Drivfjädern är kärlek av Sven Reichmann (sammandrag)

<< Tillbaka

 

 

Rom 3:23 Alla har ju syndat och är i saknad av härligheten från Gud.

Det här med härligheten det är en viktig sak och det är därför Gud griper in och rättfärdiggör oss. Bibeln talar mycket om Guds härlighet och det Hebreiska ordet för härlighet eller ära betyder egentligen tyngd.

Luk 2:8 I samma nejd var då några herdar ute på marken och höll vakt om natten över sin hjord. 9 Då stod en Herrens ängel framför dem, och Herrens härlighet kringstrålade dem; och de blev mycket förskräckta. 10 Men ängeln sade till dem: Var inte förskräckta. Se, jag bådar eder en stor glädje, som skall vederfaras allt folket.

De blev mycket förskräckta när denna härlighet strålade och det kanske vi också skulle bli. Det blir människor i bibeln när de möter denna utstrålning från Gud själv. Nästan alltid så säger änglar orden: Var ej förskräckta. Guds härlighet handlar i första hand om rättfärdighet och auktoritet. Vi kan se härligheten på förklaringsberget.

Luk 9:28 Vid pass åtta dagar efter det att han hade talat detta tog han Petrus och Johannes och Jakob med sig och gick upp på berget för att bedja. 29 Och under det att han bad, blev hans ansikte förvandlat, och hans kläder blev skinande vita. 30 Och de, två män stod där och samtalade med honom, och dessa voro Moses och Elias. 31 De visade sig i härlighet och talade om hans bortgång, vilken han skulle fullborda i Jerusalem. 32 Men Petrus och de som var med honom var förtyngda av sömn; då de sedan vaknade, såg de hans härlighet och de båda männen, som stod hos honom. 33 När så dessa skulle skiljas ifrån honom, sade Petrus till Jesus Mästare, har är oss gott att vara; låt oss göra tre hyddor, en åt dig och en åt Moses och en åt Elias. Han visste nämligen inte vad han sade. 34 Medan han så talade, kom en sky och överskyggde dem; och de blev förskräckta, när de trädde in i skyn. 35 Och ur skyn kom en röst som sade: Denne är min Son, den utvalde hör honom. 36 Och i detsamma som rösten kom, fann de Jesus vara där allena. - Och de förteg detta och omtalade icke för någon på den tiden något av vad de hade sett.

Människan saknar alltså något viktigt och vi måste känna av att vi saknar detta. Om vi tar bort den härligheten från en människa så skall hon märka det.

Fil 2:5 Var så till sinnes som Kristus Jesus var, 6 han som var till i Guds-skepnad, men inte räknade jämlikheten med Gud såsom ett byte, 7 utan utblottade sig själv, i det han antog tjänare-skepnad, när han kom i människogestalt. Så befanns han i utvärtes måtto vara såsom en människa 8 och ödmjukade sig och blev lydig intill döden, ja, intill döden på korset.

Hur känns det att sakna härligheten från Gud?

1 Mos 2:25 Och mannen och hans hustru var båda nakna och blygdes inte för varandra. 7 Då öppnades bådas ögon, och de blev varse att de var nakna och de fäste ihop fikonlöv och band omkring sig.

Först så var de nakna men det gjorde ingenting sedan var de nakna igen och då var det tydligen fruktansvärt illa. Först skämdes man inte alls sen höll man på att skämmas ögonen ur sig. Det här visar oss att den naturliga människans tillstånd är ett tillstånd av skam vanära och förkastelse och fördömelse.

Vi brukar säga att mindervärdeskomplex kommer av konstig uppfostran. Men bibeln ger oss klara besked. Det finns med oss sedan syndafallet. Människan hade före syndafallet en härlighet men man förlorade den vid syndafallet. Och man upplevde detta tillstånd som en skam och vanära.

2 Mos 3:10 Gå nu! Jag skall sända dig till farao, och du skall föra mitt folk, Israels barn, ut ur Egypten." 11 Men Mose sade till Gud: Vem är jag, att jag skulle gå till farao och att jag skulle föra Israels barn ut ur Egypten? 12 Han svarade: Jag är med dig. Och detta skall för dig vara tecknet på att det är jag som har sänt dig: När du har fört folket ut ur Egypten, skall ni hålla gudstjänst på detta berg. 13 Då sade Mose till Gud: När jag kommer till Israels barn och säger till dem: Era fäders Gud har sänt mig till er, och de frågar mig: Vad är hans namn? vad skall jag då svara dem? 14 Gud sade till Mose: Jag är den Jag Är. Och han sade vidare: Så skall du säga till Israels barn: har sänt mig till er.

Guds namn är inte bara en bokstavskombination utan hans namn handlar om hans egenskaper. (Hans härlighet) När nu Gud skall säga sin viktigaste egenskap och relatera den med hans härlighet o tyngd. Så säger Gud att Jag är den Jag är. Det innebär för det första att Gud alltid är den samme oavsett vad vi än hittar på om Gud. Det är ju intressant för det är ju inte vi. Vi påverkas av omständigheter. Vi är inte dem vi är för vi är hela tiden påverkbara av olika strömningar. Vi är tex påverkade av hur vi är bemötta men det är inte Gud. När människan nu förlorade härligheten från Gud så förlorade hon den här fasta identiteten som Gud har.

Och det var något väldigt värdefullt som människan tappade bort. Istället blev människan väldigt oklar över vem hon verkligen är. Hela tiden så har en människa ett inbyggt behov av att liksom kolla av med sin omgivning om de tycker om en eller om man är störst bäst och vackrast. Vi har ju utvecklat väldigt fina tekniker för att göra de här testerna. Vi har så svårt att tänka oss att bli förkastade av vår omgivning. Man är med i en grupp eller en gemenskap och så säger de andra att man inte längre får vara med där. Då är det så att man inte bara tar sin rock på sig och går utan förkastelse känslorna kommer ju: Va de vill inte ha med mig! Man upplever direkt att det här har med mitt egenvärde att göra. Gud däremot som är den han är han behåller konstant sitt värde. Värdet förändras inte vid hög eller lågkonjuktur.

Men människans värde är hela tiden i förändring. FN och regeringar talar om en norm som de kallar för mänskliga rättigheter men bibeln vet inte av något sådant utan bibeln talar bara om nåd. Människan åker hela tiden hiss emellan översta våningens högmod sen åker man ner i källaren där står det på dörren försagdhet missmod depression.Mellan de här nivåerna tenderar människor att pendla. Orsaken är att människan inte har något fast värde. Inte såsom Gud har och inte heller som människan hade innan syndafallet.

Rom 3:23 Alla har ju syndat och är i saknad av härligheten från Gud.

Ängeln som kommer med härligheten till herdarna spottar man inte på och förkastar utan han företräder honom som är den han är. Det här det har fört med sig en del konsekvenser i våra liv.

Gal 5:6 Ty i Kristus Jesus beror det inte på om vi är omskurna eller oomskurna, utan om vi har en tro som är verksam i kärlek. (Ande – Agape)

Här tar Paulus upp en viktig sak och det är vad är det som ligger bakom det vi gör i våra liv? Han talar om en tro som är verksam genom kärlek. Människor som är uppfyllda av EN TRO och är fyllda av kärlek (Ande – Agape) i det som de gör.

1 Kor 13:1 Om jag talade både människors och änglars språk men inte hade kärlek, vore jag endast en ljudande malm eller en skrällande cymbal. 2 Och om jag ägde profetisk gåva och kände alla hemligheter och hade all kunskap, och om jag hade all tro så att jag kunde flytta berg men inte hade kärlek, så vore jag ingenting. 3 Och om jag delade ut allt vad jag ägde och om jag offrade min kropp till att brännas, men inte hade kärlek, så skulle jag ingenting vinna.

Allt är totalt värdelöst alltså om det inte är kärleken (Agape) som driver mig att agera på olika sätt. Den människa som nu måste ha erkännande för allt hon gör hon drivs inte av kärlek (Ande) utan av någonting annat. (Kött)

Ohlins: Det står att fariseerna sökte ära (härlighet) av varandra och inte den ära (härlighet) som kommer från Gud. (Joh 12:43) Detta kommer nu så väl fram i syndafallsberättelsen när det står att de förstod att de blivit nakna och fäste fikonlöv omkring sig.

Människan upptäcker att man saknar sin viktigaste egenskap nämligen härligheten (Namnet) från Gud. Man började direkt alltså leta efter något att skyla sig med och det sysslar människor med än idag med oförminskad styrka. Har man blivit av med härligheten (Namnet) från Gud så måste man skaffa sig en annan härlighet så att man kan skyla sig med. Det finns gott om sådana härligheter i världen och en är att du kan göra karriär och skaffa sig en titel. Man kan kanske bli adlad eller få någon orden eller annan berömmelse. Hemliga sällskap ger olika härligheter också. Det är längtan efter ett värde som hela tiden driver människan framåt längtan efter ett erkännande och det är fikonlöv att skyla sin nakenhets skam med.

Fikonlövsjakten kan vara att du börjar samla på något eller så önskar du framgång som är ett vanligt och underbart fikonlöv. Och så är pressen igång för att lyckas med projektet i församlingen eller på nått annat håll därför att det ger dig ett speciellt värde (härlighet o ära). Världen är smockfull av fikonlöv och jag skulle önska att vi kristna var lösta från den här jakten på fikonlöven men det är vi inte alls. Och det är lite allvarligt för det är egentligen syndafallets djupaste skada i en människa.

När Adam o Eva åt av den förbjudna frukten. Vi kan uttrycka det så här. De var missnöjda med att bara återspegla Guds härlighet utan de år av frukten för att få en egen härlighet och ära. De ville ta över och styra firman själva. Att äta av trädet är att inspireras av att göra något själva till framgång. Man nöjde sig inte med att bara vara Guds avbild utan man ville vara någonting i sig själva. Och när man började agera för att bli något i sig själva så tog Gud bort sin härlighet. Människan blev både naken och fast i det tvånget att försöka söka sig en egen härlighet (Ära). Det senare är drivfjädern och motivationen till nästan allt som människor gör.

Och det är att jaga fikonlöv. Det säger sig själv att på det här sättet kan det inte fortsätta om vi vill att Gud skall kunna lägga in sin tro i våra liv. Om Gud skall få chansen att kunna lägga in tro o nåd i våra liv så måste vi sluta upp att leva på det här sättet. Och att vi gör det från grunden. Där för är NT full av vittnesbörd om hur mycket enklare det var för Jesus att frälsa prostituerade som hade misslyckats på alla plan än det var att frälsa fariseer som hade lyckats. Detta ligger i Guds frälsningsplan att vi måste göra bort oss så att vi slutar att jaga fikonlöv. Annars så är det svårt till och med för Gud att nå oss för vi måste själva komma underfull med det här och välja.

1Kor 1:26 Bröder, se på er egen kallelse. Inte många av er var visa om man ser till det yttre, inte många var mäktiga, inte många av förnäm släkt. 27 Nej, det som för världen var dåraktigt har Gud utvalt för att låta de visa stå där med skam, och det som för världen var svagt har Gud utvalt för att låta det starka stå där med skam, 28 och det som för världen var oansenligt och föraktat, ja, det som inte var till, har Gud utvalt för att göra till intet det som var till, 29 för att ingen människa skall berömma sig inför Gud. 30 Honom har ni att tacka för att ni är i Kristus Jesus, som Gud för oss har gjort till vishet, rättfärdighet, helgelse och återlösning, 31 för att det skall ske som står skrivet: Den som berömmer sig skall berömma sig av Herren.

Här står det att Gud har utvalt de som ingenting är de som har misslyckats totalt i sitt fikonlövsjagande dessa står Guds hjärta särskilt nära. Dessa är särskilt användbara för Gud. Men alla dessa som dignar under självfördömelse i församlingarna och som talar vitt o brett om hur illa det är ställt dessa måste ju menas? När du går omkring och talar om hur dålig du är så står det egentligen mellan raderna att du önskar att vara bra.

Jag skulle vilja ha ett fikonlöv men jag har inget. Det Paulus talar om är att man kan komma till det stadiet att man ger upp man struntar i att jaga fikonlöv. Det är ju vår blindhet som gör att vi kan satsa på dessa fikonlöv årtionde efter årtionde livet igenom. När man ställs inför döden då ser man det man inte såg förut nämligen det att allt var fåfänglighet och ett jagande efter vind. Paulus säger att det intressanta i en kristens liv det börjar först då man har slutat att jaga fikonlöv. Det spelar ingen som helst roll hur du ger upp den jakten.

Här gäller det att var ärlig och se vad som driver mig egentligen att göra det jag gör. Det är när du kommer till den nollställningen som Gud får chansen att kunna göra något.Det är jätteviktigt att vi får upp ögonen för att detta bottnar sig i människans önskan att ha en egen härlighet som är frikopplad från Guds härlighet.En oberoende självständighet att vara någonting i sig själv. Det stod att han inte ville att något kött skulle berömma sig inför Gud. Det finns inget utrymme för vårt beröm för äran och makten den tillhör Gud och lammet själva och det tillhör inte oss. Jesus sa till fariseerna.

Joh 5:42 Jag känner er och vet att ni inte har Guds kärlek i er. 43 Jag har kommit i min Faders namn (I Hans härlighet) och ni tar inte emot mig. Men kommer det någon annan i sitt eget namn (Härlighet) honom tar ni emot. 44 Hur skall ni kunna tro, ni som tar emot ära (Härlighet) av varandra och inte söker den ära (Härlighet) som kommer från den ende Guden?

Fariseerna är fromma fikonlövsjägare och lägg märke till att Jesus säger till dem att det är omöjligt för dem att komma till TRON (Nåden). Att ta emot TRO (NÅD) är omöjligt för den som är på jakt efter fikonlöv och en egen härlighet (Namn). Istället för att leva för att förhärliga Gud. Det här går aldrig att förena du kan inte leva för dig själv och jaga fikonlöv och tänka ja och så förhärligar jag Gud också. Vi måste med Andens hjälp kunna avslöja sånt här och kunna leda folk in på kärlekens väg. Kärlek är Ande och det är det jag gör för Jesu skull av rena motiv. Fikonlövsjakten det är Kött.

1Ti 6:3 Om någon förkunnar främmande läror och icke håller sig till sunda ord - vår Herres, Jesu Kristi, ord - och till den lära som hör gudsfruktan till, 4 då är han förblindad av högmod, och detta fastän han intet förstår, utan är såsom från vettet i sitt begär efter disputerande och ordstrider, vilka vålla avund, kiv, smädelser, ondskefulla misstankar 5 och ständiga tvister mellan människor som äro fördärvade i sitt sinne och hava tappat bort sanningen, människor som mena att gudsfruktan är ett medel till vinning. 6 Ja, gudsfruktan i förening med förnöjsamhet är verkligen en stor vinning.

Om du för med dig fikon jagandet och jakten på vinning in i det kristna livet så kommer det att orsaka en stor skada och att du tillsist kapitulerar. Här är en smula uppriktighet en stor hjälp på vägen att du ber Gud att sanningens Ande ska avslöja vad det är som driver dig framåt. Hur mycket satsar du på fikonlöv i ditt liv? Det här går lätt att se för ju mer du satsar på fikonlöv ju mer sårbar blir du. Fikonlövet är ju också en symbol för vår stolthet.

Gud vill föra oss till att bli en sån människa som vi läste om i 1 Kor 1. Misslyckande i världens ögon för då är vi inte sårbara längre. I försöker alltid att skydda vår sårbarhet från andra människors intrång igenom att bygga upp en mur av fikonlöv omkring oss. Den vägen kommer inte att fungera i längden därför att Gud själv har stängt den möjligheten att gå framåt. Ju fler fikonlöv du hänger på dig ju mer sårbar blir du. Att vara osårbar för världens ondska det handlar om att komma till det tillståndet då man inte jagar efter fikonlöven. Därför att då kan Gud bekänna sig till dig på ett nytt sätt och föra in nåd i ditt liv.

Då först blir och kan Gud bli din starkhet och lovsång och din rättfärdighet och hela din identitet. Det spelar då ingen roll vad människor tycker o tänker om dig för då vet du vad Gud har sagt om dig. Men för att du skall komma fram till den punkten så måste du ha kapitulerat och det kallas förkrosselse. Det är det tillståndet då du har gett till Gud allt vad fikonlöv heter. Du skall ta och läsa berättelsen om Kain och Abel. När du läser detta så skall du se att Kain jämförde sig med Abel. Denna jämförelse föll till Kains nackdel så att han dödade Abel.

Hur skall jag veta att mitt fikonlöv täcker min nakenhets skam? Jo det finns bara ett sätt att göra det på och det är att jämföra sig med andra. Om jag verkligen skall få en härlighet genom det jag gör eller det jag kan så måste detta smälla högre än andra. Om man har lite pengar och bor i ett rikt område så lider man smälek. Du kan alltså se fikonlövet i ditt liv genom att se hur mycket du jämför dig med andra. Ju mer du jämför dig med andra ju större är risken att du pendlar emellan högmod och depression o missmod. Fikonlövsjägaren vill alltid vara en liten bit högre än de andra för det är där han har sin trygghet. Det är alltid stoltheten man måste ta först i ett äktenskap för att man skall kunna ta det på rätt köl igen. Ofta är det en anklagelsestolthet man har emot varandra.

Stolthet är alltid det som hindrar relationer med varandra. Och det är också den som djupast hindrar vår relation med Gud. På samma sätt som vår fiendeskap mot Gud kan bestå i uppror eller i rädsla för Gud så kan stolthet antingen bestå i övermod eller i missmod. I båda fallen är det stolthet i båda fallen är det fiendeskap mot Gud. Problemet löses inte genom att pendla mellan de här lägena utan problemet löses bara genom borttagning. När fiendeskapen mot Gud försvinner så skapas där istället ett förtroende för Gud. När fikonlövsjakten tar slut skapas möjligheten för Gud att föra i Nåd och kärlek som en drivkraft i våra liv. Det går inte att föra in riket med tvång så länge fikonlövsjakten pågår.

Vi vill gärna ha påskdag i våra liv men långfredag vill vi slippa. Men det blir så dålig påskdag om vi slarvar med långfredagen. Gud vill föra in långfredag i våra liv och lösa oss från jämförelsesjuka och fikonlövssjuka. Att längta efter att omge oss med en egen härlighet. (Göra oss ett namn) Jesus red in med sin härlighet i Jerusalem och folk skrek Hosianna och bara vecka senare Korsfäst Korsfäst. Jesus var lika majestätisk när han red på åsnan som när han stod inför Pontius Pilatus. Det som hände påverkade inte hans syn på sig själv och det är själva poängen i det hela.

Om Herren får lösa oss från fikonlövstankarna i våra liv så kan han göra oss stabila i honom. När han tar bort fikonlövstankarna så tar han samtidigt bort människofruktan. Han tar bort dessa ambitioner i våra liv som inte leder någon vart utan själ både tid o kraft. Han kommer att göra så att inte människors omdömen om dig kommer att skada dig det minsta. Då kan du gå rakt igenom situationer som andra skulle se som en otrolig förnedring och ändå inte drabbas av det.

Det står om Jesus

Jes 53:3 Han var föraktad och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande, lik en som man skyler ansiktet för, så föraktad att vi räknade honom för intet.

Om han löser oss så kan vi ju följa honom på samma väg. Nu är vi så bundna att vi inte ens vittnar för vi tänker då kommer de att le åt mig. Ja men det gör väl inget? Jo jag tål inte att folk flinar åt mig. Ja då kanske du behöver bli lite löst här från fikonlöv och ambitioner att bli något.

Gal 2:19 Ty jag för min del har genom lagen dött bort ifrån lagen, för att jag skall leva för Gud. Jag är korsfäst med Kristus, 20 och nu lever icke mer jag, utan Kristus lever i mig; och det liv som jag nu lever i köttet, det lever jag i tron på Guds Son, som har älskat mig och utgivit sig själv för mig. 21 Jag förkastar icke Guds nåd. Om rättfärdighet kunde vinnas genom lagen, då hade ju Kristus icke behövt lida döden. Vad var det som hade dött?

Jo hans Stolthet och hans Prestige!

Mat 11:28 Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila. 29 Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild (Grek: Prestigelös) och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. 30 Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.

Alltså lev med mig umgås med mig på min väg och bli Prestigelös så skall ni finna ro för era själar oh vad djupt. Det är alltså ett djupt helande av syndafallets djupaste skada. Det är så viktigt att detta får ske innan Gud sätter resurser i händerna på oss. Om du fuskar med detta och Gud börjar sända nådegåvor över oss och helandets gåvor o kraftgärningarnas gåvor kommer i funktion o stora under o tecken sker.

Tänk om fikonlövstänkandet är kvar när detta startar? Då är det stor risk att vi faller så vi inte kommer upp igen. Därför att du kommer att komma i stora frestelser att använda de här gåvorna inte för Guds ära utan för din egen ära. Syndafallets skada var att människan blev blind för att se den egentliga skillnaden mellan sanning och lögn. Så blir människan fientlig mot Gud och det innebär att i människan finns en tendens att göra uppror mot honom. Sedan har vi fikonlövsjagandet som är den köttsliga naturens längtan efter en egen härlighet (Att göra sig ett namn). Om vi ger detta frivilligt så tar Gud detta och löser oss. Då får vi tillbaka den andliga urskiljningsförmågan igen.