Profetiskt: Pastor Brian 23/12 JESUS ÄR HÖGTIDENS ORSAK

<< Tillbaka

MINA TANKAR Jag älskar den här tiden på året. Så många fina traditioner som för familjen samman, och en givmild anda, som man inte alltid ser resten av året. Visst finns det stunder som inte är så kristna, precis, men överlag, så är det en fin högtid. Jag är välsignad, som bor i ett sammanhang/samhälle där man firar jul, och det spelas andliga sånger på alla radiostationer. På teve är man inte heller rädda för att placera Jesus i centrum av julen. Jag vet att så inte är fallet överallt i världen, och om du bor i en miljö som är fientligt inställd till julen, så kom ihåg att du kan göra skillnad. Även något litet som görs i Jesu namn, kan ha större verkan än du anar. Det du gör kan betyda mer än du tror.

Julen är en hyllning till Gud, som sände Sin Son till jorden, att födas av en jungfru, till människors frälsning genom Hans fullkomliga, förkroppsligade liv, död och uppståndelse. Händelserna kring julen ägde rum på en oläglig plats ,och vid en oläglig historisk tidpunkt, i mångas ögon, men Guds Son föddes i Hans tid och på Hans sätt. Jesus föddes på en romersk beskattningsdag, i ett smutsigt stall med djur, med bara herdarna som uppvaktning. De vise männen kom senare, för att hylla Konungen. Det var inte vad judarna förväntade sig. Jesus var inte en kung som skulle ta över Rom, och göra slut på världen, som den då såg ut. Men Han gav dem Livets Ande – något mycket bättre än vad någon människa kunnat förvänta sig.

I Sin andra advent, kommer de gamla profetiorna att besannas, men inte på det sätt som många förväntar sig. Jo, det kommer att komma en Antikrist, en sjuårsperiod kallad Daniels sjuttionde årsvecka, Herrens återkomst, och mycket mer. Profetiorna, som är för många för att nämnas, kommer att uppfyllas, men var beredda på att många av dem kan utspela sig på ett annorlunda sätt än vi kan föreställa oss. Det är något särskilt på gång. Gud är inte medelmåttig, utan fantastisk, och Han kommer att göra allt på Sitt makalösa sätt, och i Sin egen tid. Hans första advent tog världen med överraskning. Kommer även Hans andra advent att bli en överraskning för dem som inte känner Honom? Jo, Han kommer att komma på skyarna, men till och med Den Dagen kommer många att förkasta Honom. Vägen till Hans återkomst kommer att vara spännande, stundom prövande. Och ja, vi kommer att undra om vi någonsin kommer dit. Var sann emot Ordet, för Han har sagt att det inte skulle vara lätt att följa Jesus, men frukten av det över går all vår vildaste förväntan.

Jag kommer att twittra om världshändelser på hemsidan, så håll koll, och händer det något alldeles extra, så lägger jag upp en kommentar. I några dagar vill jag fokusera på Gud, familj och vänner. Hoppas ni gör detsamma. Om denna helg verkligen är för Jesus, så håll er uppmärksamma på Hans återkomst, och ännu viktigare, håll er nära Jesus.

Broder Brian

BIBELLÄNK

Jesaja 9:6 Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste.

Kommentar: Jesajas profetia kom 600 år innan Kristi födelse, och det uppfylldes till punkt och pricka, precis som Lukas skrev. Jesus, Guds Evige Son, valde att födas så att vi kunde välja att bli som Honom. Tack, Jesus.

Lukas 2:6-7 När de befann sig där var tiden inne då hon skulle föda. 7 Och hon födde sin förstfödde son och lindade honom och lade honom i en krubba, eftersom de inte fick plats i härbärget.