Påskalammet förenar

<< Tillbaka

 

Israels befrielse ut från Egyptens gränser och band såväl som deras beskydd av deras förstfödda hade påskalammet som garant. När Israel firade sin påsk så skulle det vara någonting som gällde i all evighet.

2 Mos 12:1 HERREN sade till Mose och Aron i Egyptens land: 2 Denna månad skall vara den främsta hos er. Den skall hos er vara den första av årets månader.3 Säg till hela Israels menighet: På tionde dagen i denna månad skall varje familjefar ta sig ett lamm, så att varje hushåll får ett lamm.4 Men om hushållet är för litet för ett lamm, skall familjefadern och hans närmaste granne ta ett lamm tillsammans efter antalet personer. För varje lamm skall ni beräkna ett visst antal, efter vad var och en äter.5 Ett felfritt, årsgammalt lamm av hankön skall ni välja ut och ta det antingen från fåren eller getterna.6 Ni skall förvara det till den fjortonde dagen i denna månad. Då skall hela Israels församlade menighet slakta det i skymningen.7 Och man skall ta av blodet och stryka det på båda dörrposterna och på övre dörrträt i husen där man äter det.8 Köttet skall ätas samma natt. Det skall vara stekt över eld och ätas tillsammans med osyrat bröd och bittra örter.9 Ni skall inte äta något av det rått eller kokt i vatten, utan det skall vara stekt över eld med huvud, fötter och innanmäte.10 Ni skall inte lämna kvar något av köttet till morgonen. Om något av det skulle bli över till morgonen, skall ni bränna upp det i eld.11 På detta sätt skall det ätas: Ni skall ha kläderna uppfästa med bältet kring höfterna och ha skor på fötterna och stav i handen. Och ni skall äta det snabbt. Detta är HERRENS påsk.12 Den natten skall jag gå fram genom Egyptens land och slå allt förstfött i Egypten, både människor och boskap. Och över Egyptens alla gudar skall jag hålla dom. Jag är HERREN.13 Blodet skall för er vara ett tecken på de hus där ni är, ty när jag ser blodet skall jag gå förbi er. Ingen straffdom skall drabba er med fördärv, när jag slår Egyptens land.14 Denna dag skall ni ha till minnesdag och fira den som en HERRENS högtid. Som en evig stadga skall ni fira den från släkte till släkte.

Det här är en förebild på Guds lamm Jesus Kristus som dog för hela mänskligheten. CH. Mackintosh har i sina noteringar om exodus 2 stycken viktiga punkter angående påskalammet.

Det är grunden för frid Blodet på dörrposterna garanterade Israels frid, och var och är centrum för enighet.13 Blodet skall för er vara ett tecken på de hus där ni är, ty när jag ser blodet skall jag gå förbi er. Ingenting annat krävdes för att få uppleva frid mitt i Egyptens kaos där fördärvaren skulle komma än att applicera lammets blod. Döden måste ju enligt skriften göra sitt verk i hela Egypten (världen)

Heb 9:27 Och liksom det är bestämt om människan att hon en gång skall dö och sedan dömas, 28 så blev Kristus offrad en gång för att bära mångas synder, och han skall en andra gång träda fram, inte för att bära synd utan för att frälsa dem som väntar på honom.

Idag kan alla som genom tron applicerar blodet på sin hjärtas dörr finna frid och beskydd från fördärvaren (Satan) i världen.

Rom 5:1 Då vi alltså har förklarats rättfärdiga (frikända) av tro, har vi frid med Gud (domaren) genom vår Herre Jesus Kristus.2 Genom honom har vi också tillträde till den nåd som vi nu står i, och vi jublar i hoppet om Guds härlighet.

Vi är där även beskyddade från den andra döden.

Joh 5:24 Amen, amen säger jag er: Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under domen (vredesdomen) utan har övergått från döden till livet.

Det är samma vredesdom som här.

1Th 1:10 och vänta på hans Son från himlen, honom som Gud har uppväckt från de döda, Jesus, som har frälst oss från den kommande vredesdomen.

Vredesdomen är definitift inte vedermödan som många tror utan dom = avskilning – och de som avskiljs till evig förbannelse är de som inte lyder Gud. Du kan se denna avskiljning (vredesdom) tex här.

Mat 7:22 Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? 23 Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!

Och här

Mat 25:31 När Människosonen kommer i sin härlighet och alla änglar med honom, då skall han sätta sig på sin härlighets tron.32 Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja dem från varandra, som en herde skiljer (DOM) fåren från getterna.33 Och fåren skall han ställa på sin högra sida och getterna på den vänstra.34 Då skall konungen säga till dem som står på hans högra sida: Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse.

Mat 25:41 Sedan skall han säga till dem som står på den vänstra sidan: Gå bort ifrån mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar.

Mat 25:46 Och dessa skall gå bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv."

Lammet är centrum för Israels enhet Vi skall nu titta på en annan sida av påsken – De blev frälsta från fördärvaren genom blodet som genom tron ströks på dörrposten i Egypten. Men när det var klart så samlades man runt ett bord för att dricka och äta det grillade lammet, det var det lammet Som garanterade friden och glädjen och gemenskapen som Israel hade. Alltså blodets utgjutande var en del av påsken. (Friköpandet – rättfärdiggörelsen) Ätandet av själva påskalammet var en del av påsken. (Tron och helgelse)

Precis likadan är det för de troende idag också korset som symboliserar Kristi död och blod måste appliceras i vårt hjärta genom tron för att vi skall kunna få tillgång till Guds välsignelser i Jesus Kristus (Att äta lamm)

Den helige Ande samlar bara till sann enhet på ovanstående grund. Först korset och blodet. Sedan ätandet av påskalammet (Guds välsignelser i Kristus Jesus) Anden samlar oss inte till något system eller människors visioner för det är världens sätt att förena.

Anden samlar oss till Jesus Kristus genom att uppenbara honom för oss genom Gudsordet. (Maten) Systemen och människors visioner samlar oss med hjälp av auktoritära människor (getterna) Man talar mer idag om mänskliga system och nätverk än om korset och blodet och om Jesus. Mer och mer talas om ledarskap och hur viktigt det är. Men man måste ju ställa sig frågan: Är ledarskapet ett med Anden och samlar med Jesus (blodet först sedan lammet – maten) Eller är det ett auktoritärt ledarskap som samlar genom sina strukturer och sin vision.

Vi tror inte det är så farligt att göra saker med världens sätt i Jesu namn men Gud (domaren) har en helt annan syn på detta. (mt 7:22) Minst 2 ggr har Herren visat oss genom drömmar att det finns ledare som bygger församling i sitt eget namn (kraft) och kommer att leda andra till att följa dessa människors verk och världen. Och de kommer att dömas (mt 7:22) Det finns en liknelse av Jesus som jag tycker speglar denna tidens församlingsbyggare och auktoritära människor.

Många mail som vi får idag handlar om att många ledare inte längre predikar Guds ord utan människoord. Kan man inte samla människor på andens sätt genom att ge dem mat så måste man själv stiga fram i sin själsliga förmåga och leda i själslig kraft och förmåga istället och det kusliga är att man har gjort det till en lära. Titta nu vad Jesus säger skall ske i kristenheten straxt innan han kommer tillbaka och jämför sedan med alla ledarkonferenser idag som dyker upp som svampar ur jorden med starka själiska ibland rena New Age människor som dragplåster.

Mat 24:42 Var därför vaksamma. Ty ni vet inte vilken dag er Herre kommer. 43 Men det förstår ni att om husets ägare visste när på natten tjuven kom, då skulle han hålla sig vaken och inte tillåta att någon bröt sig in i hans hus.44 Var därför också ni beredda! Ty i en stund när ni inte väntar det kommer Människosonen. 45 Om det finns en trogen och förståndig tjänare, som av sin herre blivit satt över de andra tjänarna för att ge dem mat i rätt tid,46 salig är den tjänaren, om hans herre finner honom göra så, när han kommer. 47 Amen säger jag er: Han skall sätta honom över allt vad han äger.48 Men om tjänaren är ond och säger i sitt hjärta: Min herre dröjer,49 och han börjar slå de andra tjänarna och äter och dricker med dem som är druckna, (Reser sig upp i själen och blir auktoritär)50 då skall hans herre komma en dag när tjänaren inte väntar honom och i en stund han inte känner till 51 och hugga honom i stycken och låta honom få sin plats bland hycklare. (vredesdomen) Där skall man gråta och skära tänder.

Här ser vi just de 2 typerna av ledarskap som vi tydligt ser idag Den första leder i Anden och presenterar lammet i mitten och samlar med honom Det andra ledarskapet reser sig upp och börjar styra i sin egen kraft, Det otäcka är att ovanstående liknelse är en oerhört precis beskrivning på Latter Rain – Kingdom now – Nyapostoliska. Luk 11:23

Den som inte är med mig, han är emot mig, och den som inte församlar med mig, han förskingrar.(splittrar) Den som inte ger mat till församlingen han splittrar den Och den som orsakar splittring han kommer att dömas vilken titel han än har.

Gal 5:10 För min del har jag i Herren den tillförsikten till eder, att I inte häri ska tänka på annat sätt men den som vållar förvirring bland er, han skall bära sin dom, vem han än må vara.

Om vi vill att Herren närvaro ska komma i församlingen så finns det bara ett enda mönster och om vi bryter mönstret Så kommer han att dra sig bort från församlingen det kan du se i Jakobsbrevet när börjar att studera det. I Jakobsbrevet uppenbaras en mkt auktoritär församlingsledning som leder på världens sätt. Vi vet det för en gång fick vi i uppdrag att åka till en församling och varna ledarskapet och få dem att ödmjuka sig under Herren.

Texten som Gud gav oss i både en syn och en dröm kom från Jakobsbrevet och handlade om mänsklig auktoritär makt i församlingsbygget. Det var när Herren visade oss detta som vi förstod hur allvarligt han såg på ledarskap för han visade även hur det skulle gå för dem om de inte vände om från sin onda väg – En otroligt stark vrede från Gud upplevde vi mot de här ledarna som förtryckte fåren. Efter en sån upplevelse fruktar man att vara ledare – vi hade aldrig innan förstått hur allvarigt Gud ser på ledarskap.

Det är därför det står så här.

Jam 3:1 Mina bröder inte många av er må träda upp såsom lärare I bör veta att vi ska få en dess strängare dom.

Jak 3:1 My3450 brethren,80 be1096 not3361 many4183 masters,1320 knowing1492 that3754 we shall receive2983 the greater3187 condemnation.2917

* Den Helige Ande samlar alltså kring en person och inte kring ett system

* Det verkar som om just detta kommer att vara skiljelinjen i kristenheten Anden kommer inte att uppenbara sig på någon annan grund än det fullkomligt fullbordade verket på golgata. Det är där vi har vår frid (spridda delar som kommer samman till en enhet)

Isa 53:5 Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade.

Det handlar egentligen inte om församlingens angelägenheter när vi församlas med varandra då har vi fått helt fel focus. Det handlar om honom och uppenbara honom för människor det är då han börjar att dra samman en äkta enhet på en äkta grund. Paulus visar att det är fullkomligt möjligt att samla ihop en grupp folk på människors visdom och grund och inte korsets. Men han visste att om de inte stod på Andens grund så skulle inte någon sann enhet uppnås. Här talar han om ett påskalamm som redan är slaktat

1Co 5:7 Rensa bort den gamla surdegen, så att I blir en ny deg. I är ju osyrade ty vi har också ett påskalamm, som är slaktat, nämligen Kristus. Det var på den grunden han ville bygga och ingen annan grund. 1Co 2:1 När jag kom till er, mina bröder, var det också inte med höga ord eller hög visdom som jag kom och frambar för er Guds vittnesbörd. 2 Ty jag hade beslutit mig för, att medan jag var bland er inte veta om något annat än Jesus Kristus, och honom såsom korsfäst. 3 Och jag uppträdde hos er i svaghet och med fruktan och mycken bävan. 4 Och mitt tal och min predikan framställdes inte med övertalande visdomsord, utan med en bevisning i ande och kraft 5 Ty er tro skulle inte vara grundad på människors visdom, utan på Guds kraft.

Israels barn levde i Gosen (att dra sig nära någon) = Helgelse De levde också i Ljuset.

Exo 10:23 Ingen såg den andre och ingen steg upp från sin plats på tre dagar. Men där Israels barn bodde var det ljust överallt.

Så när fördärvaren (vreden) kommer är det bäst att leva i ljuset bakom blodet ätandes lamm.

1Th 5:4 Men ni, bröder, lever inte i mörker så att den dagen kan överraska er som en tjuv. 1Th 5:9 Ty Gud har inte bestämt oss till att drabbas av vredesdomen utan till att vinna frälsning genom vår Herre Jesus Kristus.

Det fanns 7 vikiga delar hos påskalamme

* Lammet var utan fel

* Lammet var prövat

* Lammet var slaktat

* Lammets blod måste appliceras

* Lammets blod är frikännande från dom

* Lammets kött skulle ätas bakom blodsbestänkta dörrar

* Lammets blod för Israels barn in I befrielse och I Guds vilja.