Undervisning: Vilket ljus lyser i din lampa?

<< Tillbaka

Vi tänker att bara det blir väckelse så kommer allting bara att ordna sig Anden skall på något sätt bara fixa till alltihop.
Sven Reichmann: Samfunden står ju som gigantiska monument över gångna karismatiska väckelser.


Vi försöker idag att få fram den rörelse som den 1:a församlingen hade.

Men vi glömmer bort att om inte det här är inspirerat av Guds nåd (Guds kraft) och av Guds Ande så blir det här bara en yttre rörelse och ett strukturverk som inte är inspirerat från insidan.

Paulus är solklar när det gäller tiden straxt före Jesu tillkommelse så skall det vara precis så här (ovan)
2Ti 3:5 och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft. Håll dig borta från dem!

Grundtexten och många kommentarer på versen säger: De skall hålla på att forma yttre strukturer men det är inte inre inspirerat av Guds nåd. Efter den senaste tidens utveckling profetiskt i världen så behöver vi väl inte fundera speciellt mycket över vilken tid vi lever i så frågan är ju om vi kan se den här utvecklingen ske i våra församlingar världen över?

Jo vi måste erkänna det går mot den utvecklingen! David Wilkersson har i flera år varnat oss för att vi går mot den här utvecklingen och vi kan idag om vi verkligen vågar att se sanningen bara hålla med.

Elvor (min fru) fick en natt en profetisk dröm där Herren visade henne hur han ser på en församling som uppbyggs med den moderna ”Byggnadstekniken” Han visade att alla människor likformades till grupper som i drömmen liknade 4 kantiga kuber och ur dessa 4 kantiga kuber så kom det ut konstgjord rök – alla människor blev likformade i detta system.

Det var ju exakt bibelordet i 2 tim 3:5 Yttre former utan äkta inre liv. Ja men denna församling har ju sådan lovsång och sådan karisma den är ju så modern? Ja men det hjälper inte Guds öga ser igenom och prövar alla människohjärtan.

Jag är rädd att vi ser uppfyllelsen av Mt 25 Om jungfrurna med olja och utan olja ske framför våra ögon idag.

De 5 Som hade olja och sina lampor brinnande och lyste i mörkret det var de som drevs av Nåd och Guds kärlek. (Anden)(Isak) De 5 vars lampor slocknade är dessa som tror och förlitar sig på sin egen kraft och vishet men i Jesu namn. (Köttet)(Ismael) Det finns ett bibelord Paulus använder ofta i Korintierbrevet som vi tror förklarar detta på ett tydligt sätt.

Jer 9:23 Så säger HERREN: Den vise skall inte berömma sig (Heb: Att skina) av sin vishet, den starke inte av sin styrka och den rike inte av sin rikedom. 24 Den som vill berömma sig, (Heb: Att skina) han skall berömma sig (Heb: Att skina) av att han har insikt och känner mig: Att jag är HERREN, som verkar med nåd, rätt och rättfärdighet på jorden. Ty däri har jag min glädje, säger HERREN.

De 5 Visa jungfrurna skall alltså skina av att de känner herren genom erfarenhet och beröring och genom att drivas av nåd.(Anden) De 5 De ovisa jungfrurna är de som inte känner Herren och är drivna av nåden (Anden) utan drivs av sin egen visdom och sin egen rikedom och kraft (Världen)

De 5 Visa jungfrurna hade alltså ett äkta inre ljus som brann i mörkret och som inte mörkret kunde övervinna, (Kristi uppståndelsekraft)

Joh 1:4 I det var liv, och livet var människornas ljus. 5 Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte fått makt därmed. (övervann det inte)

De 5 Ovisa jungfrurna trodde att de hade ljus och var beredda men deras ljus var mörker. Hur kan ljus vara mörker? Jo det har med ormen i Eden att göra – hans namn Nashash = Den skinande. Vem skall då befria mig från det mörkret som är ljus? Jo sanningen skall göra oss fria.

Luk 11:34 Ditt öga är kroppens lykta. När ditt öga är friskt, då har ock hela din kropp ljus men när det är fördärvat, då är ock din kropp höljd i mörker. 35 Se därför till (VAKTA PÅ) att LJUSET som du har i dig inte är MÖRKER. 36 Om så hela din kropp får ljus och inte har någon del höljd i mörker, då har den ljus i sin helhet, såsom när en lykta lyser dig med sitt klara sken. "

De 5 Ovisa jungfrurnas ljus var egentligen mörker (Mänskligt förstånd och kraft) De gjorde kristet verk baserat på mänsklig visdom och kraft.

Titta vad Jesus säger att domen (avskiljningen) innebär för det har betydelse om du skall nå himlen eller ej.

Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall inte förgås, utan ha evigt liv. 17 Ty inte sände Gud sin Son i världen för att döma världen, utan för att världen skulle bli frälst genom honom.18 Den som tror på (in i ) honom, han blir inte dömd, men den som inte tror, han är redan dömd, eftersom han inte tror (in i ) på Guds enfödde Sons namn. 19 Och detta är domen (avskiljningen) att när ljuset hade kommit i världen, människorna dock älskade mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar var onda (= utanför det skrivna ordet) 20 Ty var och en som gör vad ont är (= utanför det skrivna ordet) han hatar ljuset och kommer inte till ljuset, på det att hans gärningar inte ska bli blottade. 21 Men den som gör sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud.

För att tala klartext så är det att förlita sig på världen – sin egen kraft och sitt eget förstånd! Det som vi kristna inte verkar förstå alls är att det här talar till alla människor även till oss. Vem är det egentligen som skall bedöma om våra gärningar håller måttet eller ej?

De 5 ovisa jungfrurna var ju helt klart i mörkret (Fångade i sina egna tankar och förstånd och berömde ”lyste” av det) De tillhörde alltså de dömda (Avskiljda) i Joh 3:16-21 De har skadade ögon LK 11:34-36.

Du kan även se en församling i Uppenbarelseboken som exakt passar in på de 5 ovisa jungfrurna och det är Laodicea – Som kan betyda: Dom över mitt folk.

Upp 3:16 Men nu, då du är ljum och varken varm eller kall, skall jag utspy dig ur min mun. 17 Du säger ju: 'Jag är rik, ja, jag har vunnit rikedomar och behöver intet och du vet inte att du just är eländig och ömkansvärd och fattig och blind och naken.

Massor av människor kommer att bli bedragna att följa människors vägar och gärningar – men det är egna gärningar i Jesu Namn aldrig ledda av Den Helige Ande eller bekräftade av honom i ljuset. Alla gärningar som inte har fått en drivkraft av nåd i ditt hjärta är faktiskt onda och döda gärningar.

Mat 7:15 Ta er till vara för falska profeter, som komma till er i fårakläder, men invärtes är glupande ulvar. 16 Av deras frukt ska I känna dem. Inte hämtar man väl vindruvor från törnen, eller fikon från tistlar? 17 Så bär vart och ett gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär ond frukt. 18 Ett gott träd kan inte bära ond frukt, ej heller kan ett dåligt träd bära god frukt.19 Vart träd som inte bär god frukt blir avhugget och kastat i elden. 20 Alltså ska I känna dem av deras frukt. 21 Inte kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. 22 Många ska på 'den dagen' säga till mig: 'Herre, Herre, har vi inte profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?' 23 Men då skall jag betyga för dem: Jag har aldrig känt er gå bort ifrån mig, I ogärningsmän. (Laglösa)

Efter dessa ord kommer Liknelsen om de 2 husbyggarna vars egentliga mening är exakt samma som de 10 jungfrurna i Mt 25.

Du ser att den ovisa byggaren bygger på Jordisk himmels visdom medan den ovisa bygger på mänsklig ”demonisk” jordisk (egen kraft) och han är blind och i mörkret. Törnen och Tistlar representerar KÖTTET - God frukt representerar Anden och Guds vilja Agape kärleken som drivs av Guds nåd.

Sven Reichmann har en sån bra definition på det här. Köttet (Törnen o Tistlar) = Det jag gör i min egen kraft för min egen skull. Anden= Det som jag inspirerad av Anden igenom Nåd gör det i Kärlek (Agape) för Kristi skull.

Jesus kände fariseernas hjärtan och sa åt dem Joh 5:42 Men jag känner er och vet att I inte har Guds kärlek (Agape) i er. Eftersom Jesus sa så beskriver det att fariseerna gjorde lagen för sin egen skull man hade bara religionen som en form för att uttrycka sig själva på och för att lysa i sig själva.

När vi en gång fick gå igenom en svår period och blivit orättvist behandlade av en del MAKTMÄNNISKOR Så sa Herren: Bry er inte om dem lämna dem ifred de är fariseer! Det är intressant att förstå att samma sak sker idag som på Jesu tid.

Vi vill skriva det här sista eftersom vi får så mycket mail från människor som har gått igenom mkt svåra saker i olika församlingar.