Andlig blindhet av Sven Reichmann

<< Tillbaka

Israels folk ser inte och förstår inte vem som är deras konung. Och den blindheten gäller ju inte bara Judar utan den finns ju även ibland oss idag.

Vi går ut o talar om konungen men folk ser honom inte och vi håller på att bli en undanträngd minoritet vi kristna. Och jag tro att det handlar om samma blindhet.

Varför är det så svårt att evangelisera i Sverige som så länge har varit ett kristet land i grund och botten? Det verkar som om blindheten kommer när man länge har tillhört Gud ja en slags hemmablindhet. Folk som kommer hem till dig ser varje dammtuss men du har slutat att se dem för de har legat där så länge redan. Hemmablindhet kallar vi sånt.

 Vi skall nu titta lite på de här frågorna om blindhet och syn. Vem är det som garanterar att vi har sån syn? Den kan nog bli bättre.

Jes 6:8 Och jag hörde HERRENS röst. Han sade: "Vem skall jag sända och vem vill vara vår budbärare?" Då sade jag: Här är jag, sänd mig! 9 Han sade: Gå och säg till detta folk: Ni skall höra och höra, men inte förstå, och ni skall se och se, men inte begripa. 10 Förhärda detta folks hjärta, gör deras öron döva och deras ögon blinda, så att de inte ser med sina ögon, hör med sina öron eller förstår med sitt hjärta och vänder om och blir helade.

I det 29:e kapitlet har blindheten börjat.

Jes 29:9 Häpna och förundras, stirra er blinda, ja, var blinda. De är druckna, men inte av vin, de raglar, men inte av starka drycker. 10 Ty HERREN har utgjutit över er en ande med djup sömn och tillslutit era ögon. Han har höljt mörker över profeterna och över siarna, era ledare. 11 All uppenbarelse har för er blivit som orden i en förseglad bok. Räcker man en sådan bok åt någon som kan läsa och säger: Läs detta så svarar han: Jag kan det inte, den är ju förseglad. 12 Och räcker man den åt någon som inte kan läsa och säger: "Läs detta", så svarar han: "Jag kan inte läsa. 13 Herren har sagt: Eftersom detta folk nalkas mig med sin mun och ärar mig med sina läppar men låter sitt hjärta vara långt ifrån mig är fruktan för mig bara ett inlärt människobud. 14 Se, därför skall jag ännu en gång göra underbara ting med detta folk, ja, underbara och förunderliga. De visas vishet skall förgå, de förståndigas förstånd skall förmörkas.

Här talar nu Herren om hur folket har nått sin blindhet. Det står i vers 9 Stirra er blinda. Gud stängde inte deras ögon utan blindheten hörde ihop med att de själva tyckte att de såg så bra. De tyckte sig vara experter på en massa andliga områden och det är därför det står i slutet av denna text så här att De visas vishet skall förgå de förståndigas förstånd (995 Urskiljning) skall förmörkas.

Varför är det så svårt att evangelisera i Sverige? Jo vi vet hur det skall vara. Vi är lärda så vi är sprängfyllda med politiska eller mänskliga doktriner vi kan avgöra allting efter. Vi har blivit så duktiga och ju duktigare vi blir ju mindre behöver vi ju Gud. Det är i denna expertmentalitet som blindheten ligger.

Jes 42:18 Ni som är döva, hör, ni som är blinda skåda och se. 19 Vem är så blind som min tjänare och så döv som min budbärare som jag sänder i väg? Vem är så blind som min förtrogne, så blind som HERRENS tjänare?20 Du har sett mycket men inte tagit vara på det fastän öronen är öppna, lyssnar ingen.

Så här är det i västvärden och hos oss. Kristendomen har ju skapat en väldig ordning och ett väldigt välstånd. De som är missionärer i Indien brukar säga att det är inte det att Indien är ett sånt fattigt land. Men man stöter hela tiden på den Hinduistiska mentaliteten. Att världen är ointressant och det enda riktiga är det man upplever när man mediterar och sitter i lotusställning timme efter timme och mumla mantran.Den passivitet som kommer av detta är det man stångar sig blodig emot.

Hur skall man hjälpa ett sånt land så att ingen skall behöva svälta. Vad är skillnaden hos oss? Vad är det som gjorde att vårt land blev ett land där ingen behöver svälta? Jo det var ju från början den kristna tron som gjorde att man började att dela med sig. Ja det var innan humanismen kom in som säger att man kan dela med sig utan någon Gud. Frågan är ju hur länge detta kommer att fungera. Gud heter ju inte längre Gud vår fader utan marknadskrafterna i detta land.

Vi har fått se så mycket men ända har vi inte gett akt på vad vi sett. Vi har fått så mycket men är ändå inte tacksamma. Och allt detta det tillsluter våra ögon och förhärdar oss. I Jes 6 så står det att folket inte skall kunna se med sina ögon och höra med sina öron. Men det betyder ju inte i fysisk mening. Det är istället en oförmåga att kunna förstå vad det handlar om. Hela vår kultur sticker ju i raketfart mot en slags anarki. Det verkar som om vi inte fattar vad det handlar om.

Mat 16:13 Då Jesus kom till trakten av Caesarea Filippi, frågade han sina lärjungar: Vem säger folket att Människosonen är? 14 De svarade: Somliga säger Johannes Döparen, andra Elia och andra Jeremia eller någon av profeterna. 15 Han sade till dem: Och ni, vem säger ni att jag är? 16 Simon Petrus svarade: "Du är Messias, den levande Gudens Son. 17 Jesus sade till honom: Salig är du, Simon, Jonas son. Ty kött och blod har inte uppenbarat detta för dig, utan min Fader som är i himlen. 18 Jag säger dig: Du är Petrus, och på denna klippa skall jag bygga min församling, och helvetets portar skall inte få makt över den. 19 Jag skall ge dig himmelrikets nycklar. Allt vad du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad du löser på jorden skall vara löst i himlen." 20 Sedan förbjöd han lärjungarna att tala om för någon att han var Messias. 21 Från den tiden började Jesus förklara för sina lärjungar att han måste gå till Jerusalem och lida mycket genom de äldste och översteprästerna och de skriftlärda och att han måste dödas och på tredje dagen uppväckas. 22 Då tog Petrus honom åt sidan och började motsäga honom: Gud är nådig mot dig, Herre. Detta skall aldrig hända dig. 23 Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: Gå bort ifrån mig, Satan! Du vill få mig på fall. Vad du tänker är inte Guds tankar utan människotankar.

 

Petrus kommer med en sanning som han inte kunde komma på själv. Inte ens en människa på jorden skulle kunna visa det för dig för det är bara Gud som kan övertyga oss om det och bara han kan öppna våra ögon. En liten stund senare är Petrus lika blind som han varit innan uppenbarelsen. Messias säger att han måste lida mycket men Petrus motsäger honom. Må Gud bevara dig Herre det skall aldrig ske. Jesus blir skarp o säger: Gå bort Satan för dina tankar är inte Guds tankar utan människotankar.

Gud ser alltså på ett sätt och vi människor ser på ett annat sätt och om vi skall kunna se Guds härlighet så behöver vi hjälp.Gud måste på något sätt hjälpa oss att kunna SE på rätt sätt.

Luk 16:14 Allt detta hörde fariseerna som älskade pengar och de hånade honom.15 Då sade han: Ni hör till dem som vill framstå som rättfärdiga inför människor, men Gud känner era hjärtan. Ty det som är högt i människors ögon är avskyvärt inför Gud.

Det som är stort i människors ögon är en styggelse för Gud. Det här handlar om vad vi skulle kunna kalla för värderingar. Vad som är gott och bra och fint och värdefullt det är då vi inte ser för vi har en märkvärdig förmåga att beundra det som Gud avskyr. Det är precis därför Petrus inte förstår att messias måste utblotta sig och lägga av all härlighet för att kunna utföra och fullborda sitt uppdrag. Petrus drömmer ju om att han en dag skall Jesus jaga ut Romarna så att de får en kung av den gamla vanliga sorten.

Att man kan vara konung och ha ett rike som inte är av denna världen det förstod vare sig Petrus eller Pilatus. Först efteråt förstår lärjungarna att han var full av härlighet och att han går sin härlighet till mötes när han låter korsfästa sig. Detta är en fullkomlig dårskap för oss människor.

1Kor 1:18 Ty detta budskap om korset är en dårskap för dem som blir förtappade, men för oss som blir frälsta är det en Guds kraft. 19 Det står ju skrivet: Jag skall göra de visas visdom om intet, och de förståndigas förstånd skall jag slå ner. 20 Var är de visa? Var är de skriftlärda? Var är den här världens ordvrängare? Har inte Gud gjort den här världens visdom till dårskap? 21 Jo, eftersom världen i sin visdom inte lärde känna Gud i hans vishet, beslöt Gud att genom den dårskap som vi predikar frälsa dem som tror. 22 Ty judarna begär tecken och grekerna söker visdom. 23 Men vi predikar Kristus som korsfäst, för judarna en stötesten och för hedningarna en dårskap. 24 Men för de kallade, både judar och greker, predikar vi Kristus som Guds kraft och Guds vishet. 25 Ty Guds dårskap är visare än människor, och Guds svaghet är starkare än människor. 26 Bröder, se på er egen kallelse. Inte många av er var visa om man ser till det yttre, inte många var mäktiga, inte många av förnäm släkt. 27 Nej, det som för världen var dåraktigt har Gud utvalt för att låta de visa stå där med skam, och det som för världen var svagt har Gud utvalt för att låta det starka stå där med skam, 28 och det som för världen var oansenligt och föraktat, ja, det som inte var till, har Gud utvalt för att göra till intet det som var till, 29 för att ingen människa skall berömma sig inför Gud. 30 Honom har ni att tacka för att ni är i Kristus Jesus, som Gud för oss har gjort till vishet, rättfärdighet, helgelse och återlösning, 31 för att det skall ske som står skrivet: Den som berömmer sig skall berömma sig av Herren.

Här talas om 2 sorters visdom korsets och världens visdom.Världens visdom är lätt att förstå för här gäller det att ladda upp med pengar och resurser med kraft och förmågor. Korsets visdom är den klart motsatta.

Ju tomhäntare vi blir och ju mer eländiga vi känner oss ju mer så kommer Guds kraft att kunna flöda. Paulus påminner dem om hur allt startade inte många var rika och aktade. Utan tjuvar o prostituerade ja alla som samhället såg ner på. Det är ingen slump säger Paulus utan Gud har valt att använda sig av det lilla istället för att använda sig av det starka och stora. Vi om vi ska agera på egen hand vi behöver stora resurser annars händer ingenting. Men om Gud säger att han vill använda dig o mig så kan vi träda fram tomhänta för han är ju allsmäktig.

Paulus säger att Gud utväljer det som ingenting är just för att resultatet som kommer inte skall bero på människor utan på Gud. Därför är det så att Gud har ett litet speciellt öga till det som är lite töntigt och tafatt och lite osäkert. Men Gud behöver inte den som är expert och kan dra iväg som har svaret på alla frågor.

1Kor 2:1 När jag kom till er, bröder, var det inte med stor vältalighet eller hög visdom som jag predikade Guds hemlighet för er. 2 Jag hade nämligen bestämt mig för, när jag var hos er, att inte veta av något annat än Jesus Kristus och honom som korsfäst. 3 Svag, rädd och mycket orolig kom jag till er. 4 Och mitt tal och min predikan bestod inte i ord som skulle övertyga genom mänsklig visdom utan genom en bevisning i Ande och kraft. 5 Vi ville inte att er tro skulle bygga på människors visdom utan på Guds kraft.

Det var alltså ingen superapostel som trädde fram här i Korint. Utan han kommer nervös o skakis och kanske mötet var riktigt trögt. Men han säger att det var inte meningen heller utan han visste att skulle det bli nån församling så berodde det på Gud och inte på min egen talförmåga.

Alltså ju mer mindervärdeskomplex du har och ju mer du dignar under Jantelagen som det heter i Sverige. Ju närmre Guds rike är du. Om du i alla år har ansetts som en nolla som inget klarar så klappa i händerna för Guds Rike är väldigt nära dig. Om du ser att Guds rike bedömer dig inte som Människors riken gör. Vad är vishet? Och vad är det som skiljer vishet från kunskap?

Ord 9:10 Att frukta HERREN är början till vishet att känna den Helige är förstånd.

Gudsfruktan är vishetens början. Det är en respekt och vördnad för Guds allsmakt.

1Ki 3:5 I Gibeon visade sig HERREN för Salomo i en dröm om natten. Gud sade: Bed mig om det du vill att jag skall ge dig. 6 Salomo svarade: Du har visat stor nåd mot din tjänare, min fader David, därför att han vandrade inför dig i sanning och rättfärdighet och med ärligt hjärta mot dig. Du bevarade åt honom denna stora nåd och gav honom en son som sitter på hans tron, så som det är i dag. 7 Du, HERRE, min Gud, har nu gjort din tjänare till kung efter min fader David. Men jag är bara en ung man, jag vet varken ut eller in. 8 Din tjänare är här bland ditt folk som du har utvalt, ett folk så stort och talrikt att det inte kan räknas på grund av sin mängd. 9 Ge din tjänare ett lydigt hjärta, så att han kan vara domare för ditt folk och skilja mellan gott och ont. För vem kan annars vara domare för detta ditt stora folk? 10 Det behagade Herren att Salomo bad om sådant. 11 Gud sade till honom: Eftersom du har bett om detta och inte bett om ett långt liv, inte heller om rikedom eller om dina fienders liv, utan om att kunna förstå vad som är rätt 12 se, därför vill jag göra som du önskar och ge dig ett så vist och förståndigt hjärta att någon lik dig inte har funnits före dig och inte heller skall komma efter dig. 13 Dessutom ger jag dig också vad du inte har bett om, nämligen både rikedom och ära, så att i alla dina dagar ingen kung skall vara din like. 14 Om du går på mina vägar och håller fast vid mina stadgar och bud, så som din fader David gjorde, då skall jag ge dig ett långt liv.

Gud frågar Salomo vad han önskar sig mest och han önskar inte det stora och pampiga i människors ögon. Utan han önskar sig visdom.

1Ki 4:29 Gud gav Salomo visdom och förstånd i mycket rikt mått och så mycken kunskap att den kunde liknas vid sanden på havets strand. 30 Salomos visdom var större än alla österlänningars visdom och alla egyptiers visdom. 31 Han var visare än alla andra människor, visare än esraiten Etan och Mahols söner Heman, Kalkol och Darda. Hans namn var känt bland alla hednafolk runt omkring. 32 Han författade 3 000 ordspråk och 1 005 sånger. 33 Han talade om träden, från cedern på Libanon till isopen som växer fram ur väggen. Han talade om fyrfotadjuren, om fåglarna, om kräldjuren och om fiskarna. 34 Man kom från alla folk för att höra Salomos visdom, från alla kungar på jorden som hade hört talas om hans visdom.

1Ki 10:1 När drottningen av Saba fick höra ryktet om Salomo och om HERRENS namn, kom hon för att sätta honom på prov med svåra frågor. 2 Hon kom till Jerusalem med ett mycket stort följe och med kameler som bar väldoftande kryddor och guld i mängd samt dyrbara stenar. När hon kom inför Salomo, talade hon med honom om allt som låg på hennes hjärta. 3 Och Salomo svarade på alla hennes frågor. Ingenting var dolt för kungen, utan han kunde ge henne svar på allt. 4 När drottningen av Saba såg Salomos hela vishet och såg huset han hade byggt 5 och rätterna på hans bord och hur hans tjänare satt där och hur de som betjänade honom skötte sina sysslor och hur de var klädda, och hans hovmän och brännoffren som han offrade i HERRENS hus, blev hon utom sig av förundran. 6 Och hon sade till kungen: Så var det då sant det jag i mitt land hörde om dina ord och om din vishet. 7 Jag ville inte tro det, förrän jag kom hit och fick se det med egna ögon. Men se, inte ens hälften hade berättats för mig. Du har långt mer vishet och rikedom än jag hört genom ryktet. 8 Lyckliga är dina män och lyckliga är dessa dina tjänare, som ständigt får stå inför dig och höra din visdom. 9 Välsignad vare HERREN, din Gud, som har funnit sådant behag i dig och satt dig på Israels tron! Ja, eftersom HERREN älskar Israel för evigt har han gjort dig till kung, för att du skall skipa lag och rätt. 10 Hon gav kungen etthundratjugo talenter guld och dessutom mängder av väldoftande kryddor samt dyrbara stenar. En så stor mängd väldoftande kryddor som drottningen av Saba gav kung Salomo har aldrig mer förts in. 11 När Hirams flotta hämtade guld från Ofir, förde den också med sig almugträ i stor mängd och dyrbara stenar. 12 Av almugträet lät kungen göra tillbehör till HERRENS hus och till kungshuset samt harpor och psaltare för sångarna. Så mycket almugträ har sedan fram till denna dag inte förts in eller setts i landet. 13 Kung Salomo gav drottningen av Saba allt vad hon önskade och begärde. Till det kom allt annat han i sin kungliga frikostighet skänkte henne. Sedan vände hon om och for med sina tjänare hem till sitt land igen.

1Ki 11:1 Kung Salomo hade vid sidan om faraos dotter många andra utländska kvinnor som han älskade: moabitiskor, ammonitiskor, edomitiskor, sidoniskor och hetitiskor 2 De hörde till folk som HERREN hade talat om och sagt till Israels barn: Ni skall inte gå in till dem, och de inte till er, eftersom de kommer att förleda era hjärtan att följa deras gudar." Till dessa höll sig Salomo och älskade dem. 3 Han hade sjuhundra furstliga gemåler och trehundra bihustrur, och dessa kvinnor förledde hans hjärta. 4 När Salomo blev gammal, förledde kvinnorna honom att följa andra gudar, så att hans hjärta inte förblev hängivet HERREN, sin Gud, som hans fader Davids hjärta hade varit. 5 Salomo följde efter Astarte, sidoniernas gudinna, och Milkom, ammoniternas styggelse. 6 Salomo gjorde det som var ont i HERRENS ögon och följde inte i allt efter HERREN, så som hans fader David hade gjort. 7 Salomo byggde då en offerhöjd åt Kemosh moabiternas styggelse, på berget öster om Jerusalem och likaså en åt Molok, ammoniternas styggelse. 8 På samma sätt gjorde han för alla sina utländska kvinnor, som fick tända offereld och offra åt sina gudar. 9 HERREN blev vred på Salomo, därför att hans hjärta hade vänt sig bort från HERREN, Israels Gud, som två gånger hade visat sig för honom. 10 Han hade givit honom befallning om denna sak: att han inte skulle följa efter andra gudar. Men han hade inte hållit vad HERREN befallt. 11 Därför sade HERREN till Salomo: Eftersom det är så med dig och eftersom du inte har hållit mitt förbund och mina stadgar som jag har givit dig, skall jag rycka riket ifrån dig och ge det åt din tjänare. 12 Men för din fader Davids skull vill jag inte göra detta så länge du lever. Först ur din sons hand skall jag rycka det. 13 Dock skall jag inte rycka hela riket ifrån honom, utan en stam skall jag ge åt din son för min tjänare Davids skull, och för Jerusalems skull, som jag har utvalt.

Här har vi nu en man som fått massor av visdom hur kunde han nu börja att offra till avgudar? Frågan är nu vad är egentligen visdom? Hur gick det till när Salomo förlorade sin visdom? Jo han blev för duktig i sina egna ögon. Ju mer han blev upphöjd och ärad i människors ögon ju mindre blev Gud i hans ögon och därmed Gudsfruktan. Visheten är inte att ha svar på alla frågor utan att vörda och visa respekt för Gud.

När respekten för Gud inte finns så blir andra saker viktigare för oss i livet. Visheten ligger i att kunna se och förstå vad som är viktigt och dyrbart. För att det som är dyrbart för mig det kommer ju att på nåt sätt att styra mitt liv och mina prioriteringar. Om Gud är stor och jag ser honom med mitt hjärtas öga så kommer det att bli min inspiration och min prioritet. Tappar jag respekten för Gud så kommer människotankarna tillbaka och då är korsets kraft en dårskap för oss igen. Vishet är att kunna SE och förstå vem Gud verkligen är och det skapar den Gudsfruktan som är min innersta skatt. Salomo blev till slut så stor i sig själv att dessa ögon stängdes och han förlorade sin Gudsfruktan.

1Kon 10:14 Det guld som årligen kom in till Salomo vägde sexhundrasextiosex talenter 15 utom det som kringresande handelsmän och köpmän förde in, och det som kom från alla kungarna i Arabien och från ståthållarna i landet. 16 Kung Salomo lät göra tvåhundra stora sköldar av uthamrat guld och använde till varje sådan sköld sexhundra siklar guld 17 samt trehundra mindre sköldar av uthamrat guld och använde till varje sådan sköld tre minor guld. Kungen satte upp dem i Libanonskogshuset. 18 Vidare lät kungen göra en stor tron av elfenben och överdrog den med fint guld. 19 Tronen hade sex trappsteg och tronens ryggstycke var avrundat upptill. På båda sidor om sätet fanns armstöd, och två lejon stod utmed armstöden. 20 Tolv lejon stod där, ett på varje sida om de sex trappstegen. Något sådant har aldrig tillverkats i något annat rike. 21 Alla kung Salomos dryckeskärl var av guld, och alla kärl i Libanonskogshuset var av rent guld. Ingenting var av silver, det hade inget värde på Salomos tid. 22 Ty kungen hade en egen Tarsisflotta på havet tillsammans med Hirams flotta, och en gång vart tredje år kom Tarsisflottan hem och förde med sig guld och silver, elfenben, apor och påfåglar. 23 Kung Salomo blev större än någon annan kung på jorden, både i rikedom och vishet. 24 Från alla länder kom man för att besöka Salomo och höra den visdom som Gud hade lagt ner i hans hjärta. 25 Var och en förde med sig gåvor: föremål av silver och guld, kläder, vapen, väldoftande kryddor, hästar och mulåsnor. Detta hände år efter år.

Det här ser stort och vräkigt ut. När Salomo har dött så får man en liten annan bild på det hela.

1Ki 12:1 Rehabeam begav sig till Sikem, ty hela Israel hade kommit till Sikem för att göra honom till kung. 2 Jerobeam, Nebats son, hörde detta medan han ännu var i Egypten, dit han hade flytt undan kung Salomo. Jerobeam bodde alltså i Egypten 3 men man sände bud och kallade honom tillbaka. Då kom Jerobeam tillsammans med Israels hela församling och sade till Rehabeam: 4 Din far gjorde vårt ok tungt. Men lätta du nu det svåra arbete och det tunga ok som din far lade på oss, så vill vi tjäna dig. 5 Han svarade dem: "Gå och kom tillbaka till mig om tre dagar." Och folket gick. 6 Då rådgjorde kung Rehabeam med de gamla som hade varit i tjänst hos hans fader Salomo, medan denne ännu levde, och han sade: Vilket svar råder ni mig att ge detta folk? 7 De svarade honom: Om du i dag vill bli detta folks tjänare och tjäna dem, om du lyssnar till deras bön och talar goda ord till dem, så kommer de för alltid att bli dina tjänare. 8 Men han brydde sig inte om det råd som de gamla hade givit honom, utan rådgjorde med de unga män som hade växt upp med honom och som nu var i hans tjänst. 9 Han sade till dem: Vilket svar råder ni oss att ge detta folk som har sagt till mig: Lätta det ok som din far har lagt på oss? 10 De unga männen, som hade växt upp med honom, svarade: Så här bör du säga till detta folk som har sagt till dig: Din far gjorde vårt ok tungt, men lätta du det för oss så här bör du säga till dem: Mitt minsta finger är tjockare än min fars midja. 11 Ni skall veta, att har min far lagt på er ett tungt ok, skall jag göra ert ok ännu tyngre. Har min far tuktat er med ris, skall jag tukta er med skorpiongissel. 12 På tredje dagen kom Jerobeam med allt folket i Israel till Rehabeam så som kungen hade befallt när han sade: Kom tillbaka till mig på tredje dagen. 13 Då gav kungen folket ett hårt svar. Han brydde sig inte om det råd som de gamla hade givit honom. 14 Han följde de unga männens råd och sade: Har min far gjort ert ok tungt, skall jag göra ert ok ännu tyngre. Har min far tuktat er med ris, skall jag tukta er med skorpiongissel. 15 Kungen lyssnade alltså inte till folket. HERREN ledde det så, för att det skulle uppfyllas som HERREN hade talat till Jerobeam, Nebats son, genom Ahia från Silo. 16 När hela Israel förstod att kungen inte ville höra på dem, gav folket honom detta svar: Vilken del har vi i David? Ingen arvslott har vi i Isais son. Gå hem till dina tält, Israel. Se nu själv om ditt hus, du David." Därefter gick Israel hem igen.

Varför lade Salomo ett ok på folket? Varför måste folket lida? När landet nu under Salomo var så vansinnigt rikt. Salomo har tappat sin Gudsfruktan han har sin kunskap kvar han kan fortfarande svara på alla frågor.

 Gudfruktan som gör Gud stor och jag liten det hade han tappat på grund av allt smicker.

1Ki 6:1 I det fyrahundraåttionde året efter det att Israels barn hade dragit ut ur Egypten, i det fjärde året av Salomos regering över Israel, i månaden Siv som är den andra månaden, började han bygga huset åt HERREN. 2 Huset som kung Salomo byggde åt HERREN var sextio alnar långt, tjugo alnar brett och trettio alnar högt.

Det var Guds hus det.

1Ki 7:1 Det tog tretton år innan Salomo fick sitt eget hus färdigt.  2 Han byggde Libanonskogshuset hundra alnar långt, femtio alnar brett och trettio alnar högt med fyra rader pelare av cederträ och med huggna bjälkar av cederträ ovanpå pelarna.

Guds hus 60 x 20 x 30 och Salomos 100 x 50 x 30. Herrens hus måste ju ha sett ganska obetydligt ut i jämförelse med Salomos. Det som är stort i människors ögon det är en styggelse för Gud. Vishet handlar ytterst om att ha sett och förstått värdet i det lilla och det svaga.

Att det är det som alltid är närmast Guds Rike. Visdom är att förstå att det är detta lilla som kommer att räknas när Gud verkligen vill göra någonting. Det har alltid varit så i väckelse historien att när Gud har kommit och utgjutit sin Ande och gett gåvor. Så dras en massa folk dit inte bara för att kolla in undren men också för att kolla in redskapen vad det nu ska vara bra för. Det är sällan ett sådant redskap klarar det Salomo med sin visdom klarade inte av det.

Herren välsigne dig och bevare dig. Det skall väl inte behövas säger vi om han välsignat mig så skall han väl inte behöva bevara mig. Den dagen Herren välsignar dig så är det extra viktigt att han bevarar dig.

Därför att ju större gåva du får från Herren ju större frestelse kommer du att utsättas för. Att missbruka gåvan för din egen ära. Ju större gåva du får ju större risk är att du växer tillsammans med gåvan för att du inte kan skilja gåvan ifrån ditt liv. Att kunna behålla sin ödmjukhet och Gudsfruktan är lätt när man inget har. Men när Herren har välsignat dig med gåvor och position så måste vi kunna behålla vår ödmjukhet och Gudsfruktan.

Salomo hade gåvan kvar men förlorade sin vishet och Gudsfruktan. Till slut stod han där och offrade till avgudar. Alltså till sådana Gudar som man offrade levande barn till. Visheten är alltså att kunna förbli liten och förbli där. Det är korsets vishet. Blindheten den kommer när vi inte längre förstår det här. När vi inte längre vill acceptera det här. När det stora och pampiga och skrytsamma gör intryck på Guds folk då är visheten borta.