Binda och Lösa och de 2 vittnena

<< Tillbaka

Matt 16:19: ”Jag skall giva dig himmelrikets nycklar: allt vad du binder på jorden, det skall vara bundet i himmelen; och allt vad du löser på jorden, det skall vara löst i himmelen.”

Verserna 15 till 19 återger ett personligt samtal mellan Petrus och Jesus. Det var inte till varje pris menat att vara på det sättet. Jesus hade frågat alla Sina apostlar: ”Vem sägen då I mig vara?” Petrus var snabbare att svara än de andra och därför riktade Jesus sina kommentarer direkt till honom.

Men egentligen gällde det Han sa dem alla likaväl som Petrus eftersom Han hade ställt sin fråga till hela sällskapet. Hans kommentarer gällde dem alla och inte bara dem utan även deras efterföljare rakt igenom mänsklighetens alla släktled ända till oss som lever idag och även de som lever efter oss om tiden fortsätter och andra generationer följer oss. Detta blir helt tydligt genom andra skriftställen som vi ska ta upp när vi fortsätter. Därför kan vi tryggt med säkerhet slå fast att denna text inte lär vad en del försöker få den till; att Petrus skulle räknas som Kyrkans huvud och att han skulle ha en personlig och exklusiv rätt till rikets nycklar.

Det som Jesus säger gäller dem alla, trots att Han vänder sig till Petrus, men bara på grund av att Petrus var den första att svara på Jesus fråga.

Vi behöver först sträva efter att fastställa vad rikets nycklar är. En nyckel är något som öppnar eller låser upp och ger ingång eller tillgång till en byggnad, hus eller situation. I Sakarjas fjärde kapitel redogörs för en syn som profeten Sakarja hade. De viktigaste föremålen i synen var en gyllene ljusstake och två olivträd, en på var sida om ljusstaken. Först ska vi begrunda vad ljusstaken är och vad den representerade. I Uppenbarelsebokens första kapitel läser vi om en syn som Johannes hade om Jesus Kristus som Guds överstepräst i Kyrkan eller Guds rike (verserna 10 till 20).

I vers 12 såg han sju gyllene ljusstakar. Och i vers 13 såg han en som liknade Människosonen (Jesus). I vers 20 förklarade Jesus att de sju gyllene ljusstakarna var de sju kyrkorna (nämnda i vers 11). Då förstår vi att en ljusstake användes för att representera en kyrka. I Uppenbarelsebokens första kapitel användes sju ljusstakar för att representera de sju kyrkorna i Asien till vilka Uppenbarelseboken sändes.

Vi kan då sluta oss till att ljusstaken i Sakarja 4:2 representerade hela Guds universella Kyrka eller Guds rike. I Sakarja 4:6 förklaras att de två olivträden är Guds Ord som säger: ”Icke genom någon människas styrka eller kraft skall det ske, utan genom min Ande, säger HERREN Sebaot.” Av detta blir det tydligt att de två olivträden står för Guds ord och Guds Ande.

Dessa två olivträd identifieras vidare i Sak 4:14 där det sägs: ”…Dessa äro de två oljesmorda som stå såsom tjänare inför hela jordens Herre.” I

Upp 11:3-4 står det: ”Och jag skall låta mina två vittnen under ett tusen två hundra sextio dagar profetera, höljda i säcktyg.

Dessa vittnen är de två olivträd och de två ljusstakar som stå inför jordens Herre.” Betoningen här är på de två vittnena. Låt oss nu se vilka de två viktigaste vittnena till Gud är på jorden.

Rom 8:16 säger: ”Anden själv vittnar med vår ande att vi äro Guds barn…

Hebr 10:15 säger: ”Härom vittnar jämväl den helige Ande för oss…”

Dessa två texter slår fast det faktumet att den Helige Ande är en av Guds viktigaste vittnen på jorden.

I Joh 5:39 säger Jesus: ” I rannsaken skrifterna,…; och det är dessa som vittna om mig.”

Även i

Luk 24:27 står det: ”Och han begynte att genomgå Moses och alla profeterna och uttydde för dem vad som i alla skrifterna var sagt om honom.”

Det finns andra skriftställen som bekräftar att Anden och Ordet är Guds två vittnen. Men i Upp 11:3-4 refererar det till de två vittnena som är de två olivträden, vilka står framför Gud på jorden, vilket hänvisar oss direkt tillbaka till Sak 4:3 och vers 14 som säger: ”… Dessa är de två oljesmorda som stå såsom tjänare inför hela jordens Herre.” Och vers 6 förklarar att de är Guds ord genom Guds Ande.

Men vers 12 framställer de två olivträden (Ordet och Anden) som tömmer den gyllene oljan från sig själv genom två gyllene rännor ner i ljusstaken. Följaktligen förstår vi att Guds ord och Ande är Guds två företrädare som ingjuter sin väldoft, nåd, makt och styrka i församlingen för att göra den till världens ljus, en stad uppe på berget som inte kan döljas en alltigenom besegrande, triumferande, segrande, ärorik verklighet i världen.

Det är dessa två företrädare som öppnar dörren och förser med medel för att få tillträde till Guds rike (frälsning). Dessa ger oss även de nödvändiga ingredienserna för att hålla ut och bevara själen i Guds rike efter att den har blivit ledd in i frälsningen. Det är då tydligt att dessa två företrädare (Guds Ord och Guds Ande) är nycklarna till Guds rike. Detta är vad Jesus lovade Petrus och alla de andra apostlarna när Han befallde dem att gå ut i världen och predika evangelium för allt skapat (Mark 16:15).

Men han sände inte ut dem utrustade bara till hälften. Han gav dem ORDET och befallde dem att predika det just så som Han hade gett det till dem. (Mark 16:15, Matt 28:19-20, 2 Tim 4:2.) Men Han sa också till dem att dröja kvar i staden Jerusalem till dess de hade beklätts med kraft från höjden. (Luk 24:49.) I Apg 1:4 sa Jesus återigen till dessa män att vänta i Jerusalem på Faderns löfte och i vers 5 förklarar Han att det är den Helige Ande. Endast Ordet var inte tillräckligt. De måste vara fyllda av den Helige Ande för att ge Ordet smörjelse, makt och överbevisning. I Sakarjas syn (Sak 4:6) förklarades att de två olivträden var ORDET genom ANDEN.

Dessa två företrädare regerar, kontrollerar och styr alla verksamheter och aktiviteter som Guds Kyrka utför. Jag känner inte till något ställe i Bibeln där Gud någonsin gav någonting mer än Guds Ord och Ande till någon tjänare för att utföra Hans verk, och Han har sannerligen inte heller gett mindre till någon tjänare som Gud kallat. Men Han gav till Petrus, till alla apostlar, till deras efterföljare, till varje tjänare kallad av Gud genom hela mänsklighetens alla släktled, och till varje tjänare kallad av Gud som lever här i världen idag, dessa två nycklar till Guds rike (Guds Ord och Guds Ande) och sände ut dem för att göra sitt jobb. I 1 Petr 1:12 refererade Petrus till ”…de män som i helig ande, nedsänd från himmelen, har för er predikat evangelium…”. På det här sättet har Guds verk alltid utförts Guds Ord genom Hans Ande; och genom dessa har Himmelriket alltid öppnats för människor som vill lyda det och stängts för dem som inte vill lyda.

Översatt från engelskan av Maj-Lis Wirth