Bergspredikan 3 Lagen uppfylld av Jesus - Sven Reichmann

<< Tillbaka

 

Mat 5:17 I ska inte mena att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva, utan för att fullborda. 18 Ty sannerligen säger jag er: Intill dess himmel och jord förgås, skall inte den minsta bokstav, inte en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats. 19 Därför den som upphäver ett av de minsta bland dessa bud och lär människorna så, han skall räknas för en av de minsta i himmelriket men den som håller dem och lär människorna så han skall räknas för stor i himmelriket. 20 Ty jag säger er att om er rättfärdighet inte övergår de skriftlärdes och fariséernas så ska I inte komma in i himmelriket.

Guds rättfärdighet den står över rättvisan för Gud han ger nåd.

Rom 5:20 Men lagen har därjämte kommit in för att fallet skulle bli så mycket större dock där synden blev större där överflödade nåden mycket mer.

Gud jobbar alltså inte ytterst med förkastelsen och fördömelsen utan igenom nåden för det är hans sätt att lösa problemet. Det är inte bara större än vårt sätt utan det är också utav en helt annan art.

När man träffar på människor som har fördömelse så handlar den fördömelsen ofta om att hon ser sig inte hålla måttet. Hon vill vara där uppe men hon når inte dit. Jag har aldrig sett någon komma ur det här igenom att själv försöka nå det där målet man själv har satt. Men det är omöjligt att nå den rättfärdigheten Gud har satt upp i sig själv.

Så fort det här händer att vi ramlar in i vårt sätt att skapa och nå upp till rättfärdighet så blir vi inte goda människor utan motsatsen.

Fil 3:6 i fråga om nitälskan varit en församlingens förföljare, i fråga om rättfärdighet - den som vinns i kraft av lagen varit en ostrafflig man.

Alltså Paulus levde och nådde upp till den tyckte han och just detta gjorde att han andades hot och mordlust. För när vi blir jurister så blir vi farliga.
Jag menar att det här sättet att skapa rättvisa och rättfärdighet skapar istället problem. Vi Svenskar är ju ett folk som vet om våra rättigheter men det fifflas nu som aldrig förr. Alla tycks tro att om vi alla lurar staten så kan vi få det att gå med vinst.

Om vi nu går tillbaka till Matt 5 igen så ser vi att Gud vill lösa problemet med nåd och nåden sätter ju egentligen rättvisan ur spel. Och ändå säger Jesus att lagen har inte avskaffats. Och det här är det svåra för oss kristna idag.

Mat 6:14 Ty om I förlåter människorna deras försyndelser så skall också er himmelske Fader förlåta er 15 men om I inte förlåter människorna så skall ej heller er Fader förlåta era försyndelser.


Hur gör Gud när han förlåter oss våra överträdelser? Jo han dömer oss skyldiga. Och sedan benådar han oss. Han rycker inte på axlarna och säger att det kvittar. Om det hade varit Guds väg så hade Jesus inte behövt att dö.
Domen gäller fullt ut men också nåden gäller fullt ut. Nåden den kommer med full kraft oss till del när vi håller med Gud i hans dom. Vi säger Ja Herre du har fullkomligt rätt jag har syndat mot dig. Då gäller också nåden fullt ut.

Detsamma gäller när vi skall förlåta våra medmänniskor. När vi gör emot våra medmänniskor det som Gud har gjort emot oss. Detta med att förlåta vår nästa handlar alltså inte om att vi då låtsas som om hon inte gjort något.

Förlåtelsen till vår nästa handlar istället om att vi dömer den skyldige skyldig för att sedan benåda honom. Det här är många gånger en klar process om man är klar med sin dom och sedan har viljan att benåda honom. Den som inte vill benåda kan heller inte förlåta någon.

Det är när vi tvivlar om skuldfrågan som vi får problem. Vi kan inte förlåta någon som vi inte kan döma skyldig. Därför att förlåtelsen handlar om att ge nåd. Och att ge nåd är just att ge godhet åt den som egentligen inte förtjänar det.

Mat 5:38 I har hört att det är sagt 'Öga för öga och tand för tand. 39 Men jag säger er att I inte ska stå emot en oförrätt; utan om någon slår dig på den högra kinden, så vänd också den andra till åt honom 40 och om någon vill gå till rätta med dig för att beröva dig din livklädnad, så låt honom få manteln med 41 och om någon tvingar dig att till hans tjänst gå med en mil, så gå två med honom.

Kanske är det här bibelns mest missförstådda skrift. Därför att vi tror att Jesus vill säga till oss att vi aldrig får bli arga och tycka att någon bär sig illa åt. Du måste alltid ställa upp. Då har du ju inte ställt dig under rättvisan utan du har ställt dig över den för då har du avskaffat alla begrepp om rätt och fel.

Guds rättfärdighet när vi verkligen förstår den skapar ett känsligt samvete men samtidigt ett skyddat samvete. Det är ingen konst att leva med ett stenhjärta för det tål de flesta stötar. Men när Gud tar bort stenhjärtat och sätter in ett mjukt hjärta av kött då börjar äventyret för ett sådant hjärta är ömtåligt.

Javisst säger Gud men kom nu till mig mitt barn så ska jag ge dig ljusets vapenrustning. Vad skall man med all denna rustning till? Jo för att skydda ditt hjärta.

När vi nu läser allt det här med att vända andra kinden till osv så kommer vi väldigt nära att avskaffa lagen. Man ska ju inte vara lagisk eller dömande säger vi. Gud kallar saker vid dess rätta namn men han ger sedan nåd. Det här har att göra med att Gud är en mästare på att skilja på sak och person.

Psa 99:8 Ja, HERRE, vår Gud, du svarade dem du var mot dem en förlåtande Gud - och en hämnare över deras gärningar.

Det är en Gud som kan åtgärda synden i våra liv utan att förkasta oss.

Mt 5:17 Jesus säger inte upphäva men uppfylla lagen.
Jesus säger att han kom för att göra det lagen bjuder för att ingen annan kan det.

Men det kan också översättas med. Han har kommit för att göra lagen färdig.
Det kan också faktiskt översättas att han uppfyller lagen med någonting.

Förut var den tom men nu skall jag själv fylla den med något. Och nu räcks dig lagens bägare full med nåd och full med kraft. Och när du dricker ur den så händer det något med dig. Man blir inte särskilt förvandlad genom att dricka av en tom bägare.

Det finns någonting i bergspredikan som få lägger märke till och det är att den är full av motsägelser.

Mat 6:1 Ta er till vara för att öva er rättfärdighet inför människorna för att bli sedda av dem annars haven I ingen lön hos er Fader som är i himmelen.

Ja det här vet vi.

Mat 5:14 I är världens ljus. Inte kan en stad döljas som ligger uppe på ett berg? 15 Ej heller tänder man ett ljus och sätter det under skäppan, utan man sätter det på ljusstaken så att det lyser för alla dem som är i huset. 16 På samma sätt må också ert ljus lysa inför människorna så att de se era goda gärningar och prisa er Fader som är i himlen.

Ja men vad är det nu som gäller?

Mat 7:6 Ge inte åt hundarna vad heligt är, och kasten inte era pärlor för svinen, på det att dessa inte må trampa dem under fötterna och sedan vända sig om och sarga er.

Men vad säger du Jesus finns det hundar och svin? Ja säger Jesus det finns det. Jesus tecknar en sann bild av livet vi möter.

Det finns alltså stunder då man inte skall göra sina gärningar för människorna och det är när man känner i sitt inre ett behov av att upphöja sig själv och få visa upp mina små andliga trick och konster.

Den dagen du bli löst ifrån den frestelsen så är det kanske bäst att du tänker om och ber honom att öppna för dig så att du får visa vem du tillhör. För det är ju inte mina gåvor det handlar om utan hans.
Du måste låta Den Helige Ande komma med impulser om när rätt tid verkligen är inne för att stiga fram. Livet måste vara ett spännande samarbete mellan Herren och dig och inte mellan en regelbok och dig.

Hur ska vi då leva? Vi brukar ju peka på den gyllene regeln Mt 7:12

Mat 7:12 Därför allt vad I vill att människorna ska göra er det ska I också göra dem ty detta är lagen och profeterna.

Att älska sin nästa som sig själv? Ja säger de kloka jag har fördömelse och älskar ej mig själv så jag kommer aldrig att lyckas.

Om du lever dig in i en annans situation så upplever du detta som om det var dig själv det gällde. Du öppnar dig för någonting genom detta. Det handlar mycket om ett val av vår attityd. Du skall be Gud att få förmågan till inlevelse.

Var inte rädd för när Gud tar bort ditt stenhjärta och ger dig ett hjärta av kött så ger han dig samtidigt ljusets vapenrustning. Du ska inte bli människors träl utan du skall ha kraft av Gud att säga nej till det du skall säga nej till.