nu står det alltså 2 träd i Eden och på dessa grenar hänger det frukter och när man tuggar i sig dessa frukter så fylls man av tro och handlingskraft. Det var ju själva drivkraften hos de falska profeterna som var lurig för det var ju den som var falsk. De hade en tro och en drivkraft och en målsättning som inte var frisk.

Vad är det för tro som växer på livets träd och vad är det för tro som växer på kunskapens träd? Ja vi kan skaffa oss tro på två sätt och det ena är att vi kan plugga in en lära. Ett lärosystem eller en filosofi en lära om människans själsliv eller en ideologi. Det finns många olika lärosystem.

Man kan tro på en lära kunskapens träd.Det andra är att man kan tro på Gud en person. Var ligger skillnaden? Jo om jag tror på en lära så har jag läget under min egen kontroll. Då tror jag att jag vet hur allting fungerar. Detta stänger ute Gud för då behöver ingen tala om något för mig.

Doktrinära människor känns ofta igen på deras oförmåga att lyssna. När människan har byggt upp en tro och därmed en handlingskraft på basen av en lära ja på basen av en biblisk lära. Så märker man detta på dem att de tappar öronen. När jag har min tro hos Gud och förtröstar på honom för min framtid så upptäcker jag först och främst att all kunskap är ett styckverk. Inte minst min egen kunskap. Vad händer då? Jo då får jag öronen tillbaka. För jag fattar plötsligt att min kunskap inte räcker till.

De sanna profeterna kan skiljas ifrån de falska profeterna främst igenom att de vet vad öronen skall användas till. Gå inte på det enkla tricket när de säger: Jag lyssnar till Gud så därför behöver jag inte lyssna till människor.En människa som säger så erkänner ju att han djupast inne inte känner Gud.

Denne Gud som så ofta talar till oss igenom andra människor. Av frukten känner man igen trädet. Om jag har min tro och min förtröstan och min inspiration och handlingskraft i Guds egen person och inte i en lära. Så är det ju så här att en person kan man aldrig förutsäga. Hur han kommer att säga eller hur han kommer att reagera.

En lära eller ett visst system eller tankesätt kan man plugga in. (Tala för och inspirera andra att följa) Man kan ganska snart stuva in ett fyrkantigt tabellverktyg i huvudet. Den människa som har sin tro och handlingskraft i en lära blir så märkvärdigt förutsägbar.

Den som har sin inspiration och handlingskraft i livets träd är nästan alltid en överraskning för sin omgivning. Han är inte förutsägbar. Vid tidens slut kommer alltså de falska profeterna som en verklig upptakt till den verkligt falske profeten och antikrist. Detta säger nu Jesus kommer att ske i den kristna kyrkan. Jag tror att han säger det för precis samma sak hände med Israels folk. När folket blev välsignat av Gud i löfteslandet så började de falska profeterna komma.

Jeremia har en uppgörelse med en falsk profet vid namn Hananja och Hananja är en falsk profet som säger precis det folk vill höra. (För sin egen skull – Kött) Jeremia är en sann profet. (Som säger ett budskap för Herrens skull = Ande - Agape) Profetens främsta uppgift är att föra folk mot GUD att göra Gudsfruktan levande att hålla kärleken brinnande bland Guds folk.

Det är därför det står.

Ord 29:18 Där profetia inte finns, där blir folket tygellöst men säll är den som håller lagen.

Tygellöst på hebreiska betyder att folket faller i synd. Det betyder inte att folk inte vet vad de skall göra som vi ofta säger idag. Så lyckoprofeter skall betraktas med en viss reservation.

Jer 28:8 Forna tiders profeter, de som hava varit före mig och dig, hava mot mäktiga länder och stora riken profeterat om krig, olycka och pest. 9 Därför, om nu en profet profeterar om lycka, så kan man först då när den profetens ord går i fullbordan veta att han är en profet som HERREN i sanning har sänt.

Det normala är alltså att sanna profeter talar om krig olycka och pest om ni förstår vad jag menar. Alltså att profeten har i uppgift att varna. När profetiorna börjar bli alltför smekfulla så måste vi fråga oss om det riktigt stämmer. Jag menar nu inte så här: Så säger Herren mina älskade barn osv.. När Herren kallar någon in i tjänsten att profetera så får man börja med lena enkla budskap. Men ju mer du växer i tjänst att stå som Herrens mun ju mer kommer du att till din förtvivlan att upptäcka att budskapen kanske ändrar karaktär. De blir allvarligare och allvarligare: Har jag nu blivit er ovän för att jag säger er sanningen säger Paulus till Galaterna.

Och jag har som själavårdare träffat många mänskor som har fått gåvan att profetera för Guds folk men efter ett tag trott att det måste vara nått fel någonstans och så har rösten tystnat. Men allt måste prövas inte alla varningar är från Gud heller. Men de falska profeterna som Jesus talar om de kommer att komma med väldigt smeksamma budskap. Deras profeterande kommer inte att leda till någon syndaånger och omvändelse.

Sak 13:1 På den dagen skall Davids hus och Jerusalems invånare ha en öppen källa till rening från synd och orenhet. 2 På den dagen skall det ske, säger HERREN Sebaot att jag skall utrota avgudarnas namn ur landet, så att man inte mer skall komma ihåg dem. Också profeterna och den orene anden skall jag ta bort ur landet. 3 Om någon ändå uppträder som profet, så skall hans far och mor, de som fött honom, säga till honom: Du kan inte få leva, för du talar lögn i HERRENS namn. Och hans egna föräldrar, hans far och mor, skall sticka ner honom när han profeterar. 4 Det skall ske på den dagen att profeterna skall skämmas för sina syner, när de profeterar. De skall inte längre klä sig i en mantel av hår för att bedraga 5 utan var och en skall säga: Jag är ingen profet. Jag är åkerbrukare och redan i min ungdom blev jag köpt till slav. 6 Om man då frågar honom: Vad är det för sår du har på händerna? skall han svara: Dem har jag fått hemma hos mina vänner.

Vers 6 Är ju enkelt – Vi kommer ju ihåg Baals profeterna. Det är ju mot den här bakgrunden vi skall förstå Paulus ord i 1 Kor 14:1

1Kor 14:1 Sträva ivrigt efter kärleken (Ande – Agape) men sök också vinna de andliga gåvorna, framför allt profetians gåva.

Där profetia inte finns där blir folk tygellösa. Vi tänker nämen inte skall väl jag ha profetians gåva? Jag tror inte ett dugg at vi förstår vilket lidande det handlar om att vara en sann profet i tider av falskhet.