Bergspredikan 1 De saliga av Sven Reichmann

<< Tillbaka

Mat 5:48 Var alltså fullkomliga såsom er Fader i himlen är fullkomlig. (5046 Teleios)

Ordet fullkomlig är Teleios på Grekiska och har innebörden att nå målet. Att bli komplett. Att växa upp till en fullvuxen man.

Ohlins: Det ord i GT som har samma innebörd skulle vara ordet Tamiym.

1 Mos 17:1 När Abram var nittionio år uppenbarade sig HERREN för honom och sade: Jag är Gud den Allsmäktige. Vandra inför mig och var fullkomlig. (8549 Tamyim)

(8549 Tamyim) Betyder att vara fullkomligt uppfylld, vara hel, vara komplett utan fläck.

Ohlins: Grekiska ordet Hamartia som i bibeln betyder synd är att missa målet. Och målet tar Sven upp i en annan undervisning som du kan hitta HÄR Där säger Sven R att TRON är en gåva som för oss tillbaka igen till Guds mål som var tänkt med ditt och mitt liv från början igen.

Den här versen står som en alptopp i bergspredikan. Som en kolossal utsiktspunkt. Det måste ju innebära att i bergspredikan som i all Jesu undervisning så ligger det en eskatologisk dimension. Det vill säga att det finns ett mönster invävt som även handlar om tidens avslutning.

 För att illustrera att det kan vara på det sättet så tittar vi oss lite omkring i bergspredikan och går till slutet av den.

Mat 7:24 Den som därför hör dessa mina ord och handlar efter dem, han liknar en förståndig man som byggde sitt hus på klippan 25 Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och kastade sig mot det huset. Men det föll inte, eftersom det var grundat på klippan 26 Men den som hör dessa mina ord och inte handlar efter dem, han liknar en dåre som byggde sitt hus på sanden. 27 Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och slog mot det huset, och det föll samman, och dess fall var stort.

Här handlar det ju inte alls om att bygga ett hus utan om konsten att få det att stå kvar. Att bygga upp ett ståtligt hus snabbt det klarar många men det är inte detta som livet handlar om. Utan det kommer att handla om att huset skall klara de påfrestningar som det kommer att utsättas för när det väl står där. Det handlar om att förbli stående eller gående om du så vill ända fram till slutmålet och att kunna hålla ut.

I saligprisningarna som är inledningen till bergspredikan så finns det en tydlig hänvisning till tidens slut.

Mat 5:1 När Jesus såg folkskarorna, gick han upp på berget. Han satte sig ner och hans lärjungar kom fram till honom. 2 Då började han tala och undervisa dem:3 Saliga är de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket.4 Saliga är de som sörjer, de skall bli tröstade.5 Saliga är de ödmjuka, de skall ärva jorden.6 Saliga är de som hungrar och törstar efter rättfärdighet, de skall bli mättade.7 Saliga är de barmhärtiga, de skall få barmhärtighet.8 Saliga är de renhjärtade, de skall se Gud.9 Saliga är de som skapar frid, de skall kallas Guds barn.10 Saliga är de som blir förföljda för rättfärdighetens skull, dem tillhör himmelriket.11 Saliga är ni, när människor hånar och förföljer er, ljuger och säger allt ont om er för min skull.12 Gläd er och jubla, ty er lön är stor i himlen. På samma sätt förföljde man profeterna före er.

De flesta har gått igenom någon sorg i sitt liv och många kan vittna om att Gud är all trösts Gud. Saliga de som sörjer de skall bli tröstade. En del skulle nog säga men när jag gick igenom mitt svåra så tyckte jag nog att han var långt borta. En del är fattiga i anden o vi tänker men varför sprudlar det inte av nådegåvor i henne då?

Jag tror att allting som står här är en bild hur det ser ut hos Guds folk när himmelriket kommer tillbaka när Herren kommer tillbaks igen. För då skall han ju avtorka alla tårar står det. Och jag tror att det blir många glädjetårar att avtorka. Men det är igenom många bedrövelser står det som vi skall ingå i Guds Rike. Därför tror jag också att det finns många sorgetårar att avtorka.

När Herren kommer kanske är den tiden då vi nått det målet som Herren har ställt upp då vi verkligen är fattiga i anden. Hela den här skapelsen suckar och våndas över någonting säger Paulus i Romarbrevet 8.

Att Guds söner skall uppenbaras Rom 8:28

Saliga de som stiftar frid eller fred står det för de skall kallas Guds söner. Det handlar inte om en Kissinger eller någon annan som åker i skytteltrafik mellan Damaskus Jerusalem och Kairo.

Jag tror att det här pekar på den tid då Herren skal komma tillbaka.Gud som är mycket målmedveten han har satt sig i sinnet att föra sitt folk till den punkten där det här signalementet stämmer. Då måste ju historien som leder fram till hans tillkommelse vara överens med det målet för Guds folk som här avbildas.

Vi blir nyfikna förståss och undrar om det verkligen finns stöd för sådana tankar eller?I Daniel 12 tecknas en bild av vedermödan och de dödas uppståndelse som ju sker efter vedermödan.

Dan 12:1 På den tiden skall Mikael träda upp, den store fursten som står såsom försvarare för dina landsmän; och då kommer en tid av nöd, vars like inte har funnits, allt ifrån den dag då människor blev till och ända till den tiden. Men på den tiden skola av ditt folk alla de varda frälsta, som finnas skrivna i boken. 2 Och många av dem som sova i mullen ska uppvakna, somliga till evigt liv, och somliga till smälek och evig blygd. 3 De förståndiga ska då lysa, såsom fästet lyser, och de som har fört de många till rättfärdighet såsom stjärnor, alltid och evinnerligen.

Dan 12:7 Och jag hörde på mannen som var klädd i linnekläder, och som stod ovanför flodens vatten, och han lyfte sin högra hand och sin vänstra hand upp mot himmelen och svor vid honom som lever evinnerligen att efter en tid, och tider, och en halv tid, och när det heliga folkets makt hade blivit krossad i grund, då skulle allt detta varda fullbordat.

 

Hos 3:1 Och HERREN sade till mig: Gå ännu en gång åstad och giv din kärlek åt en kvinna som har en älskare och är en äktenskapsbryterska; likasom HERREN älskar Israels barn, fastän de vända sig till andra gudar och älska druvkakor. 2 Och jag köpte henne åt mig och gav för henne femton siklar silver och en homer korn, och därutöver en letek korn. 3 Sedan sade jag till henne: I lång tid skall du bliva sittande för min räkning, utan att få bedriva någon otukt, och utan att hava att skaffa med någon manoch jag skall bete mig sammalunda mot dig. 4 Ja, i lång tid ska Israels barn få sitta utan konung och furste, utan offer och stoder och utan efod och husgudar. 5 Sedan ska Israels barn omvända sig och söka HERREN, sin Gud, och David, sin konung; med fruktan skola de söka HERREN och hans goda i kommande dagar. (I den sista tiden)

V4 då har det blivit fattigt i Anden.

SEF 3:12 Men jag skall lämna kvar i dig ett folk, betryckt och armt och de ska förtrösta på HERRENS namn. 13 Kvarlevan av Israel skall då inte mer göra något orätt, ej heller tala lögn, och i deras mun skall inte finnas en falsk tunga. Ja, de ska få beta och ligga i ro, utan att någon förskräcker dem.

Ja tänker du men detta handlar väl om judarna och dem har vi vant oss vid att tänka bort. Du skall veta att allt som står om Israel handlar om dem men om dig också för genom tron är vi barn till Abraham.

Därför så är vår framtid och våra händelser sammanlänkat med Israels folk. Det nya förbundet tillhör också Israels hus och Juda hus och vi är inympade i detta. Hur skall då detta gå till? Jo om vi läser Sakarja 12

Sak 12:1 Detta är en utsaga som innehåller HERRENS ord över Israel. Så säger HERREN, han som har utspänt himmelen och grundat jorden och danat människans ande i henne 2 Se, jag skall göra Jerusalem till an berusningens kalk för alla folk runt omkring jämväl över Juda skall det komma, när Jerusalem bliver belägrat. 3 Och det skall ske på den tiden att jag skall göra Jerusalem till en lyftesten för alla folk var och en som försöker lyfta den skall illa sarga sig därpå. Och alla jordens folk ska församla sig mot det.

Alla folk kommer att i slutet av denna tid gadda ihop sig mot Jerusalem. Och då är det intressant att det står att evangeliet skall gå ut till alla folk först sedan skall slutet komma. Så alla folk som nu gaddar sig samman mot Jerusalem de har hört budskapet om Konungen på Sion och hans rike. Det är en poäng i detta.

Sak 14:1 Se, en dag skall komma, en HERRENS dag, då man i dig skall utskifta byte. 2 Ty jag skall församla alla folk till strid mot Jerusalem; och staden skall intags och husen skola plundras och kvinnorna skändas. Och hälften av folket i staden skall föras bort i fångenskap. Men återstoden därav skall icke bli utrotad ur staden 3 ty HERREN skall drag ut och strida mot de folken, såsom han stridde förr på drabbningens dag. 4 Och han skall den dagen stå med sina fötter på Oljeberget gent emot Jerusalem, österut och Oljeberget skall rämna mitt itu, mot öster och väster, till en mycket stor dal, i det att ena hälften av berget viker undan mot norr, och andra hälften därav mot söder. 5 Och I ska fly ned i dalen mellan mina berg, ty dalen mellan bergen skall räcka ända till Asel I ska fly, såsom I flydde för jordbävningen i Ussias, Juda konungs, tid. Då skall HERREN, min Gud, komma, ja, du själv och alla heliga med dig.

Alla folk är nu församlade mot Jerusalem och de kommer att inta staden och då inte förr kommer Messias (Jesu Tillkommelse)

Han ställer sig på den dagen på Judarnas sida då skall han döma och strida för deras räkning. Då är de Abrahams ättlingar efter köttet ett fattigt och betryckt folk och deras kraft är slut och en nöd som är större än någonting som varit innan har brutit deras kraft.

De är nu fattiga i anden och då kommer himmelriket när vår kraft är slut då kommer Herren. Antisemitismen har faktiskt sina rötter i den kristna kyrkan. Jag tror att den Antisemitismen kommer att finnas med när alla folk samlas mot Jerusalem.

Sak 12:9 Och jag skall på den tiden sätta mig i sinnet att förgöra alla folk som komma mot Jerusalem. 10 Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta en nådens och bönens ande, så att de se upp till mig, och se vem de hava stungit. Och de ska hålla dödsklagan efter honom såsom man håller dödsklagan efter ende sonen, och ska bittert sörja honom, såsom man sörjer sin förstfödde. 11 Ja, på den tiden skall i Jerusalem hållas stor dödsklagan, sådan den var, som hölls i Hadadrimmon på Megiddons slätt.

Hjärtesorg och tårar för han skall ju avtorka alla tårar. Den största uppenbarelsen för Hedningarna kanske blir att de får se att judarna fortfarande är det utvalda folket. Tvärtemot vad den kristna kyrkan lär och undervisar oftast.

Jag har roat mig med att fråga några Judar som jag känner så här: Messias hur ser det ut i världen då han kommer? Ja säger dom han kommer när det Judiska folket har blivit rättfärdigt. Enligt sitt eget synsätt så skulle ju det innebära att dom verkligen får kämpa o ligga i för att bli fullkomliga. Och när dom nått dit då kommer Messias och upprättar det rike som han har lovat för nu är folket rättfärdigt. Med andra ord folket skall göra det sedan kommer kungen.

Vi tar oss nu till en del eskatologiska kristna och så lyssnar vi in där lite olika synsätt på det här.

Evangeliet skall förkunnas för alla folk och så skall vi upprätta riket och när vi har upprättat riket så kommer konungen. Vi skall utöva herravälde i andevärlden vi skall kriga ut alla demoner. Vi skall tillsätta regeringar och be för alla sjuka. Vi skall hyra arenor och vi skall både det ena och det andra. Ja vi skall bygga en tron åt honom med våra lovsånger och med vår verksamhet och med våra nådegåvor.

Jag tycker att det är dråpligt och jag tror inte att det är någon slump att vi är så överens både kristna och judar att först så ska vi lyckas med det som vi tror är vår uppgift. Sedan kommer Herren glad över att vi har lyckats med vår uppgift och med våra tjänster. Och så tar han den tron i anspråk som vi har byggt åt honom. Ja det här är ju inte saligprisningarnas bild på hur det kommer att ta slut en gång.

Vare sig i judisk tappning eller i karismatisk tappning.

Bibeln lär oss i stället att när vår kraft är slut och vi nästan gett upp totalt då kommer Herren ensam och upprättar själv sitt rike utan våran hjälp. På ruinerna av alla våra misslyckanden och gravlagda ambitioner. Så tar han in ett folk djupt förkrossat i sitt rike ett folk som bara har fått vara med för att det är nåd från början till slut.

Mat 7:15 Ta er till vara för falska profeter som komma till er i fårakläder, men invärtes är glupande ulvar. 16 Av deras frukt ska I känna dem. Inte hämtar man väl vindruvor från törnen, eller fikon från tistlar? 17 Så bär vart och ett gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär ond frukt. 18 Ett gott träd kan inte bära ond frukt ej heller kan ett dåligt träd bära god frukt. 19 Vart träd som inte bär god frukt blir avhugget och kastat i elden. 20 Alltså ska I känna dem av deras frukt. 21 Inte kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: Herre, Herre utan den som gör min himmelske Faders vilja. 22 Många ska på den dagen säga till mig: Herre, Herre har vi inte profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar? 23 Men då skall jag betyga för dem: Jag har aldrig känt er gå bort ifrån mig, I ogärningsmän.

Innan Israel föll av totalt så överhopades landet och folket av falska profeter.På Jesaja – Jeremia – Hesekiels tid så gick det nog minst 100 falska profeter på en äkta profet. Vad hade dessa profeter för budskap? Jo det var ett budskap som kliade i öronen. Precis likadant skall det vara i den kristna församlingen när det stora avfallet kommer att ske.

2 TIM 4:3 Ty den tid kommer, då de inte längre ska fördra den sunda läran, utan efter sina egna begärelser ska samla åt sig lärare hoptals alltefter som det kliar dem i öronen.

Innan antikrist kommer så kommer de falska profeterna i massvis kommer de med ett budskap som kommer att klia i öronen på dem som hör det. Se upp med dem sa Jesus de ser ut som får men i sitt hjärta är dom som rovlystna vargar. De för inte Guds folk bort från synden och världen istället så binds de allt hårdare. Bibeln talar mycket om de här falska profeterna som skall komma.

Tex 2 Petr 2 är skrivet om de falska profeterna som skall komma.

2 Pe 2:1 Men också falska profeter uppstod bland folket, likasom jämväl bland er falska lärare ska komma att finnas vilka på smygvägar skola införa fördärvliga partimeningar och draga över sig själva plötsligt fördärv i det att de till och med förneka den Herre som har köpt dem. 2 De ska få många efterföljare i sin lösaktighet, och för deras skull skall sanningens väg bli smädad. 3 I sin girighet ska de också med bedrägliga ord bereda sig vinning av er. Men sedan länge är deras dom i annalkande, den dröjer inte och deras fördärv sover inte.

Här drar Petrus parallellen mellan Israels folk och den kristna församlingen i ändens tid. Det kommer att komma en exakt likadan utveckling i den kristna kyrkan precis innan slutet som hos Israels folk.

Därför kan vi ju läsa litet om Israels falska profeter och lära oss något till varning.

OHLINS: För det första så står det i grundtexten i 2 Petrus 2:1-3 att Precis som det kom falska profeter i GT så skal det komma i NT och då är det intressant att läsa om att Herren tillåter dem att komma för ett speciellt syfte nämligen en avskiljning (EN DOM).

V2 På grekiskan lär att de kommer med sina falska visioner Leda människor EX ut från Kristus och in i världen. (Se även 1 Joh 4:1) Domen över församlingen i GT kom igenom falska profeter.

5 Mos 13:1 Om en profet eller en som har drömmar uppstår bland dig, och han utlovar åt dig något tecken eller under 2 och sedan det tecken eller under verkligen inträffar varom han talade med dig i det att han sade: Låt oss efterfölja och tjäna andra gudar som I inte känner 3 så skall du ändå inte höra på den profetens ord eller på den drömmaren (Visionären) ty HERREN er Gud sätter er därmed allenast på prov för att förnimma om I älskar (Agape) HERREN er Gud, av allt ert hjärta och av all er själ. (Själen skall dö ner Mt 16) 4 HERREN er Gud, ska I efterfölja, honom ska I frukta, hans bud ska I hålla, hans röst ska I höra, honom ska I tjäna, och till honom ska I hålla er. 5 Men den profeten eller drömmaren skall dödas, ty han predikade avfall från HERREN, eder Gud, som har fört er ut ur Egyptens land (VÄRLDEN) och förlossat dig ur träldomshuset och han ville förföra dig till att övergiva den väg som HERREN din Gud har bjudit dig att vandra. Du skall skaffa bort ifrån dig vad ont är.

Vi har själva hört Herren säga att nu går skiljelinjen rakt igenom kristenheten. Och många kommer nu att följa falska ledare (Visionärer) bort från vägen. (Korsets) Det kommer att bli svårigheter för de sanna lärjungarna på den smala vägen Men vi ser att det kommer att komma ett mycket starkt ljus över dem som går Herrens Väg. (Du skall läsa Mt 25 Jungfrurna)

1Pe 4:17 Ty tiden är inne att domen (Avskiljningen) skall begynna och det på Guds hus men om begynnelsen sker med oss, vad blir då änden för dem som inte hörsamma Guds evangelium? 18 Och om den rättfärdige med knapp nöd blir frälst hur skall det då gå den ogudaktige och syndaren? 19 Alltså, de som efter Guds vilja få lida de må anbefalla sina själar åt sin trofaste Skapare allt under det att de göra vad gott är.

Avskiljningen innebär att överge klippan för att bygga på sand.Elvor vaknade en natt med ett nödrop från Gud som hon senare fick Predika på ett otroligt sätt för en massa pastorer.

Tilltalet var: O att mitt folk ville HÖRA min röst. Vill man inte det så bygger man redan på sand. Sen dess så har man fullkomligt exploderat i organiserat sandbyggeri i församlingarna.Allt under det att ormen stilla viskar: Ingalunda skall ni dö (Dömas)Nej Nej! Alla blir frälsta det gör inget om du äter av trädet (Världen)

Laodicea: Betyder Dom över folket - Eller folkets dom.

Dessa har följt de falska profeterna för deras tecken verkar ju ha skett.Idag handlar det om församlingsbyggen med världens hjälp och det gäller att samla folkoch Laodicea hade lyckats vinna hela världen men nu så kommer man att förlora sin själ om man inte vänder tillbaka igen till korsets väg. Slut Ohlins.

HES 13:10 Eftersom, ja, eftersom de förde mitt folk vilse, i det att de sade: Allt står väl till och dock stod inte allt väl till och eftersom de när folket bygger upp en mur vitmena den 11 därför må du säga till dessa vitmenare att den måste falla. Ett slagregn skall komma ja, I ska fara ned I hagelstenar och du skall bryta ned den du stormvind! 12 Och när så väggen (På det människobyggda Huset) faller då skall man förvisso säga till er: Var är nu vitmeningen som I strök på?

Folket för upp en mur = Det är något man förtröstar på. Folket vitkalkar den eftersom den inte alls var vit från början. Över den muren faller Guds vrede. De falska profeternas budskap är alltså att allting är väl och bra och att det står väl till. Shalom och frid Gud han är en som bara välsignar och välsignar och han vill ge er allt. Och ändå ville Gud ändå inte ge dem allt. Allt är väl sa de. Men tillståndet var allt annat än väl.

Gud välsignar men Gud ville inte välsigna innan folket vänt om i sina hjärtan. Man hade nu i Israel syndat tappert och länge och nu hade problemen hopat sig. Inrikes politiskt och ekonomiskt och utrikes politiskt. Ja hela landet befann sig i ett moraliskt kaos och folk börjar drabbas av förvirring och osäkerhet.

Precis då kommer de falska profeterna och säger att vi skall bara ta emot den välsignelse som Gud vill ge just nu. Bara öppna dig och ta ut nu. Dessa falska profeter förkunnar aldrig omvändelse som vägen till välsignelse. Utan de bara förkunnar välsignelse.

Jer 23:9 Om profeterna. Mitt hjärta vill brista i mitt bröst, alla ben i min kropp är vanmäktiga. Jag är såsom en drucken man, en man överväldigad av vin, inför HERREN och inför hans heliga ord. 10 Ty landet är fullt av äktenskapsbrytare, under förbannelse ligger landet sörjande, och betesmarkerna i öknen är förtorkade; man hastar till vad ont är och har sin styrka i orättrådighet. 11 Ty både profeter och präster är gudlösa ända inne i mitt hus har jag mött deras ondska, säger HERREN. 12 Därför skall deras väg bli för dem såsom en slipprig stig i mörkret, de ska på den stöta emot och falla. Ty jag vill låta olycka drabba dem, när deras hemsökelses är kommer, säger HERREN. 13 Väl såg jag också hos Samarias profeter vad förvänt var de profeterade i Baals namn och förde mitt folk Israel vilse. 14 Men hos Jerusalems profeter har jag sett de gruvligaste ting: de leva i äktenskapsbrott och fara med lögn de styrka modet hos dem som göra ont, så att ingen vill omvända sig från sin ondska. De är alla för mig såsom Sodom, och stadens invånare såsom Gomorras. 15 Därför säger HERREN Sebaot så om profeterna: Se, jag skall ge dem malört att äta och gift att dricka, ty från profeterna i Jerusalem har gudlöshet gått ut över hela landet. 16 Så säger HERREN Sebaot: Hör inte på de profeters ord, som profetera för eder, ty de bedra er sina egna hjärtans syner (Visioner) tala de inte vad som kommer från HERRENS mun. 17 De säga alltjämt till dem som förakta mig: HERREN har så talat: Det skall gå er väl. Och till var och en som vandrar i sitt hjärtas hårdhet säga de: Ingen olycka skall komna över er. 18 Vilken av dem har då fått tillträde till HERRENS råd, så att han kan förnimma och höra hans ord? Och vilken har aktat på hans ord och lyssnat därtill? 19 Se, en stormvind från HERREN är här, hans förtörnelse bryter fram, en virvlande storm! Över de ogudaktigas huvuden virvlar den ned. 20 Och HERRENS vrede skall inte upphöra, förrän han har utfört och fullbordat sitt hjärtas tankar i kommande dagar (slutet av denna tidsålder) ska I förvisso förnimma det. 21 Jag sände inte dessa profeter, utan själva lupo de åstad jag talade inte till dem utan själva profeterade de. 22 Om de verkligen hade tillträde till mitt råd så borde de förkunna mina ord (1697 Dabar – Plan – Rådslut – Tankar) för mitt folk och förmå dem att vända om från sin onda väg och sitt onda väsende.  (Egoismen)

När laglösheten ökar på grund av de falska profeterna så skall kärleken kallna. Jag kände er aldrig sa Jesus till de laglösa. Här säger han att han aldrig sänt dem. Skrift likheten är ju rent slående mellan Israels slutliga avfall och Kyrkans avslut i tiden.

Men det här är inget budskap som kliar oss i öronen så det här vill vi inte höra så bort med det. Detta är ett hårt tal och vem står ut med att höra på det? Det bästa är att göra oss lite önsketeologier så att vi kan liksom vifta bort den här framtidsbilden. Och jag vill nämna några lärosystem som är i omlopp i den kristna kyrkan som sänker vår vaksamhet och som jag tror är och kan vara fel.

Avfallet det är ju inget problem för det har skett för länge sedan det var på 300 talet. När kyrkan blev statsreligion i romarriket när biskoparna upphöjde sig till påvar och sa sig vara Gud och satte sig i Guds tempel. Så påven är antikrist och bara vi håller oss borta från katolikerna så klarar vi oss. Ja det är visserligen sant att när kyrkan slutade att vara förföljd och istället upphöjde sig till Herre på täppan så tog den in massor av hedendom och främmande religioner. In kom relikdyrkan och Mariadyrkan mm.

Men det avfall som Paulus talar om i 2 Tess 2 är ett avfall till en person som gör stora under och tecken och det gör inte påvarna. Jag tror att vi löper en väldig risk om vi tvärsäkert tror att Påven skulle vara Antikrist.

Vi löper en väldig stor risk att bedras om vi tror att nu skall bara Gud välsigna och bara öka mer av sin kraft och mer av sina nådegåvor så att vi kan regera i andevärden och upprätta riket och när vi är färdiga så är vi så andliga att vi kan gå rakt igenom väggarna som Jesus gjorde. Sen kommer Jesus. Jag tror inte ett ögonblick på det här.

Huruvida Påven är Antikrist eller inte det vågar jag inte yttra mig om. Det kan vi bara se när profetiorna går i uppfyllelse.

Sen är det en annan lära som finns som gör att vi förlorar vaksamheten och det är läran om att vi skall ryckas upp på skyar innan vedermödan kommer och allt detta svåra kommer över jorden. Ja då har Gud välsignat oss genom att ta oss bort. Men Jesus säger att hans återkomst kommer att bli så tydlig som en blixt som lyser upp hela himlen. Och skriften säger att något uppryckande skall inte ske för än efter vedermödan och de dödas uppståndelse.

Först skall de döda uppstå och sedan skall vi ryckas upp på skyar. Läser du i bibeln så skall du se att uppståndelsen från de döda sker efter vedermödan. Om du har detta tankesätt så stanna upp och tänk igenom varför bibeln och Jesus varnar gång på gång om de falska profeterna som skall komma i slutet av denna tidsålder för att bedra om vi ändå inte kommer att se dem.

Om vi redan är bortryckta varför skall han då behöva varna oss?

När vi kollar efter hur länge den här läran har förkunnats i kyrkohistorien. Vad man kan komma fram till är att den här tolkningen av 1 Tess 5 framfördes 1:a gången av en Jesuitpräst från Chile 1790 i en bok.

Genom en profetissa som läst boken snappades denna lära upp igen av John Nelson Darby som var Plymouthbrödernas grundare och splittrare. Från honom har den sedan smygits in i stor del av kristenheten världen över. Helt klart är i alla fall att urförsamlingen inte kände till denna lära. Och Guds folk senare inte heller har hört talas om den innan Darby snappade upp den. Ändå finns det dokumenterade brev från Darby till en släkting där han skriver att den här läran måste introduceras med stor försiktighet eftersom den är ny.

Herren kommer att bryta ner all mänsklig kraft för inte mänsklig kraft och styrka skall det ske. Slutstenen skall föras fram nåd och nåd skall vila över den (Sak 4) Förkrosselse är vägen till slutet och på vägen dit skall vi se upp med dom som förkunnar det som kliar oss i öronen. Vi skall inte bygga på lös sand för då rasar hela huset.

Vi skall bygga på den fasta klippa. Var och en som HÖR och GÖR mitt ORD (Plan- Vilja – Tankar) han är lik en vis man som bygger sitt hus på klippan.