Falska Profeter och Spasmiska ryckningar

<< Tillbaka

Tar Bibeln upp spasmiska skakningar som man kan se i vissa ”väckelsen”? Vi ska ta en närmare titt på Saul. Vi kommer in till kung Sauls palats. Han var kallad av Gud. Han blev smord till ledare och hade varje chans, precis som vi har, att verkligen lyda Gud och gå med honom.

Men det fanns uppror i Sauls hjärta. Han ville inte ödmjuka sig och underordna sig Guds ord. Han förkastade alla varningar. Saul är i palatset. Han profeterar med ett spjut i handen, David spelar harpa och tillber Herren. En lovsångsgudstjänst? Nej, knappast.

1 Sam 18:10-11 Dagen därefter kom en ond ande från Gud över Saul, så att han rasade [eng prophesied] i sitt hus; men David mspelade på harpan, såsom han dagligen plägade. Och Saul hade sitt spjut i handen. Och Saul svängde spjutet och tänkte: "Jag skall spetsa David fast vid väggen." Men David böjde sig undan för honom, två gånger.

Eftersom Saul hade vänt sig bort från Gud och förkastat hans bud, tillät Gud en ond ande att komma över Saul. Naturligtvis kan ingen ond ande utgå från Gud. Ordet som översätts ”han rasade”, ”bar sig åt som galen” (Folkbibeln) eller som det står i King James ”han profeterade”, kan också betyda att fantisera, göra sig till profet med skakningar och spasmiska rörelser – vilket ofta appliceras på falska profeter (enligt Strongs Key Word study Bible)! Som detta tex Stacey Cambell Profeterar över Todd - här Det behöver inte betyda att allt han sa var fel. Det börjar ofta med sanning men leder till avvikande från Guds ord och hans väg. Det leder fel och slutar i lögn. Män och kvinnor som är sanna profeter leder människor till Jesus och in i Guds ord.

De talar enligt Guds ord. Saul hade ett spjut i handen, färdig att döda David. Hur ofta har inte hotelser utgått från falska profeter som hotar den som inte tror på dem!? De hotar med olycka och till och med död. (Benny Hinn är ett exempel. Rodney Howard Brown, Kenneth Copeland. Ja, listan kan göras lång). De falska profeterna hycklar och hånar ofta dem som prövar utifrån Guds ord! Gud är med dem som älskar honom och håller sig till hans ord och vill mättas av det. Det gör de falska profeterna/ledarna galna.

De hotar på grund av avundsjuka och vill ”döda” de tjänare och tjänarinnor som Gud har smort därför att de avslöjar mörkret. Precis så agerade Saul, därför att Gud var med David. Saul som verkar så helig och profeterar medan David tillber Gud, är i själva verket full av avund, uppror och hat. Ett profeterande under skakningar och spasmiska rörelser…