Rättfärdiggörelsen och Gudsfruktan

<< Tillbaka

Det är intressant att ordet Gud på HEB också kan betyda: Den som sätter upp regler och själv står för full bestraffning för överträdelsen. Alltså i ordet Gud ligger också Domare. se >>

Det var därför fariseerna blev så våldsamt arga på Jesus när han sa åt den lame mannen att dina synder är dig förlåtna.

Luk 5:20 Jesus såg deras tro och sade: Min vän, du har fått förlåtelse för dina synder. 21 De skriftlärda och fariseerna tänkte: Vad är det för en hädare? Vem kan förlåta synder? Det kan ingen utom Gud.

De hade rätt! Men de förstod inte att Jesus var Gud! Och tack vare att han var och är både Gud och människa så kan han också ta straffet och vreden för våra synder och förlåta oss för våra synder i sitt eget namn.

Rom 5:1 Då vi alltså har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus.

Rättfärdiga här betyder frikända från dom! Ibland tror jag inte att vi förstår vad Jesus frälst oss ifrån. Han har ju fräst oss ifrån sig själv som rättfärdig domare. Guds rättfärdighet kräver att han dömer efter sina uppsatta regler. Gud han har bara en plan. >>

Eph 1:9 Han har låtit oss få veta sin viljas hemlighet, enligt det beslut som han hade fattat i Kristus 10 den plan som skulle genomföras när tiden var fullbordad: att i Kristus sammanfatta allt i himlen och på jorden.

Alla som inte har Jesus som Herre och har underordnat sig hans lära och auktorietet kommer att dömas. Straffet för synden är döden. Du lade väl märke till att det var en kristen som gömde undan sin talent som straffdomen gäller? Ormen är lika verksam idag som han var i edens lustgård med orden ”Ni skall visst inte dö” och ”Skulle Gud ha sagt”

Luk 19:26 Han svarade: Jag säger er: Var och en som har, åt honom skall varda givet; men den som inte har, från honom skall tas också det han har. 27 Men dessa mina ovänner, som inte vill ha mig till konung över sig, för dem hit huggen ned dem här inför mig.

Det är den rättfärdige domaren som kommer att komma tillbaks och han älskar oss så mycket så att han vill rädda oss från sin egen vrede. Det var därför Gud gav sin egen son.

Isa 43:25 Jag, jag är den som utplånar dina överträdelser för min egen skull, och dina synder kommer jag inte mer ihåg.

Så Gud själv (den rättfärdige domaren) vill rädda människor undan sig själv. Det här gav mig en helt ny syn på ordet GUDSFRUKTAN alltså fruktan för DOMAREN. Gud vill inte förgöra människan han vill frälsa människan från sin egen vrede som innebär evig dom.

1Ti 2:1 Så uppmanar jag nu framför allt därtill att man må bedja, åkalla, anropa och tacka Gud för alla människor, 2 för konungar och all överhet, så att vi kunna föra ett lugnt och stilla liv, på ett i allt fromt och värdigt sätt. 3 Sådant är gott och välbehagligt inför Gud, vår Frälsare, 4 som vill att alla människor skola bli frälsta och komma till kunskap om sanningen. 5 Ty en enda är Gud (Domaren) och en enda är medlare emellan Gud (Domaren) och människor: en människa, Kristus Jesus (själv Gud och domare) 6 han som gav sig själv till lösen för alla (från vredesdomen) varom ock vittnesbördet skulle frambäras, när tiden var inne.

Kunde inte låta bli att ta med några bibelställen om Gudsfruktan innan vi fortsätter.

1Ti 6:3 Om någon förkunnar främmande läror och inte håller sig till sunda ord vår Herres, Jesu Kristi, ord och till den lära som hör gudsfruktan till,

1Ti 6:11 Men fly sådant, du gudsmänniska, och far efter rättfärdighet, gudsfruktan, tro, kärlek, ståndaktighet, saktmod.

Tit 1:1 Paulus, Guds tjänare och Jesu Kristi apostel, sänd att verka för Guds utvaldas tro och för kunskapen om den sanning som hör gudsfruktan till,

2Pe 1:3 Allt det som leder till liv och gudsfruktan har hans gudomliga makt skänkt oss, genom kunskapen om honom (domaren) som har kallat oss med sin härlighet och underkraft.

2Pe 3:11 Eftersom nu allt detta sålunda går till sin upplösning, hurudana bör inte I då vara i helig vandel och gudsfruktan.

Lägg märke till vad det var för något som drev Paulus att vinna människor för Gud (domaren)

2Co 5:10 Ty vi måste alla, sådana vi är, träda fram inför Kristi domstol, för att var och en skall få igen sitt jordelivs gärningar, alltefter som han har handlat, vare sig han har gjort gott eller ont. 11 Då vi alltså veta vad det är att frukta Herren, söka vi att "vinna människor", men för Gud (domaren) är det uppenbart hur vi är och jag hoppas att det också är uppenbart för edra samveten.

Det är alltså inte för församlingens skull eller för någon visions skull eller för din egen som vi vinner människor för Gud utan att det är för Guds skull. Det är precis det som Paulus har i sitt hjärta när han skriver detta.

2Co 5:18 Men alltsammans kommer från Gud (domaren) som har försonat oss med sig själv genom Kristus och givit åt oss försoningens ämbete 19 Ty det var Gud (domaren) som i Kristus försonade världen med sig själv; han tillräknar inte människorna deras synder, och han har betrott oss med försoningens ord. 20 Å Kristi vägnar är vi alltså sändebud; det är Gud (domaren) som förmanar genom oss. Vi bedja å Kristi vägnar: Låt försona er med Gud. (domaren) 21 Den som inte visste av någon synd, honom har han för oss gjort till synd, på det att vi i honom må bli rättfärdighet (frikännande) från Gud.(domaren)

Ordet för försoning på Grekiska kommer av ett gammalt ord som betyder ”att växla in till ett rätt värde” Tanken Paulus vill ha fram är att innan vi kom till tro var vi värdelösa kärl redo till att förstöras men Gud kom själv i Jesus Kristus och gav oss tillbaka värdet igen för Gud vill inte förgöra oss. Nu vill han att vi skall vinna människor för honom för hans skull. För Gud är den rättfärdige domaren som måste döma världen och syndens lön är döden. Så det är inte för vår skull eller för församlingens skull som vi skall vinna människor för Gud utan det är för Jesu skull. Det här kanske blir en aha upplevelse för många men jag tror att det är viktigt att vi har en rätt drivkraft (agape) när vi evangeliserar.

Sven Reichmann har en bra beskrivning på vad Kött och Ande är för något. Kött = Det vi gör för vår egen skull. (Egen kraft är alltid för vår egen skull) Ande (agape) = Det vi gör för Jesu skull. (Nåd) Det är alltså som den rättfärdige domaren som Gud handlade med oss i Jesus Kristus. Han lät alltså sin egen vrede drabba Jesus på korset för sin egen skull först och främst sedan för vår skull. Så innan Gud kan ge någon nåd så måste han utföra domen över människan (Adam)

Rom 4:1 Vad kan vi nu säga att vår stamfader Abraham har vunnit genom gärningar? 2 Om Abraham förklarades rättfärdig (frikänd) på grund av gärningar (egen kraft) då har han något att berömma sig av - men inte inför Gud.(domaren) 3 Ty vad säger Skriften? Abraham trodde Gud (domaren) och det räknades honom (på hans konto) till rättfärdighet.(frikännande) 4 Den som har gärningar (egen kraft) att peka på får sin lön, inte av nåd (Guds kraft) utan som något han har förtjänat. 5 Men den som utan att bygga på gärningar (egen kraft) tror på honom som förklarar den ogudaktige rättfärdig (frikänd) honom räknas hans tro till rättfärdighet.(frikännande) 6 Därför prisar också David den människa salig, som Gud (domaren) tillräknar rättfärdighet (frikännande) utan gärningar (egen kraft) 7 Saliga är de, vilkas överträdelser är förlåtna och vilkas synder är överskylda. 8 Salig är den man som Herren inte tillräknar synd.

Du kan se i Mt 7 att många namnkristna kommer att säga Herre Herre Och berömma sig av sina gärningar men de har fel drivkraft de gör kristna gärningar för sin egen skull eller för pastorns visions skull. Så när pastorer och ledare far över atlanten och studerar församlingstillväxt och förvandlar sina församlingar till cellgrupper För vems skull gör man det? För sin egen skull = Kött (egen kraft) eller för Jesu skull = Ande. (agape) Lägg noga märke till vad de vita kläderna i uppenbarelseboken står för.

Upp 19:7 Låt oss glädjas och fröjda oss och ge honom äran ty tiden är inne för Lammets bröllop, och dess brud har gjort sig redo. 8 Och åt henne har blivit givet att kläda sig i fint linne, skinande och rent." Det fina linnet är de heligas rättfärdighet. (frikännande från dom) 9 Och han sade till mig: Skriv: Saliga är de som är bjudna till Lammets bröllopsmåltid. Ytterligare sade han till mig: Dessa ord är sanna Guds ord.

Det här är exakt samma sak som Jungfrurna i Mt 25 vi vet att Guds Rike är Rättfärdighet (frikännande) frid och glädje i Den helige Ande

Rom 14:17 Ty Guds rike består inte i mat och dryck, utan i rättfärdighet och frid och glädje i den helige Ande.

5 Jungfrur kommer alltså in och 5 inte i liknelsen. De 5 som kom in hade ljus i sina lampor. De 5 som inte kom in trodde att de hade ljus men deras lampor slocknar och de kom inte in i Guds Rike.

Jeremia 9: 23-24 Ger oss svaret vad detta ljus egentligen innebär och jämför gärna Upp 19:7-9 nu så skall du få se. Jer 9:23 Så säger HERREN: Den vise berömme (Att lysa) sig inte av sin vishet, den starke berömme (Att lysa) sig inte av sin styrka, den rike berömme (Att lysa) sig inte av sin rikedom. 24 Nej, den som vill berömma sig (Att lysa) han berömme (Att lysa) sig därav att han har förstånd till att känna mig: att jag är HERREN, som gör nåd, rätt och rättfärdighet på jorden. Ty till sådana har jag behag, säger HERREN.

De fem jungfrurna som ej kommer in och Herre Herre sägarna i Mt 7 är exakt samma gäng. De lyser av sin vishet och sin kraft och sin rikedom och i Guds ögon är dessa gärningar onda hur kristna de än ser ut att vara och vilka under och tecken som än sker. Sker det inte för Jesu skull är det kött och är en Ismael som kommer att dömas och kommer inte att ärva Guds Rike. Lägg noga märke till vad domen är här.

Joh 3:19 Och detta är domen (en avskiljning) att när ljuset hade kommit i världen, människorna dock älskade mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar var onda (gjorda i egen kraft) 20 Ty var och en som gör vad ont är, han hatar ljuset och kommer inte till ljuset, på det att hans gärningar inte ska bli blottade. 21 Men den som gör sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud (domaren)

Jesus säger ju att detta mörker även är ett Ljus

Luk 11:35 Se därför till, att ljuset som du har i dig inte är mörker. (syndens konsekvens)

Vi lärde oss ju i Jer 9:23-24 att vi kan lysa av 2 slags ljus. Vi kan lysa av att vi har fått vårt förstånd upplyst av Gud och känner honom och får Nåd och Rättfärdighet (frikännande) (de visa Jungfrurna) Och vi kan lysa av ett felaktigt ljus som egentligen är mörker och det är vår egen visdom och kraft. (de ovisa jungfrurna) Titta nu noga igen på Jesu ord i Joh 3:19-21 och kom ihåg att det här nu gäller oss kristna idag. Herren har visat oss att många människor nu kommer att falla av och göra egna gärningar baserade på deras egen kraft och vishet – Obs! Dessa kommer att gå förlorade om de inte vänder om.

2Th 2:8 Sedan skall "den Laglöse" träda fram, och honom skall då Herren Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse - 9 honom som efter Satans tillskyndelse kommer med lögnens alla kraftgärningar och tecken och under 10 och med orättfärdighetens alla bedrägliga konster, för att bedra dem som gå förlorade, till straff därför att de inte gav kärleken till sanningen rum, så att de kunde bli frälsta. 11 Därför sänder ock Gud (domaren) över dem villfarelsens makt, så att de sätta tro till lögnen.